Certificaten voor edelstenen: IJGC zet innovatie in de markt met KAN DESIGN

Elkan Wijnberg en An Jonckers van IJGC stapten in een innovatietraject met KAN DESIGN

Elke ondernemer die succesvol wil blijven, krijgt op een bepaald moment met verandering of vernieuwing te maken. Maar hoe pak je het aan? Hoe detecteer je de nood, krijg je een nieuw idee scherp of ontwikkel je een nieuwe strategie? Een innovatietraject doorlopen met een creatieve expert of een innovatiebureau is dan een mooie oplossing.

 

Op 19 april start ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. [APBC] opnieuw innovatietrajecten op. De stad ondersteunt Antwerpse ondernemers en biedt hen een korting aan van 500 euro. Jij kan nog steeds inschrijven.

 

Elkan Wijnberg en An Jonckers van IJGC stapten in zo een innovatietraject om hun vernieuwend serviceproduct in de markt te zetten. IJGC certificeert edelstenen.

IJGC zocht een duidelijke communicatiestrategie voor een vernieuwend product

“In het algemeen wordt de prijs van een certificaat door certificeringsbureaus bepaald door het karaatgewicht van de edelsteen. Maar grote stenen brengen niet altijd veel geld op en zijn niet moeilijker te certificeren dan kleine exemplaren”, vertelt An. “Daarom stapte IJGC af van een serviceprijs op basis van karaatgewicht en baseren we onze prijs zuiver op de inspanning nodig om een edelsteen te identificeren, wat nieuw is in de sector. Tegelijk willen wij inspelen op de groei in online verkoop van edelstenen en het certificaat digitaal aanbieden, met foto’s van de steen in zijn verzegeling en het gemmologisch rapport in verschillende formats.”

Deze nieuwe service van IJGC kan best disruptief genoemd worden in een sector die decennialang één bepaalde manier van werken gewoon is. IJGC deed het grondig en evalueerde het hele certificeringsproces, met het oog op automatisatie.

Wat was het innovatievraagstuk? Waar liepen jullie vast?

An: “IJGC was vooral bezig met allerlei vernieuwingen - op maat gemaakte apparatuur, softwareontwikkeling, automatisatie, artificiële intelligentie, de verhuis van ons labo en nieuwe samenwerkingen met gemmologen. Bovendien dachten we als jong certificeringsbedrijf te moeten bewijzen dat we kwaliteit leveren. Te veel dus om dat helder te krijgen naar onze doelgroepen. Zonder communicatie-expertise kregen we het niet scherp geformuleerd, daar hadden we hulp bij nodig.”

“Wij hebben jarenlange expertise in ons vakgebied maar weinig knowhow in communicatie. Daarom gingen we in zee met KAN DESIGN.” Elkan

Hoe verliep dit innovatietraject?

An: “Bij de inschrijving moesten we al flink nadenken over de probleemstelling en uitschrijven wat er schortte. Dat was een stevige start. Dan volgde een kennismaking met de andere deelnemers aan het innovatietraject. Onmiddellijk voelden we daar een heel fijne dynamiek. Een grafisch vormgever tekende onze werking uit terwijl wij ons vraagstuk toelichtten. Zo kregen we een duidelijk beeld van ons bedrijf en waar we mee bezig waren. We stonden er ook versteld van hoe snel APBC en Katja Craeghs inzicht kregen in ons probleem en waar we naartoe wilden.”

Via het innovatietraject van APBC kwam IJGC terecht bij KAN DESIGN, het strategisch branding- en designbureau dat dit innovatietraject begeleidde. Zij ontwikkelen merken en vertalen die naar communicatie. “KAN DESIGN gaf ons een vernieuwende kijk op communicatie. We werkten samen in een heel open en veilige omgeving, wat vooral tot stand kwam door de grote betrokkenheid van KAN DESIGN bij ons idee. Er werd tijd gemaakt om te luisteren en het idee te doorgronden. Vandaaruit werd de communicatie stap voor stap opgebouwd”, benadrukt Elkan.

“Ook onze bedrijfsstructuur werd bekeken om de boodschap te ontwikkelen die we wilden brengen.  Een business model canvas werd uitgetekend en een communicatiestrategie opgesteld. Die hebben we voorgesteld aan de andere ondernemers die ook deelnamen aan het traject. Best wel een intensief traject, maar het loont echt de moeite”, verzekert An.

“Iedereen is doordrongen van zijn eigen expertise. Het is door expertises samen te brengen dat je als bedrijf een enorme sprong voorwaarts kunt maken.” Sofie Potvin, KAN DESIGN

Waarom wilde KAN DESIGN dit innovatietraject begeleiden?

Sofie: “IJGC had een heel innovatief serviceproduct ontwikkeld en zocht hoe ze dat in de markt konden zetten. Dat past volledig in wat KAN DESIGN doet. Wij gaan mee op zoek naar de identiteit van het product. Wij gaan terug naar het begin: waarom en voor wie werd dit product bedacht?”

De uiteindelijke opdracht van dit innovatietraject was: een nieuw strategisch plan uitwerken om als onafhankelijke partij certificaten aan te bieden aan (online) edelsteenhandelaars én gemmologen. Samen met Hans Kan werkten Sofie Potvin en Axel Havermans aan de strategie en maakte Tunke Lauriks het design van de nieuwe landingspagina.

Vanuit welke hoek bekeken jullie het innovatievraagstuk?

Sofie: “Wij gaan op zoek naar de meerwaarde van het product voor de verschillende doelgroepen. IJGC wilde dat zoveel mogelijk documenteren maar dat hoeft niet; je mag ervan overtuigd zijn dat het een goed idee is”, vertelt Sofie. “Wij ontleden de vernieuwing tot in zijn essentie en vertalen het dan naar een communicatie- en marketingstrategie per doelgroep. Wij denken mee over de naam voor het product, de verschillende onderdelen ervan, en hoe die zich verhouden tot IJGC. Zo bouwen we de merkarchitectuur op.

Daarna werkten we de online campagne uit die kan worden gelanceerd van zodra het product live gaat. De vorm en de teksten, uitgewerkt per doelgroep, testen we nu uit via een enquête. Zo toetsen we onze aannames af aan de werkelijkheid.”

“Een innovatietraject is de vertaling van het idee naar een product dat aansluit bij het doelpubliek. Die vertaling, die link concreet uitschrijven, is de scope van een innovatietraject.” Sofie

Wat nog te doen na de communicatiestrategie?

Sofie: “Wanneer de strategie helemaal op punt staat, na onder andere de verwerking van de enquête, moet de campagne nog uitgerold worden. En we zullen nadien nog een strategisch adviestraject starten rond de invulling en het design van de website."

 

EEN INNOVATIETRAJECT OPSTARTEN? SCHRIJF JE HIER IN.

ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. biedt innovatietrajecten aan. Als ondernemer word je gematcht met een creatieve expert of een innovatiebureau die/dat jouw onderneming begeleidt tijdens het traject. De stad biedt Antwerpse bedrijven financiële ondersteuning met een voucher ter waarde van 500 euro.

 

Deel deze pagina: