Bekijk nu hoe stad Antwerpen inspeelt op de nieuwe trends rond detailhandel

Toelichting Beleidsnota Detailhandel 2020 in Shopping Stadsfeestzaal

Meer dan honderd geïnteresseerden volgden de toelichting over de ‘Beleidsnota Detailhandel’. Voor dit event verzamelden ondernemers live in de Shopping Stadsfeestzaal of ze keken via online streaming. Gemist? Herbekijk nu het event en ontdek de plannen van stad Antwerpen.

Maak kennis met de beleidsnota detailhandel van de stad

Ook de Antwerpse detailhandel heeft te kampen met een nieuwe dynamiek in het consumentengedrag en in de technologie. Daarom tekende de stad een vernieuwde visie uit die inspeelt op de transitie die deze sector nu meemaakt. Tijdens de toelichting werden de krachtlijnen van de stad voorgesteld om toonaangevend te blijven als winkelstad, in binnen- en buitenland.

Stefaan Vandist, toekomstverkenner en innovatiestrateeg, bood een inkijk in de toekomst van de detailhandel. “Een winkel is geen stock en kassa meer. Het wordt een check-in en inspiratie,” zegt Stefaan Vandist. Hij ziet transitie als een beweging voor de merken en bij uitbreiding de winkelstraten zelf: “Vandaag zien we merken in winkelstraten. Maar we kunnen onze winkelbuurten zelf een identiteit geven en er een merk van maken.”

Ondernemer Wouter Cajot, boekhandel ’t Stad Leest, nam deel aan het panelgesprek die avond. Hij merkte de meerwaarde van een handelaarsvereniging: “Door het oprichten van een handelaarsvereniging, zijn wij samen de heraanleg van de straat erg goed doorgekomen.”

 

5 krachtlijnen voor de Antwerpse detailhandel 2020

De stad Antwerpen heeft rekening gehouden met de huidige uitdagingen bij het opstellen van de beleidsnota detailhandel. Dries Van Hofstraeten, expert detailhandel investdesk bij stad Antwerpen, lichtte de 5 krachtlijnen voor de Antwerpse detailhandel 2020 toe.

  1. De stad werkt een detailhandelsmatrix uit die vertrekt vanuit het DNA van de buurten. Om leegstand te vermijden, stimuleert de stad in elke buurt een verstrengeling van functionaliteiten. “Deze matrix is voor de stad een houvast om wel of niet flexibel om te gaan met retailconcepten in functie van de buurt,” licht Dries Van Hofstraeten toe.

  2. De ondernemer kan steunen op Centrummanagers én een vlotte dienstverlening met minder administratie. “Ondernemers moeten zo weinig mogelijk obstakels kennen en van een vlotte, snelle dienstverlening gebruik kunnen maken.”

  3. Elke commerciële buurt krijgt een duidelijke identiteit die haar aantrekkelijkheid en dynamiek verhoogt.

  4. Aantrekkingskracht om te komen shoppen in Antwerpen: de troeven worden blijvend uitgespeeld naar retailers, ondernemers en bezoekers.

  5. Antwerpen gaat resoluut voor vlotte en comfortabele bereikbaarheid van elke winkelkern.

De volledige beleidsnota nalezen?

Bekijk hier de volledige beleidsnota detailhandel.

 

 

Deel deze pagina: