Critical MaaS: een onderdompeling in de wereld van mobiliteit

Met de regelmaat van de klok komen er in Antwerpen nieuwe, slimme manieren om u te verplaatsen bij. Wie ze uitprobeert, is dikwijls laaiend enthousiast. Bovendien bieden de nieuwe oplossingen werkgevers heel wat kansen om een slim mobiliteitsbeleid uit te tekenen voor hun bedrijf. Ze moeten dan natuurlijk wel weten welke oplossingen er bestaan en hoe ze werken in de praktijk. Tijdens de Critical MaaS Experience konden ze dat zelf ondervinden.

De Critical MaaS Experience maakt nieuwe vervoersoplossingen testen makkelijk en vooral fun. In oktober organiseerde MaestroMobile, met steun van Slim naar Antwerpen, de eerste editie in ‘t stad. Een groep managers werd een week lang ondergedompeld in de wereld van de mobiliteit. Ze werkten daarvoor samen met mobiliteitsaanbieders. Daaronder waren ook de nieuwe MaaS-providers (Mobility-as-a-Service) die verschillende oplossingen – openbaar vervoer, deelauto’s, tot zelfs taxi’s - aanbieden in één app en abonnement. Op de slotbijeenkomst ontmoetten we een groep enthousiaste en geïnspireerde deelnemers.

Het concept

Een week lang engageerden de deelnemers zich om zoveel mogelijk vervoersoplossingen te testen. Ze kregen daarvoor een budget en alle mogelijke informatie en ondersteuning. In een Whatsapp-groepje deelden ze foto’s en ervaringen en moedigden ze elkaar aan. De meest actieve deelnemer kreeg aan het eind van de week een mooie prijs. Op de slotbijeenkomst mocht Alison Williams van Avantida een spiksplinternieuwe e-step mee naar huis nemen.

Inspirerende ervaringen

“De e-bike is voor mij de ontdekking van de week,” vertelt Alison Williams. “Die komt op mijn lijstje voor Sinterklaas. In een half uur rijd ik er vlotjes mee van Ekeren naar ons kantoor aan de Sint-Pietersvliet, ongeacht het verkeer. De tram in combinatie met de elektrische step was overigens een overtuigende tweede. Ik ga die nieuwe e-step dus zeker en vast gebruiken om naar het werk te komen.”

Er zouden dit jaar wel meer nieuwe wieltjes op eindejaarslijstjes kunnen staan, her en der in het Antwerpse. Zowel Debra Vandenbleeken van Bolloré Logistics als Stephan Meeus van Degroof Petercam zijn helemaal weg van de e-step. “Die is vooral over korte afstanden niet te kloppen,” zegt Stephan Meeus. “Ik was op 8 minuten van de Vanputlei aan het Steen, dat haal je volgens mij zelfs niet met de fiets. Ideaal om klanten te bezoeken in de stad.”

“Sommige oplossingen zijn echte alternatieven voor de auto,” vertelt Debra Vandenbleeken. “Ik was bijvoorbeeld verbaasd hoe snel ik met tram 70 van de nieuwe P+R aan Luchtbal op mijn kantoor was op ’t Eilandje. Andere oplossingen zijn goed om achter de hand te hebben. Zo is 6 km wel ver met een Mobit-fiets van Schoten naar Brasschaat. Maar het is goed om te weten dat het kan.”

Tom Peeters, communicatiemanager bij stad Antwerpen, is vanaf nu een vaste Poppy-klant: “Op momenten dat je een auto nodig hebt, is Poppy voor mij echt een alternatief. Ik begin er zelfs serieus over na te denken om mijn eigen auto weg te doen.”

Oplossingen op de werkvloer

Hebben de persoonlijke ervaringen inspiratie geboden voor de werkvloer? “Ja,” klinkt het volmondig. “Een mobiliteitsbudget dat je kan verdelen over een bedrijfswagen en andere vervoersmiddelen, lijkt mij dé oplossing,” stelt Alison Williams. “Tegenwoordig moet je naast de auto toch echt nog een andere mogelijkheid hebben om je te verplaatsen.” Debra Vandenbleeken is erg geïnteresseerd in de Modalizy tankkaart, die ook toegang geeft tot andere vervoersmiddelen. “En van thuiswerken, wat ik deed op vrijdag, gaan we volgend jaar ook zeker werk maken in ons bedrijf,” zegt ze. “Dat is eigenlijk ook een heel slimme manier om te gaan werken.” Stephan Meeus wil dan weer voorstellen om een e-step aan te schaffen op het werk. 

De conclusies

De Critical MaaS Experience blijkt een succes over de hele lijn. “Ik had toch een duwtje in de rug nodig,” vertelt Tom Peeters, “en Critical MaaS geeft je dat. Eigenlijk zouden ze dat nog veel breder mogen uitrollen. Maar ik vind het wel slim dat ze zich concentreren op managers, die nadien hun ervaringen kunnen meenemen naar hun bedrijf.” Ook goede punten waren er voor de ondersteuning die de deelnemers kregen en de positieve energie die ze elkaar gaven via de Whatsapp-groep. Bovendien gaven ze ook kritische feedback die gebruikt zal worden om de dienstverlening verder te verbeteren.

“Het is een superleuke, korte manier om ontzettend veel te leren over mobiliteit,” vat Debra Vandenbleeken samen. “Je moet in principe geen tijd vrijmaken, want je doet het op momenten dat je toch onderweg bent. Alle nieuwe mogelijkheden worden je aangeboden en je moet het alleen maar doen. En het doet je nadenken.”

Sectoren: 
Deel deze pagina: