Antwerpse winkelketen AVA lanceert 3 webshops

De papierwarenketen en feestexpert AVA begon ooit met één winkel in Antwerpen. Vandaag telt het bedrijf 49 vestigingen en sinds kort ook 3 digitale. “Online en offline verkoop sluiten elkaar niet uit”, zeggen bestuurders Fay en Koen Van Weddingen. “Ze versterken elkaar juist.”

AVA heeft sinds de oprichting in 1956 een naam voor zichzelf gemaakt. De bekende AVA-winkels zijn er vandaag op 49 locaties in heel Vlaanderen. In Antwerpen koos AVA voor 2 locaties; één centraal op Antwerpen-Zuid en één perifeer in Merksem. Sinds oktober zet de groei zich ook online door. “Het was een logische stap”, zegt Fay Van Weddingen, “maar wel een die we grondig hebben voorbereid.”

Comfort voor klanten in elk segment

Koen Van Weddingen legt uit: “E-commerce is nu eenmaal een realiteit waar je niet omheen kan. Als wij het niet doen, dan doet iemand anders het in onze plaats. Maar het is geen keuze die we gemaakt hebben omdat het ‘moest’. We horen zelf tot de generatie die graag online producten zoekt. We willen onze klanten dat comfort ook aanbieden en zo ook nieuwe klanten aantrekken.”

AVA lanceerde drie webshops tegelijk. Koen: “Die beslissing lag voor de hand omdat we drie heel verschillende groepen van klanten bedienen. De gewone consument winkelt op een andere manier dan de horecazaken en de kantoren die specifieke producten in grote oplages bestellen. Die klantengroepen bedienen we nu via afzonderlijke webshops, die wel onderling aan elkaar gelinkt zijn.”

Inspiratie uit China

“We verwachten een samenspel tussen onze webshops en onze bakstenen winkels”, zegt Fay. “Iemand die online ons gamma bekijkt, koopt misschien niet online maar komt alsnog naar een winkel. Omgekeerd kunnen we in onze winkels service bieden die zich online maar moeilijk vertaalt, zoals onze inspiratiehoeken en het persoonlijke advies van onze medewerkers.”

Als voorbereiding gingen Fay en Koen in het buitenland kijken hoe bedrijven omgaan met e-commerce. “We hoorden al snel dat online en offline samengaan. Ze versterken elkaar. Zelfs in China, waar wij een resolute keuze voor onlineverkoop hadden verwacht, vinden ze de combinatie met fysieke winkels belangrijk. Iemand zei ons daar dat ze ongeveer een 50/50-verdeling verwachten. Dat is voor ons natuurlijk nog een verre droom”, lacht Fay.

Verandering wordt positief onthaald

“Logistiek stonden we natuurlijk wel voor een uitdaging”, vertelt Koen. “De grootste complexiteit zat in de manier waarop we in ons magazijn aan orderpicking doen. Tot deze zomer gebeurde dat uitsluitend met grootverpakkingen. Maar als consument wil je niet een volledige doos met servetten bestellen als je maar één pakje nodig hebt. Dus hebben we ons hele orderpickingsysteem aangepast om dat mogelijk te maken.”

“Verder verandert er logistiek niet zo veel. We blijven verzenden vanuit ons magazijn in Sint-Niklaas.”

En het personeel? “We hebben een nieuw team aangeworven dat zich uitsluitend met de webshops bezighoudt. En ons bestaande winkelpersoneel reageerde vooral heel enthousiast. We kregen van hen zelf regelmatig de vraag of en wanneer er ook een webshop zou komen. Ze gaan ook een heel belangrijke rol spelen: klanten kunnen bijvoorbeeld online bestellen en hun pakketje ophalen in de winkel, of producten via de winkel retourneren. Ons winkelpersoneel staat dan voor hen klaar, zoals altijd.”

Lees meer over City of Antwerp. City of Retail.

Deel deze pagina: