Avail op Fashion Talks 2019: inspiratie voor mode-ondernemers in de Handelsbeurs

Fashion Talks opent op 21 november als één van de eersten de deuren voor het publiek in de vernieuwde handelsbeurs te Antwerpen. Fashion Talks praat over tendenzen in de mode industrie. Ondernemers krijgen inzichten aangeboden, vinden nieuwe perspectieven en leggen connecties met partijen waar ze mee willen samenwerken. Fashion Talks blaast vooral energie in en inspireert ondernemers in mode om met hun bedrijf hogerop te stappen.

Avail is zo een next level. Hun talk vertelt over het online retailplatform dat inspeelt op innovatie in verkoop. Het is een unieke combinatie van een online marktplaats voor jonge, opkomende modemerken en een ‘social selling’ platform. Wat dat juist inhoudt, vertelt Noëmie Haverhals, CEO van Avail.

Avail is nieuw in e-commerce. Hoe zien jullie e-commerce evolueren?
Noëmie Haverhals: “Je kan moeilijk ontkennen dat e-commerce niet in opmars is. Mensen shoppen meer en meer online. Ikzelf denk dat winkels gaan blijven bestaan maar het is noodzakelijk dat ze zich heruitvinden en openstaan voor e-commerce dat nieuwe mogelijkheden biedt. Kijk maar naar boetieks die via social media promotie maken of zelf een webshop hebben. Het is het zoeken naar de troeven van winkel en web én deze bundelen om je publiek te vergroten.”

Waarom is Avail opgestart?
“De voorbije jaren hebben blogplatformen als Shopify en Squarespace heel veel mogelijkheden geboden aan jonge designers/ondernemers om een eigen merk te lanceren. Ook via social media worden potentiële klanten aangetrokken.

Avail bundelt beide tendenzen. Enerzijds zien we dat het voor kleine merken niet makkelijk is om bekendheid op te bouwen over de landsgrenzen heen terwijl ze toch dat potentieel hebben. Wij cureren onbekendere merken in diverse markten zodat we aan kruisbestuiving kunnen doen. Een Antwerps handtassenmerk, reeds succesvol in België, kan ook succesvol zijn in Scandinavië. We bieden jonge designers de kans om hun markt te vergroten en internationaal te gaan. Anderzijds merken we dat shoppen meer en meer vanuit een bepaalde inspiratie start. Dat hoeft geen bekende influencer te zijn, het kan ‘the girl next door’ zijn of een collega, die iets leuk aanheeft en het post op social media. Dat is content die inspirerend werkt.

Daarom is Avail een marktplaats dat ook die social selling component heeft. Waar je niet alleen kan shoppen maar ook mensen kan inspireren. En daar nog voor beloond worden ook. Het is een platform van deze tijd.”

Wie richtte Avail op?
“Avail werd bedacht en opgericht door de schoenenverkoper Torfs en 9.5 Ventures, een investeringsfonds dat start-ups samen met multinationals helpt te ontwikkelen en er mee in investeert. Torfs voelt als speler in de retailmarkt immers heel wat veranderingen in de modesector en ziet dan ook de opportuniteiten.”

Avail bundelt een e-shop met inspiratie via curatoren. Hoe gebeurt dit concreet?
“We werken als een marktplaats, zonder eigen stock. We zoeken en selecteren merken die een sterke identiteit hebben, een onderscheidend design en anders zijn dan mainstream. Ze bieden artikels aan die net onder het luxesegment zitten met een gemiddelde verkoopprijs van 250 Euro en bijna allemaal European made. De merken hebben een eigen webshop. Wij trekken die webshop binnen op onze marktplaats. Als er iets verkocht wordt, gaat een commissie op de verkoopprijs naar Avail en zijn het de merken zelf die verzenden.

Dat is één luik van het verhaal.

Jij kan als curator op Avail een eigen micro-store aanmaken en producten aanduiden die jij leuk vindt. Geïnteresseerden kunnen jou profiel bezoeken en volgen. De curatoren posten foto’s van schoenen en kleding, taggen het product van Avail en dit komt in jou feed terecht omdat jij hun profielen volgt. De curatoren verdienen een commissie wanneer een product via hen verkocht wordt. Waar merken rechtstreeks pushen naar consumenten, rekenen wij op onze community of fans om mee promotie te maken voor de producten op Avail.”

Stel: ik ben een ondernemer met een opkomend modemerk. Hoe stap ik mee in dit concept?
“Wij krijgen aanvragen via al onze kanalen. Die kijken we na om te zien of ze passen binnen de brandmix omdat we de Avail-identiteit willen bewaken. Wij willen ons profileren als marktplaats voor emerging fashion. Een eigen webshop hebben is noodzakelijk omdat we je stockgegevens linken aan onze website om te weten of iets in voorraad is. Je merk heeft een sterke identiteit en je hebt kwalitatieve content want de curatoren gaan ermee aan de slag. Je moet origineel zijn en een eigen design hebben. Wat pricing betreft zit Avail mid-market. Concreet betekent dit geen jurken van 1000 maar van 300Euro. Deze prijssetting  omdat we unieke designproducten aanbieden die in beperkte stock voorradig zijn.

Avail berekent een commissie op de verkoopprijs. Is de verkoop geïnitieerd door een curator, dan stort Avail een kleine commissie door.”

Avail combineert meerdere opkomende modemerken. Houden jullie rekening met interne concurrentie?
“Wij zien dit niet als concurrentie. Allemaal brengen ze unieke producten die elkaar kunnen versterken en wij brengen ze op een evenwaardige manier in de spotlight. Zo kunnen ze zelf zien in welk segment ze zitten en hoe ze zich kunnen positioneren. De curatoren tonen hoe de kledij kan gecombineerd worden.
Het is trouwens heel cool om te zien hoe een handtassenmerk wordt gecombineerd met meerdere kledingmerken en hoe die verschillende combinaties telkens andere klanten aanspreken. De look kan commerciëler zijn of eerder edgy, en dat geeft interessante inzichten aan de merken zelf. De achterliggende data die we vergaren over de websitebezoekers gaan de merken ook slimmer maken.”

Meer weten? ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. nodigt Avail en Cosh uit op Fashion Talks om te spreken over nieuwe retailconcepten. Break-out sessie op 21 november.

Thema's: 
Deel deze pagina: