Cocreatie leidt tot innovatie, ook in de juwelensector

Hoe blijf je future-proof ondernemen in de juwelensector? Het is een vraag die Antwerpse juweliers zich stellen. Antwerpen mag zich profileren als het grootste juwelencentrum in België met de meeste ontwerpers die hun eigen creaties maken. Willen de Antwerpse juweliers die voorloper blijven, dan vraagt dit om mee te evolueren met nieuwe trends in consumeren. Op 27 november daagden twee innovatieve bedrijven Antwerpse juweliers uit om eens anders naar hun business te kijken. Om pionier te blijven, moet je soms aan de boom durven schudden en over de muur kijken.

De aanwezigen op deze workshop, die toepasselijk plaatsvond in DIVA, waren juweliers met het prestigieuze Antwerp’s Most Brilliant-label (AMB). Het label staat voor hoge kwaliteit, transparantie en de wil om te innoveren. Twee bedrijven kwamen inspireren: innovatiespecialist The Argonauts en TWIKIT, een softwarebedrijf dat in cocreatie met een juwelier reeds 3D-technieken introduceerde om producten te personaliseren.

Innovatie komt van buitenaf

De aanzet tot innovatie, legde Joost Thurman van The Argonauts uit, komt meestal van buitenaf. Wie enkel naar de eigen business kijkt, mist veel opportuniteiten.

Concreet voor de juwelensector ziet Joost dezelfde uitdagingen als in heel wat andere sectoren: “De huidige generatie denkt anders over de wereld en consumeren. Millennials hechten meer belang aan design en duurzaamheid. Ze kiezen voor ervaringen in plaats van producten. De consument van vandaag overtuig je met transparantie, milieubewustzijn en een meer persoonlijke aanpak. VR, AI en blockchain zijn geen buzzwords meer, maar technologieën die zowat elke sector door elkaar zullen schudden. Je kan dus maar beter de opportuniteiten zoeken die jouw business helpen te evolueren.”

Kruisbestuiving tussen juweelontwerp en technologie leidt tot innovatie

Hoe die persoonlijke aanpak naar juwelen vertalen, dat is de expertise van Lien De Grom en Thomas D’Huyvetter van TWIKIT. Met 3D-technieken maakt dit softwarebedrijf het mogelijk om juwelen te personaliseren. Lien: “Onze software combineert twee trends die we zien: aan de ene kant kopen mensen steeds vaker online. En aan de andere kant willen ze geen massaproductie meer, maar een uniek stuk dat ze zich echt eigen kunnen maken. Met onze technologie kunnen juweliers online visualiseren hoe een juweel eruit zal zien, terwijl de consument zelf aanpassingen doet. Achter de schermen stuurt de software precieze instructies naar de 3D-productie.”

De visualisatietechnologie van TWIKIT is niet alleen online nuttig. Ook in de winkel kan het interessant zijn om klanten te tonen hoe een juweel eruit kan zien, bijvoorbeeld met augmented reality (AR). Maatwerk kan tijdens de ontwerpfase visueel worden voorgesteld. De klant heeft zo nog meer vat op het eindresultaat.

Innovatie inclusief garantie op kwaliteit

Kwaliteit is voor de aanwezige juweliers de grootste bezorgdheid. De lat voor kwaliteit ligt hoog, zeker bij deze groep die met het AMB-label bewijzen dat voor hen alleen het beste goed genoeg is. Innovatie betekent in deze sector niet alleen inspelen op een meer persoonlijke aanpak en unieke producten aanbieden; het betekent ook waakzaam blijven om de gewaarborgde kwaliteit te blijven garanderen.

Meer weten over cocreatie en futureproof blijven? Bestel het magazine met 30 voorbeeld-innovatietrajecten via ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. of vraag meer info via info@apbc.be of +32 (0)3 727 10 35.

Als juwelier toetreden tot het Antwerp’s Most Brilliant-label? Lees meer.

Deel deze pagina: