CEO Luc Heylen over WeWantMore. "De innovatiedrive van Antwerpen werkt aanstekelijk bij personeel en klanten."

Links: Ruud Belmans - Rechts: Luc Heylen

Antwerpse bedrijven trekken internationale aandacht. Ontwerpstudio WeWantMore kreeg bekroningen als Architizer A+Award, Creative Belgium Awards en Henry Van de Velde Awards onder leiding van managing partner Luc Heylen en creative director Ruud Belmans. Recent benoemde Frame Awards Ruud Belmans als internationaal jurylid. Tijd voor een gesprek met deze Antwerpse parel uit de creatieve industrie.

 

Gestart zonder visie en strategie

Ruud: “Aanvankelijk zijn we gestart als productontwikkelaars en namen we zowat elke designopdracht aan. Zo konden we een portfolio uitbouwen, onder meer in de drankenbusiness met opdrachten voor onder meer Coca Cola, La Chouffe, Duvel Moortgat en Vedett.  We bouwden een netwerk uit en kregen vele ontwerpopdrachten voor logo’s, verpakkingen of flessen. Maar we zaten vaak te laat in het creatieve proces waardoor fundamenteel ontwerp onvoldoende van de grond kwam.”

Interieurontwerp zorgt voor unieke beleving

Luc: “Tien jaar geleden hebben we het geweer van schouder veranderd. We specialiseerden ons verder in branding en merkpositionering, maar bouwden gelijktijdig ook een interieurstudio uit. De beleving van plekken in retail, horeca, kantoren of tentoonstellingen werd belangrijker. We wilden een unieke marktspeler zijn die via interieurontwerp fundamenteel mee bijdraagt aan een uitstraling en een unieke beleving. Interieurarchitectuur maakt op dit ogenblik zelf 50 % uit van onze omzet.”

Het bedrijf leverde al een mooie staalkaart af met ontwerpen voor onder meer – in Antwerpen - de Wasbar, Frank & Brut en de business- en eventlounge De Serre. Ook het ontwerp voor de Maritime Campus Antwerpen ligt in het verschiet.  “Telkens willen we plekken creëren waar je naartoe wil”, aldus Luc Heylen.

“Bedrijfsterreinen zouden veel meer moeten inspelen op een ‘place-to-be-belevenis".

Ruud: “We gaan nu vooral opdrachten aan waar we van bij aanvang betrokken zijn bij het creatieve proces. We treden in nauwe dialoog met onze klanten en streven vooral diepgang na die de klant meer biedt dan wat hij vraagt. Sterker nog. Voor elke klant trekken we graag alle registers open.”

Ontwerp als exportproduct

Ook internationaal heeft WeWantMore impactvolle totaalconcepten uitgewerkt voor onder meer Samsonite, Accor Hotels, Neuhaus en Chateau de Vignée. 

“Ons interieurdesign met een belevingswaarde is een interessant exportproduct dat we verder internationaal op de markt willen brengen."

Ruud gaat verder: "We werken hiervoor samen met Flanders Investment and Trade. Die zorgen voor gepaste matchmaking met klanten. Zo maken we momenteel in opdracht van een klant uit Albanië een concept en interieurontwerp voor een hotel.”

Waarom Antwerpen? 

"Voor ons is het logisch dat we in Antwerpen gevestigd zijn, gezien de connotatie met creativiteit en innovatie."

Dit straalt niet enkel af op de regio, maar ook op ieder bedrijf dat hier gevestigd is. We zitten aan het Eilandje," situeert Luc. "Deze buurt heeft een rijk aanbod aan horecazaken, maar ook de nabijheid van de Schelde werkt aanstekelijk. Beide zijn -naast het werken bij WeWantMore- een absolute troef in het aantrekken van nieuwe mensen.

Creativiteit als kerncompetentie

WeWantMore telt 33 medewerkers, gaande van brand designersmarketeers, grafisch ontwerpers tot interieurarchitecten. Luc: “Waar het bedrijf vroeger meer all round medewerkers betrok, hebben we nu meer nood aan vakexperten." Maar de competenties liggen wel in dezelfde lijn: logisch en multidisciplinair denken, goed plannen, denken vanuit de klant en daar meerwaarde bieden,  durf en lef hebben, fundamenteel creatief zijn en dus heel wendbaar. Niets is vast.”

Deel deze pagina: