Audio voor ondernemers: 2 tips over podcasts en ondernemen

Samen met Nele Eeckhout en Siona Houthuys produceert Mirke Kist audioverhalen als AudioCollectief SCHIK. Dat doen ze met podcasts, radiodocumentaires en liveperformances. Het trio daagt mensen uit om opnieuw te leren luisteren. Met meeslepende audio voegen ze gelaagdheid toe aan een verhaal en zuigen ze de luisteraar mee. 

Zoals je een verhaal hoort, kan je het niet lezen. Dat maakt audio dé manier om mensen te ontroeren op momenten dat ze niet hun ogen, maar wel hun oren gebruiken. Mirke Kist geeft twee tips mee voor ondernemers.

Welke podcast die over ondernemerschap gaat, vind jij goed?

Mirke: “In 2014 begint Alex Blumberg – een ervaren podcastmaker maar een onervaren zakenman – zijn eigen bedrijf: Gimlet Media. Het moet een instituut worden dat hoogwaardige journalistieke en verhalende podcasts produceert. En over het hele proces, van een eerste onhandige pitch bij een gigantisch rijke investeerder tot het kiezen van een zakenpartner, maakt Alex een podcast: ‘Start Up’. Het is een rauw, eerlijk en vaak grappig verslag van een beginnende ondernemer. Ook als je niks hebt met de Amerikaanse zakenwereld, raakt deze podcast je met zijn sterke vertelling en universele thema’s. Het eerste seizoen gaat over het verhaal van Alex zelf, in de volgende seizoenen volgt hij andere bedrijven en startups.”

Hoe kan je een podcast inzetten voor (communicatie) van uw onderneming?

Mirke: “Steeds meer bedrijven beginnen een eigen podcast. Zo heeft KLM de podcast ‘The Journey’, waarin je mensen hoort vertellen over een reis die hun leven heeft veranderd. En Tinder heeft ‘DTR’, een show over daten en liefde. Deze bedrijven brengen verhalende en entertainende content. Het zijn verhalen die mensen doen nadenken, lachen en fronsen, en aan al die emotionele en intellectuele reacties zijn de merken KLM en Tinder verbonden. Dat is ontzettend slimme marketing.”

“Let wel op als je als bedrijf zelf een podcast wilt beginnen. Het lijkt relatief makkelijk en goedkoop om een podcast te produceren. Maar je maakt toch ook niet zomaar een speelfilm zonder enige ervaring? Als je de kracht van audio wil inzetten voor je bedrijf of startup, doe dan minstens goed onderzoek. Leer monteren of huur ervaren audiomakers in en bedenk vooral een goed concept. Wie wil je dat er naar je podcast luistert? Je werknemers? Je klanten? En waarin zijn die geïnteresseerd? Creëer sterke inhoud voor je podcast, betrek er goede sprekers bij en regel een strakke montage. Want gewoon een microfoon aanzetten en mensen laten praten alsof ze op café zitten? Daar zit echt niet je hele klantenbestand op te wachten.”

 

Award Winning Designers

Elke week een nieuwe Award Winning Designer, gebracht door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Wilt u samenwerken met creatives uit Antwerpen? Lees meer op www.apbc.be.

Award Winning Designers: Audiocollectief SCHIK

 

Deel deze pagina: