Bonas brengt ruwe diamant op de markt via online platform

Mijnbedrijven zijn sterk in het ontginnen van diamant, maar voor know-how in de verkoop van diamant doen ze nog vaak beroep op derden. Bonas, een innovatief bedrijf in het hart van de Antwerpse diamantwijk, biedt nu een oplossing: een online platform om ruwe diamant wereldwijd tegen de beste prijs te verhandelen.

Didier Backaert, manager van de Antwerpse vestiging, legt uit hoe dat in zijn werk gaat. “Jonge of kleinere mijnbedrijven vinden niet altijd de meest efficiënte manier om hun product te verhandelen. Zelf een performante verkoopsorganisatie opzetten kost veel tijd en geld. Bonas biedt hen de oplossing. Wij bieden de diamanten van de mijnbedrijven wereldwijd te koop aan. We doen dat via tenders, wat betekent dat mogelijke kopers, waar ook ter wereld, kunnen bieden op de loten die hen interesseren.”

Mogelijke kopers kunnen zich op de tenders inschrijven via het online platform. Ze krijgen dan een afspraak om de loten die hen interesseren te komen bekijken in het Bonas-kantoor in Antwerpen.

Veilig, transparant en compliant

Bonas heeft veel geïnvesteerd in het online platform dat de tenders ondersteunt. Daarop kunnen mogelijke kopers een bod uitbrengen op een of meerdere loten, nadat ze de diamanten bij Bonas hebben bekeken. Didier Backaert: “Ons platform is grondig beveiligd en uitvoerig getest. Zowel het platform zelf als onze processen zijn volledig geauditeerd. Veiligheid, transparantie en compliance staan voor ons voorop. Mogelijke kopers worden uitvoerig gescreend voor ze aan een tender kunnen deelnemen.”

Intussen nemen wereldwijd zo’n 800 kopers van ruwe diamant regelmatig deel aan een tender van Bonas. Didier Backaert: “De klanten komen voor een hele of een halve dag naar ons kantoor. In de volledig uitgeruste en streng bewaakte kijkkamers bekijken ze de loten die hen interesseren. Ze bepalen voor zichzelf de waarde die ze voor een lot willen betalen en brengen een bod uit via het online platform.”

Bonas weet zelf niet wie welk bod heeft uitgebracht en kan de biedingen dus ook niet beïnvloeden. “Het platform is een black box. We weten alleen wie een bod heeft uitgebracht, maar kennen het bedrag niet. De tenders worden afgesloten onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder, live via teleconference in verbinding met het mijnbedrijf dat de diamanten aanbiedt. Pas dan weten we wie per lot het hoogste bod heeft uitgebracht en kennen we de geboden bedragen. We bekijken elk lot live met de verkoper en vragen hem toestemming om het lot te verkopen aan de hoogste bieder.”

Zeker van de beste prijs

Voor de mijnbedrijven bieden de tenders via Bonas grote voordelen. Didier Backaert: “Er komen gemiddeld zo’n 200 mogelijke kopers naar de loten kijken. Bij het afsluiten zien we vaak dat 20 tot 30 kopers op een lot hebben geboden. Dat geeft het mijnbedrijf de zekerheid dat het de beste waarde voor de diamanten ontvangt. Bovendien krijgen de mijnbedrijven rechtstreeks toegang tot de markt in de wereldhoofdstad van de diamant.”

Dat Bonas in Antwerpen is gevestigd, is een belangrijke factor voor kopers én verkopers. “Iedereen wil in Antwerpen vertegenwoordigd zijn. Alle elementen zijn hier aanwezig om je goederen op een optimale en efficiënte manier op de markt te brengen, met veel aandacht voor compliance. Via Bonas bereiken de mijnbedrijven kopers over de hele wereld, zonder investeringen in een eigen verkoopsorganisatie in Antwerpen.”

Ook de kopers zien voordeel in de tenders van Bonas. “We organiseren bij voorkeur twee tenders tegelijk. Kopers kunnen op één dag loten uit twee tenders bekijken, wat extra interessant is voor kopers uit andere landen of continenten. Eén bezoek aan Antwerpen biedt hen tal van kansen om interessante loten te bekijken en er een bod op te doen. Voor hen is dat bijzonder efficiënt.”

Innovatieve data mining

Bonas innoveert niet alleen via het online platform voor tenders. Didier Backaert: “De tenders bieden de mijnbedrijven ook een schat aan informatie. Meteen na het afsluiten beschikt het bedrijf over een compleet en gedetailleerd overzicht met cijfers en grafieken. Die gegevens worden verwerkt in een grondige analyse die trends aan het licht brengt die voor het mijnbedrijf erg belangrijk kunnen zijn. Ook dat is innovatie.”

Dat die innovatie tot resultaten leidt, blijkt uit de cijfers. “In 2018 heeft Bonas zo’n vijf miljoen karaat verkocht via 40 tenders. De toegevoegde waarde voor de Antwerpse diamantsector is groot. Door te blijven innoveren en investeren, bouwen we ook mee aan de toekomst van de sector in Antwerpen. En daar mogen we als geboren en getogen Antwerpenaren best trots op zijn.”

Meer lezen over Antwerpen als werelddiamantcentrum en innovatieve stad?
https://www.ondernemeninantwerpen.be/diamant
 

Deel deze pagina: