Antwerpse start-up RBLS leert bedrijven zichzelf heruitvinden

Franco Prontera, Mixel Kiemen, Maarten Tak

De Antwerpse start-up RBLS gaat aan grote en kleine bedrijven leren en hoe ze zichzelf kunnen heruitvinden. Vaak verzanden die bedrijven in beproefde strategieën, waardoor ze hun potentieel onderbenutten of kansen laten voorbijgaan.

Maar is daar dan wel nood aan, nu bedrijven makkelijk tips & tricks kunnen kiezen uit een menu van consultancy- en adviesbureaus? “Zeker wel”, zegt Franco Prontera van RBLS. “We zijn dan ook geen consultants. Integendeel, wij zijn gewapend met wetenschap en technologie. Daarmee ontwikkelen we een uniek platform om de volledige bedrijfsstructuur te innoveren.”

Alumni

RBLS werd eind 2015 opgericht als digitaal marketingbedrijf door Franco Prontera, Benjamin Eysermans en Maarten Tak, drie jonge alumni van de Antwerp Management School. Daarmee waren de twintigers niet aan hun proefstuk toe: Franco en Benjamin hadden samen al een importbedrijfje voor Italiaanse eetwaren, terwijl Maarten aan het hoofd stond van een Nederlands online marketingbedrijf. Ze trokken met RBLS de aandacht van Mixel Kiemen, een VUB-doctorandus gespecialiseerd in innovatieonderzoek. Hij stapte eind vorig jaar mee in de startup. De online activiteiten werden on hold gezet en RBLS koos resoluut het pad van de innovatie.

"we hebben nog maar de top van de ijsberg gezien"

Kiemen deed jarenlang onderzoek naar innovatiemechanismen in business, informatica, psychologie en andere disciplines. Hij is ook co-founder van de gereputeerde onderzoeksgroep ‘The Global Brain’, die eerder al de opkomst van ontwrichtende diensten als Airbnb en Uber voorspelde.  “Zijn onderzoek is een schat van informatie”, vertelt Prontera. “En we hebben nog maar de top van de ijsberg gezien. Het hele doctoraat mijnen gaat ons nog ongelooflijk veel tijd kosten. Maar dit geeft ons een serieus voordeel op andere innovation specialists. Onze auditmethodes, workshops en innovatietools hebben we recht uit zijn onderzoek kunnen halen.” Kiemen onderzoekt in zijn doctoraat een patroon – hij noemt het ‘novelty production’ – dat steeds terugkeert bij het creëren van nieuwe producten of bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld nieuwe inzichten in wetenschappelijke disciplines. Zijn onderzoek wordt bevestigd door andere onderzoeksgroepen in de Verenigde Staten en Nederland.

Innovatieprioriteiten scherpstellen

Met die wetenschappelijke onderbouw onderscheiden de ondernemers van RBLS zich van bedrijven die vooral innovatiebegeleiding bieden op basis van eigen expertise. Door die unieke aanpak krijgen ze makkelijk een voet in de deur. “Onze eerste zet is altijd een ‘Innovatie Scan’ waarmee we verschillende factoren binnen het bedrijf analyseren, zoals leiderschap, snelheid of marketingcapaciteiten. Voor elke factor krijgt het bedrijf een score. Zo kunnen we de innovatieprioriteiten scherpstellen. Vaak komen die voor het bedrijf als een verrassing en komen ze niet overeen met de punten die ze zelf dachten te moeten verbeteren. Dat slaat wel aan. Daarna gaan we een concreet plan van actie uitstippelen, workshops organiseren en het platform uitrollen”, legt Prontera uit.

Train the trainer

Die workshops op maat geven de jonge ondernemers zelf, of ze gaan daarvoor een partnerschap aan met bedrijven die in een bepaalde skill zijn gespecialiseerd. Daarmee willen ze het innovatiebeestje aan de bedrijven doorgeven en hen dus aanleren om vooral zelf de vinger aan de pols te houden. “Train the trainer. We willen hen geen vis verkopen, we willen hen zelf leren vissen”, dixit Prontera. “Door het management uit hun comfortzone te halen en samen met hen het innovatieproces één maal te doorlopen, kan disruptieve innovatie zelf een nieuwe capaciteit worden binnen het bedrijf.”

Cashflow en geloofwaardigheid

Echte concurrentie ziet Prontera overigens niet. “Er zijn natuurlijk wel gespecialiseerde innovatiebureaus en er bestaat andere innovatiesoftware, maar die zijn meestal gericht op talentontwikkeling, of focussen zich uitsluitend op ideation/incubation. Ze kijken niet naar het totaalbeeld. Onze tool mikt op een holistische aanpak, zodat we sterk onderbouwde en gerichte aanbevelingen kunnen geven. En we blijven onze klanten ook nadien volgen, tot ze het helemaal beet hebben.”

Het jonge bedrijf is nu vooral op zoek naar cash flow en geloofwaardigheid. Daarvoor hebben ze al enkele grote vissen aan de haak geslagen. Zo gaan ze binnenkort voor een Nederlands bedrijf bekijken hoe hun helikopterafdeling wendbaarder en flexibeler kan worden gemaakt.

De toekomst

Waar wil RBLS in de toekomst naartoe gaan? “Nu zijn we eigenlijk in de eerste plaats nog steeds een dienstverlener”, zegt Prontera. “Hoewel we geen consultants zijn, is dat toch een voor de hand liggend hoekje om RBLS in te plaatsen. Maar we zijn reeds begonnen met de ontwikkeling van het innovatieplatform. Service verlenen zal er altijd wel blijven inzitten, maar de focus zal wel sterk verschuiven. We zullen met het platform een algemene oplossing aan bedrijven kunnen aanbieden in de vorm van een aankoopbaar product, dat op maat kan worden aangepast. Op dat moment worden we een echte tech startup.”

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: