Antwerpse startup POM laat u straks eenvoudiger betalen

foto: Geert Delanghe

Op 15 maart 2017 verhuist het beloftevolle POM vanuit de KBC-starterstoren naar de gloednieuwe Antwerpse StartupVillage. Na een opstart van twee jaar maken founding fathers Tom Totté en Johannes Vermeire zich op voor een stevige sprong vooruit: klanten werven, én binnen- en buitenlandse investeerders aan boord halen.

Peace of Mind

Bij de start van het POM-verhaal in 2014, waren Totté en Vermeire niet die typische jonge avonturiers die droomden van een ambitieuze app. Integendeel, beiden legden dik tien jaar evaring in e-facturatie en betalingsservice op tafel. Maar ze deelden vooral de ambitie om betalingen van facturen voor elke consument comfortabeler en efficiënter te maken.

Johannes: “POM staat letterlijk voor Peace of Mind. Iedereen – jong of oud, particulier of zelfstandige – krijgt facturen en moet die betalen. Met de app van POM doe je dat snel, handig op je smartphone; en vooral de digitale archivering van al je betaalde facturen is supereenvoudig.”

Tom: “Wie POM gebruikt – gewoon gratis downloaden en een eenvoudige veilige account aanmaken – scant papieren overschrijvingen en QR-codes, stuurt pdf-facturen door en connecteert rechtstraaks met leveranciers. Eens geregistreerd, betaal en factureer je in één klik. Geen gepruts met een kaartlezer, en los van een bank-app. We noemen het Peace of Mind omdat het supereenvoudig werkt. Je betaalde facturen komen terecht in je Google-Drive, e-mail of Dropbox, waar jij het wil.”

Investeren in team en ervaring

De verhuis van POM naar StartupVillage loopt parallel met de groeiplannen van het bedrijf. De twee Antwerpse ondernemers klopten in de begindagen aan bij reclamebureau Famous en IT-partner B2Boost. Bovenop die logistieke ondersteuning van hun communicatie en IT-ontwikkeling, heisten ze de partners ook als aandeelhouders aan boord. Een slimme zet, maar POM moest tijdens de opstartjaren ook op zoek naar extra kapitaal. Tom: “Ook dat is ondernemen: terwijl je sleutelt aan je technologisch product en je businessmodel, heb je geld nodig om verder te kunnen groeien. Wij overtuigden enkele businessangels die geloofden in onze jarenlange ervaring en de kracht van ons team. Dat bestaat vandaag uit de twee initiatiefnemers, vier mensen in dienst en nog twee freelancers.”

Interessante incubatieprogramma’s

Start-ups zijn ‘hot in town’ en zo stapte POM mee in verschillende incubatieprogramma’s. Samen met tientallen andere starters deelden ze bij Start it @kbc een prachtige locatie en veel starterservaring. Sinds maart vorig jaar krijgt POM een stevige professionele push vanuit ING Fintech dat specifiek starters in de financiële sector steunt, en met hun geslaagde deelname aan de startupbootcamp selectie staken ze voor de eerste keer de voelsprieten uit over de grens. 

Op de radio

“En dus staan we aan de vooravond van een scale-up”, analyseert Tom. “Onze app staat op punt, we hebben om en bij de 7500 gebruikers en we hebben overeenkomsten klaarliggen met enkele belangrijke Belgische banken. Op uitdrukkelijke vraag van onze investeerders lanceren we een communicatiecampagne op de radio om het brede publiek te overtuigen van onze Peace of Mind. POM is een comfortabel en veilig product, maar we weten dat die mindset ombuigen nog een belangrijke stap wordt om echt te gaan doorbreken. We krijgen steeds meer grote bedrijven, maar ook ziekenhuizen en financiële instellingen aan onze zijde. Dat maakt ons verhaal geloofwaardiger en duidelijker.”

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: