Artists Unlimited lanceert een streaming-platform met verdienmodel voor artiesten

Artists Unlimited online - copyright foto's Joris Bulckens

Antwerpse samenwerking brengt slimme oplossing in Covidcrisis: Artists Unlimited

In de strijd tegen Covid-19 lanceerde de stad Antwerpen een oproep naar start-ups om innovatieve digitale oplossingen uit te werken. Artists Unlimited (AU!) - een startend collectief van muzikanten en muziekliefhebbers - zocht een oplossing voor de afgelaste festivals en het verlies aan inkomen voor artiesten. Met de financiële steun van de stad Antwerpen kon het collectief veel sneller schakelen.

Op 26 april werd met groot succes een eerste digitaal festival georganiseerd. Het bewijs dat artiesten via live streaming inkomsten kunnen genereren tijdens de coronacrisis. Het collectief lanceerde in juni een live streaming-platform gekoppeld aan een nieuw verdienmodel.

Een streaming-platform als verdienmodel voor artiesten

Wim Soens (co-founder): “Festivals werden gecancelled en podia gesloten. Artists Unlimited ontstond dan ook einde maart vanuit een brainstormsessie tijdens ‘Hack The Crisis’. We zochten een oplossing voor het inkomstenverlies van de muziekindustrie tijdens de coronacrisis. Het idee groeide om een digitaal streaming-platform te ontwikkelen met daaraan gekoppeld een nieuw verdienmodel voor de optredende artiesten. 
Onze eerste prioriteit bij de opstart was om aan te tonen dat fans wilden betalen voor live gestreamde concerten. Het aspect kwaliteit is daarbij super belangrijk. Daarom kozen we ervoor om samen te werken met professionele partners.

Partners in dit project

Met de steun van de stad konden we een digitaal festival organiseren met partners als Trix, Vooruit, Handelsbeurs en Ancienne Belgique en de productiehuizen CK Productions en Videohouse. Het event werd een succes; we draaiden break-even en konden de artiesten een fijne vergoeding geven.”

Wim Soens: “Ondertussen werken we samen met meerdere professionele partners uit de muziek-, video en audiosector. Het project krijgt verder de steun van een collectief van vrijwilligers; professionals met expertise in het bouwen van websites, in communicatie, PR, fotografie, grafisch ontwerp en copywriting. De meesten zijn zelf ook muzikant.”

Samenwerken aan nieuwe businessmodellen

Wim Soens: “AU! wil een facilitator zijn van nieuwe businessmodellen voor de muzieksector. Wij willen oplossingen vinden voor muzikanten en concertorganisatoren; niet alleen tijdens de coronacrisis maar ook daarna." 

Na het festival werkte het collectief het nieuwe businessmodel uit; een streaming-platform voor artiesten: op 20 juni lanceerden we artistsunlimited.online met een ticketingsysteem, gekoppeld aan een professionele livestream service.

"Via dit platform kunnen artiesten op eigen initiatief een profielpagina aanmaken en een event organiseren. Ze kunnen een concert live streamen en er een vergoeding voor vragen. Inhoudelijk komt AU! niet tussen, maar artiesten die systematisch streams met hoge beeld- en geluidskwaliteit afleveren krijgen wel een pro-label met extra visibiliteit. Gaandeweg moet dit platform kunnen groeien zonder externe hulp of financiering.

Een tweede businessmodel is de virtuele concertzaal. Op het platform willen we concertzalen elk een eigen streamingkanaal geven waar ze, zelf, de programmatie kunnen doen.

Virtuele concertzalen vormen een verlengstuk van zalen en podia: bovenop de klassieke tickets voor een zitje ín de zaal kunnen ook tickets verkocht worden om het concert thuis te volgen. Alles verloopt via streaming. Handig als het concert uitverkocht is, of om nieuwe toeschouwers aan te spreken die zich niet kunnen verplaatsen. Artiesten kunnen ook in een zaal optreden zonder publiek en via ons streaming-platform hun concert verkopen en streamen. Een concert met minder toeschouwers in de concertzaal is niet rendabel, maar aangevuld met publiek dat via streaming volgt en betaalt, zorgt het toch voor iets meer inkomsten."

Opportuniteiten

Het platform kan ong groeien, gelooft Wim Soens: "In 41 verschillende landen keken fans naar het Livestream Festival. Dat is een mooi bereik voor Belgische artiesten. Het AU! platform kan dus interessante opportuniteiten creëren om internationaal te gaan.

Zelfs e-commerce kan aan dit platform gelinkt worden. Artiesten kunnen continu hun merchandising aan de man brengen en dus niet beperkt tot voor of na een concert. De artiest kan met deze verkoop een extra verdienmodel opstarten.
Een stap verder is de livestream beleving nog sterker maken met 3D of 360° video, waardoor het concert in een heel andere vorm gegoten wordt en creativiteit wordt ingezet om meer te doen dan performen alleen."

“Door corona zijn er zaken manu militari moeten veranderen. Om dan te beseffen: hé, dat werkt wel. Wij moeten nu zorgen dat het post corona levensvatbaar blijft.”

Financiële steun van stad Antwerpen

Wim Soens: “Met het budget konden we de vereiste beeld- en geluidskwaliteit aanbieden en samenwerken met professionele partijen. Omdat het Livestream Festival zo een succes was, hebben we met de steun een versnelling hoger kunnen schakelen en is het platform nu reeds gelanceerd."

 

Nieuwe oproep: 1 miljoen euro voor bedrijven met innovatieve oplossingen

Heb jij ook interesse om met de stad Antwerpen samen te werken? Wil je een innovatief product of dienst ontwikkelen die onze samenleving en de veranderende economie op de rails zet? Niet alleen start-ups; ook andere ondernemingen kunnen een oplossing indienen. De stad Antwerpen maakt 1 miljoen vrij voor innovatieve oplossingen: ontdek hoe jouw bedrijf kan deelnemen.
 

Alle info over extra stedelijke steun tijdens coronacrisis

De stad Antwerpen ondersteunt zelfstandigen, ondernemers en verenigingen extra tijdens de coronacrisis. Op onze overzichtspagina vind je up-to-date informatie over alle steunmaatregelen van de stad Antwerpen.

 

 

Deel deze pagina: