Circulair ondernemen: handenvol inspiratie

Ondernemers, net zoals consumenten, zijn zich steeds meer bewust van het belang van klimaat, milieu en duurzaamheid. Grondstoffen zijn niet onuitputtelijk en de afvalberg groeit. Kan het ook anders – en hoe dan? Bie Noé is expert in duurzame mode en biedt handenvol inspiratie die ook in andere sectoren de cirkel rond kan maken.

Onder de naam B-Right organiseert Bie Noé modetours om mensen in contact te brengen met duurzame mode-initiatieven. Ze wil mensen laten ontdekken wat duurzame mode is en vooral hoe ze er zelf mee van start kunnen gaan. Ze begeleidt ook ondernemers die op zoek willen naar een meer circulaire aanpak.

Laten we beginnen bij het begin: wat is circulair ondernemen precies?

Bie: “Dat leg je eigenlijk het beste uit door stil te staan bij wat het níét is. Lange tijd hebben we over producten nagedacht op een lineaire manier. Je maakt iets en verkoopt het, het wordt een tijdlang gebruikt en daarna wordt het afgedankt. Als je die redenering volgt, zijn grondstoffen altijd bestemd om afval te worden. En dat terwijl we in een wereld leven met een eindige hoeveelheid grondstoffen en tegelijk met een groeiende afvalberg. Door circulair te denken, houd je materiaal in omloop. Je elimineert afval, verspilt zo min mogelijk materiaal en houdt producten zo lang mogelijk in gebruik. Steeds meer consumenten zien in dat die omslag nodig is. Als ondernemer doe je er dus goed aan om daar ook bij stil te staan. Anders mis je de boot.”

Welke kansen zie jij voor ondernemers om circulair te denken?

“Dat is natuurlijk voor elke ondernemer anders. Daarom benadruk ik altijd dat duurzaamheid moet voortvloeien uit je bedrijfsidentiteit. Wat is jouw missie, en hoe kan je dat op een duurzame manier bereiken? Begin met de ‘quick wins’. Overschakelen naar koffiekopjes in plaats van plastieken bekertjes op kantoor, bijvoorbeeld. Dat lijkt verwaarloosbaar, maar stel je voor wat een verschil het zou betekenen als we allemaal zo zouden denken! Als volgende stap kan je beginnen met je product of dienst onder de loep te nemen. Kan je met innovatieve materialen werken? Of zelfs met weggegooide spullen iets nieuws maken? Welke opportuniteiten zijn er nog qua verpakking en vervoer? Kan je van je product een dienst maken waarbij je ook herstellingen aanbiedt?”

Zelf ben je in dit werk gerold toen je op zoek ging naar duurzame mode. Wat kunnen we leren uit die sector?

“Helaas is de mode een van de meest vervuilende sectoren ter wereld omdat er zo enorm veel kleding geproduceerd wordt die maar korte tijd gedragen wordt en dan weer afgedankt. In die sector groeit het besef inderdaad dat het anders moet. Er zijn al heel wat initiatieven die zeker tot inspiratie dienen voor andere sectoren. Je hebt bijvoorbeeld ontwerpers zoals Filippa K die experimenteren met een deelsysteem in de vorm van een kledingbibliotheek. Vergelijk het met Cambio, maar dan voor kleren. Matrassenproducent Bekaert Deslee heeft dan weer een oplossing gevonden voor hun stofstalen en overproductie. Hun stofresten gaan naar Studio Ama en er wordt kleding van gemaakt. Dat is een goed voorbeeld van een onverwacht partnerschap over sectoren heen, gestuurd door duurzaamheid.”

Hoe zet je als ondernemer de eerste stappen naar een meer circulair verdienmodel?

“Door eerst een stapje achteruit te zetten en met een nieuwe blik naar je proces te kijken. Waar kan je afval en verspilling elimineren, vanaf het ontwerp tot bij je klant? Daarbij kan je vaak ook nieuwe inkomsten aanboren. Denk zoals een fietsenmaker: die verkoopt niet alleen fietsen, maar herstelt ze ook als ze kapotgaan. En als je je fiets op een dag beu bent, verkoopt hij hem tweedehands door. Het is een simpel voorbeeld, maar ik weet maar al te goed hoe moeilijk die oefening kan zijn. Daarom is de belangrijkste boodschap: je hoeft het niet alleen te doen. Schakel hulp in van iemand die kennis heeft van nieuwe materialen, of doe eens een beroep op een designer die ervaring heeft met zero-waste-ontwerp. Laat je inspireren door wat al gebeurt rondom je. Wie weet ontstaan er zo zelfs interessante partnerschappen. Circulariteit schept zoveel opportuniteiten!”

Op zoek naar meer inspirerende voorbeelden in circulair denken?

  • Verstuur pakketjes niet in een wegwerpverpakking, maar bijvoorbeeld met RePack.
  • Houd er rekening mee dat mensen uw product niet voor eeuwig gebruiken, zoals w.r.yuma dat zonnebrillen verkoopt die je terugbrengt wanneer je ze beu bent, in ruil voor korting op een nieuwe bril. Nog beter: de brillen zijn 3Dgeprint met afvalplastic.
  • Beloon mensen voor duurzaam gedrag. Bie: “Ik kwam ooit bij een bakker die een koekje meegaf met iedereen die zijn eigen draagtas meebracht. Dat werkte uitstekend en geloof me, die klanten kwamen regelmatig terug!”
  • Denk eens aan een ongebruikelijk materiaal. De Antwerpse Anna Rosa Moschouti maakt bijvoorbeeld juwelen met afgedankte bouwmaterialen en overschotten.
  • Vraag u af of uw product niet duurzamer zou zijn als dienst, zoals lampenproducent ETAP die de overstap maakte naar ‘Light as a Service’.
  • Onderzoek nieuwe businessmodellen, zoals het Antwerpse Edo Collective dat doet rond mode en design.

 

Wil u circulair concreet maken in uw product of dienst? Dat kan via een co-creatietraject. Meer info en inschrijven via ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. infosessies co-creatie.
Thema's: 
Deel deze pagina: