Brilliant laat Antwerpse diamant schitteren op sweatercollectie

Briljant: wie wil dat niet zijn? Drie Antwerpse broers wilden samen iets unieks uit de grond stampen en kwamen uit bij een nieuw kledingmerk: Brilliant. Een meesterlijke vondst, omdat de naam van het merk verwijst naar alles wat hen inspireert. Brilliant staat voor de glans van een sterk idee, het unieke van diamant en het speciale karakter van hun grote liefde: de stad Antwerpen.

Timothy (28), Anthony (26) en Joël (24) Peersman zijn geboren en getogen in Antwerpen, en dat zal de wereld geweten hebben. Timothy Peersman: “We zijn Antwerpenaren en houden van onze stad. De zelfbewuste mentaliteit die typisch is voor Antwerpen ligt ons wel. We willen mensen aanmoedigen niet te bescheiden te zijn en niet bang te zijn van ambitie.”

De broers wilden iets creëren dat nog niet bestond. Timothy Peersman: “We leven in een globale wereld waarin iedereen hetzelfde lijkt te dragen. Niets is nog uniek. Daar wilden we verandering in brengen.” De link met diamant was snel gelegd. “Elke diamant is uniek. Dat gegeven, gekoppeld aan onze liefde voor Antwerpen, wilden we als canvas voor onze creativiteit gebruiken. Zo is Brilliant geboren.”

Unieke skyline

Als overtuigde sweaterfans besloten de broers een sweaterlijn te ontwikkelen. Anthony: “We hebben een sweatercollectie ontworpen met een uniek, geborduurd beeld: de skyline van Antwerpen, gevat in een diamant. De sweater is er in vier kleuren, en elk van die vier kleuren heeft een naam die verwijst naar een beroemde diamant.”

Brilliant putte voor de namen van de sweaters uit de rijke geschiedenis van de diamant. Anthony: “De marineblauwe sweater heet ‘The Diamond of Hope’, de donkergroene noemen we ‘The Emerald in Gold’, de zwarte heet ‘The Black Diamond’ en de roze heet – hoe kan het anders – ‘The Pink Panther’. Elke kleur is gelimiteerd tot 300 stuks.”

Dat je met een sweater van Brilliant een uniek stuk koopt, zie je meteen. Onderaan op de rechtermouw vind je de naam van de sweater én het nummer van jouw exemplaar, loepzuiver geborduurd in een contrasterende kleur. Anthony: “Zo beklemtonen we het unieke karakter van de sweater die je koopt. De intrinsieke waarde van wat uniek is: dat is de rode draad in ons verhaal.”

We speak diamond

Voor Timothy, Anthony en Joël lag diamant als symbool voor het waardevolle van wat uniek is voor de hand. Anthony: “We wisten meteen dat we deze richting wilden opgaan. Maar liefst 80% van alle ruwe diamanten passeert in Antwerpen. We zijn heel fier dat onze stad zo’n unieke positie in de wereld bekleedt.” Joël: “Overal in de stad vind je de slogan In Antwerp we speak diamond. In Antwerpen komen veel culturen samen.”

Zelfs de prijs van de sweater verwijst naar Antwerpen. Timothy: “Onze sweaters kosten 123 euro. Doet dat een belletje rinkelen?” De broers kijken vol verwachting, hopend op het correcte antwoord. “Dat is de hoogte van de kathedraal van Antwerpen.” Die ze, uiteraard, de allermooiste ter wereld vinden.

Dat 123 euro door velen als een stevig bedrag voor een sweater wordt gezien, is voor Brilliant geen geheim. Anthony: “Die prijs heeft alles te maken met sustainability en de manier waarop we onze sweaters produceren. De kwaliteit is super en de afwerking staat op een hoog niveau. We laten de sweaters op een correcte manier maken in Portugal. De namen en nummers worden er in België op geborduurd. Bovendien verpakken we onze sweaters in een mooie, geparfumeerde doos.”

High five

Brilliant verkoopt zijn sweaters vrijwel uitsluitend via de webshop. Joël: “Mensen komen ons tegen op Facebook en Instagram, en vandaaruit vinden ze de weg naar onze webshop. Face-to-facecontacten zijn voor ons ook erg belangrijk.” Timothy: “We willen we onze sweaters ook verkopen in enkele Antwerpse boetieks die sterk zijn in beleving. Dat wordt weer een ander kanaal. Mensen willen kleding ook graag passen.”

Hoe ziet de toekomst van Brilliant eruit? Timothy: “Weet je waar wij het voor doen? We willen mensen tegenkomen die een Brilliant-sweater dragen en hen een high five geven. Eerst verkoop je sweaters aan vrienden en bekenden. Als de eerste wildvreemde klant een sweater op je webshop koopt, is dat een superleuk en onvergetelijk moment. Zo verleg je je doelen, stap voor stap. Hoe meer mensen we kunnen laten delen in al het moois dat Antwerpen te bieden heeft, hoe blijer we daar van worden.”

Deel deze pagina: