Antwerpse creatives met experience design op Nightmarket - Us By Night

We tellen de dagen af. Eind deze week gaat het uitverkochte Us By Night van start: het driedaags design en creativity festival dat inspirerende talks combineert met netwerken en hot stuff uitproberen op de nightmarket. Antwerpse creatives showen er hun producten en nodigen bezoekers uit om te ervaren en te ondervinden. Deze markt wordt mee georganiseerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES., Supercollect en beyond.io - een experience design studio.

Een experience design studio, even toelichten

Anner Tiete: “beyond.io is een experience design studio. Dat zijn twee zaken, eigenlijk. Experience design betekent dat wij producten creëren die een beleving losmaken. Wij ontwerpen geen ding maar een ervaring, die veel meer impact heeft dan een object of gewone software op een scherm tonen. Wat we maken, biedt de gebruikers interactie op basis van digitale intelligentie. Voor de Nightmarket ontwierpen wij een spelconsole waar je met twee samen moet spelen. Het draait op Us By Night immers rond netwerken en creativiteit. Tegelijkertijd is Us By Night ook fun, daarom voegden we aan het concept ook een spelelement toe.

Studio staat voor het maken ervan. Wat we ontwerpen vertalen we ook technisch in een creatieve designaanpak. Dit heeft als voordeel dat we zelf heel snel van ontwerp naar realisatie gaan en geen lang traditioneel productieproces moeten ingaan om onze ontwerpen de materialiseren.”

De praktijk, dan

Anner: “Voor ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. hebben we een spelervaring gecreëerd in cocreatie met de partners. Startende vanuit: wat willen we de bezoekers op Us By Night meegeven, niet alleen fysiek, maar ook als ervaring? Het is een spel geworden waar je met twee in competitie gaat. Je krijgt na afloop een souvenir mee dat tekenend is voor de creativiteit en het designelement van Us By Night. De kaartjes die uit de machine komen zijn uniek en willekeurig. En spannend ook, want je kan zelfs limited edition gesigneerde mini-artworks krijgen.”

Waar moet je als bedrijf op letten bij experience design. Enkele tips, graag

Anner: “Blijf van bij het begin de eindervaring als het allerbelangrijkste zien. Je kan je in technische zaken verliezen met het risico dat wat je de uiteindelijke gebruiker wil aanbieden, vervaagt. Of je kan jezelf al in een bepaalde hoek vastzetten tijdens de ontwerpfase of bij het zoeken naar oplossingen waardoor je de eindervaring minder goed aan het creëren bent.

“Maak het zo snel mogelijk tastbaar. Een prototype maken of van bij het begin testen uitvoeren. De gouden regel hier, is: hoe sneller je test, hoe goedkoper je het kan testen. Testresultaten kunnen vroeger in het proces het ontwerp nog in de juiste richting bijsturen. Daardoor verlies je minder geld in tegenstelling tot veranderingen net voor een marktintroductie.

Wat ook belangrijk is, en onze studio zeker als voordeel heeft, is dat wij heel snel kunnen switchen tussen de software (het digitale) en het fysieke (hoe het product in de wereld staat en vertaald wordt naar de gebruiker). Steeds meer producten worden intelligent gemaakt (zie AI, IoT) en het is dan ook belangrijk om in de ontwerpfase die twee delen tezamen te ontwikkelen en uit te testen. In geval van onze console: er zit uiteraard ook software in. Wat er op die software gebeurt, is gelinkt aan de vormgeving van de kast. Beide zijn tegelijkertijd ontwikkeld en hebben elkaar bepaald tijdens de uitwerking. De eindgebruiker ervaart het dan pas als een geheel aan ervaring.”

Wat kunnen we verwachten op de stand van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Anner: “Het wordt een verrassing. Wat we al wel willen vertellen is dat je als duo moet komen. Het wordt een heel leuke ervaring omdat er een competitie-element inzit. Heel uitdagend en tegelijk ook eenvoudig. Ik ben zelf zeer benieuwd hoe mensen zullen reageren als ze het spel gaan spelen. Hoe intens het gaat worden.

Je mag zeker iets uniek verwachten. Alles wat uit de console komt, is uniek. De souvenirs die je meekrijgt, zijn echt wel coole stukken.

Maar kom met twee. Alleen krijg je niets, want het is een competitie. En de beloning? Dat bepalen jullie zelf, wie er mee naar huis mag.”

 

De Nightmarket op UBN werd gecureerd door Supercollect. Het artwork is van sprekers van deze en voorbije edities van UBN, alsook van Belgische artiesten. De markt wordt ook mee georganiseerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. en beyond.io. Anner Tiete en Kevin Verelst zijn oprichters/partners van beyond.io.

Thema's: 
Deel deze pagina: