De Antwerpse Reus in Ekeren: Een lokale community bouwen en onderhouden

Inspiratiesessie De Antwerpse Reus in Ekeren | Ondernemers in detailhandel en horeca

De coronacrisis twistte drastisch met winkels en horecazaken: zij moesten sluiten, mochten weer openen om dan opnieuw te moeten sluiten. Fysieke nabijheid was plots uit den boze, terwijl dàt voor een handelaar of horecaondernemer net cruciaal is. Tijdens de inspiratiesessie De Antwerpse Reus, wisselden ondernemers uit Ekeren ideeën en ervaringen uit om toch de band met klanten warm te houden. Centrale gasten waren Tom Lamiroy en Loes Claessens van ijsbar Marktje 7. Zij startten de avond met hun verhaal: de lancering van ijsjesverkoop in coronatijd. En zetten al onmiddellijk in met een eerste ervaring.

“Ook op social media zien mensen graag mensen. Biedt een totaalbeleving aan.”

“Vorig jaar stelden we ons kandidaat voor de zomerbar in Ekeren”, vertelt Tom, “maar dat ging uiteindelijk niet door. Loes en ik brainstormden verder en een concept ontstond, groeide en werd uiteindelijk heel concreet: vanuit de voorkamer van ons huis begonnen we ijsjes te verkopen, en dat bleek een ideale plek. We zijn gestart zonder alteveel investeringen: ons ijs wordt gemaakt door een lokale ijsproducent die ijs maakt zoals wij het zelf zouden maken.”

Loes: “Marktje 7 is op Instagram heel snel uitgegroeid tot één grote community. Hoe dat werkt? We posten foto’s van onszelf en leuke video’s met liedjes. Klanten vragen om het liedje te spelen, wanneer ze ijsjes komen kopen. We brengen die totaalbeleving. We letten fel op de kwaliteit van de foto of video: we proberen veel uit tot we het juiste beeld of verhaal hebben.” 

Gert Verhaert van Uitvaart Rustpunt heeft via Facebook een eigen manier gevonden om zijn community uit te bouwen. “Wij brengen afscheid als deel van het leven en willen families daarin bijstaan”, vertelt hij. “Onze community groeit vooral via mond aan mond reclame maar ook via Facebook, waar we vertellen over het belang van persoonlijke rituelen bij afscheid nemen. We brengen het verhaal van een vader die voor zijn overleden kind zelf een kistje maakte, in de vorm van een boot. We tonen hoe mensen tijd kunnen maken om afscheid te nemen en hoe ze met rituelen als een koffietafel, bloemen, groeten of zelfs een receptie op een eigen manier het afscheid kunnen beleven.”

“Je hoeft ook niet alles te vertellen. Focus op één duidelijke boodschap.”

Wil je iets vertellen op social media, bepaal dan eerst een duidelijke focus. Alles wat je aanbiedt promoten, vraagt enorm veel tijd en werkt averechts. Maak daarom een keuze met welk aanbod je wil uitpakken. Zo houd je je communicatie behapbaar en krijgt je klant een duidelijk beeld van je zaak.

Rik Bossuyt van Bakkerij Bossuyt: “Mijn broer creëert taarten voor feesten. Elk detail van de taart wordt met de klant vooraf besproken en mijn broer maakt er dan een kunstwerk van, speciaal voor die klant. Van elke taart die hij maakt, post hij een foto op Facebook. Klanten die nadien een taart bestellen, verwijzen naar die foto’s op Facebook. Deze focus op onze bakkerij, waar we uiteraard ook brood en andere lekkernijen verkopen, werkt echt.”

“Blijf bij jezelf en je passie. Dan geloven klanten wat je vertelt.”

Authentiek zijn en jezelf blijven werkt altijd het beste, zowel in het ondernemen als in je online activiteiten. Maak keuzes die aansluiten bij jouw passie, waar je zelf blij van wordt. Mensen voelen immers wat echt is en appreciëren je oprechtheid.

Jonathan Goyvaerts van kopikofi: “Wij bieden drukwerk én koffie aan. Elke dag zie ik nog steeds nieuwe gezichten, nieuwe klanten. Het feit dat KopiKoffie in Google bovenaan verschijnt wanneer je Koffiebar Ekeren intypt, kan daar best veel mee te maken hebben. Wij communiceren ook via Instagram en Facebook, maar mond aan mond reclame werkt voor ons toch nog het beste. Mensen komen graag naar onze zaak. Onze community groeit traag maar dat schept een stevige basis. Onze klanten komen echt voor de goeie koffie en dat was de opzet: goeie koffie. We zien voorbijgangers nog aarzelen, ondanks de tafeltjes en de uitnodiging op het sandwichbord. Maar eens ze zijn binnengekomen, dan blijven ze komen.

Voor de pandemie hebben we ook een aantal keer Volkskeuken georganiseerd. Ook dat is iets waar ik in geloof; samen eten met mensen die je niet kent is het begin en de uitbreiding van je community.”

“Wij willen onze community in onze winkel ontvangen,” zegt Steven Callewaert van Krantenwinkel de markt “daar kiezen we bewust voor. In plaats van kranten rond te brengen, doen wij vroeger open. Elke dag hebben wij nog steeds 20% passanten; mensen die we nooit eerder gezien hebben. Zij houden even halt om onderweg naar ergens een krant of een versnapering te kopen en een babbel te doen.”

“Maar nog altijd dat persoonlijk contact, eerst.”

Alle aanwezigen zijn het erover eens. Dat persoonlijke contact is het belangrijkste. Een inspiratiesessie als deze is er het levende bewijs van: elkaar ontmoeten en luisteren naar elkaars ervaringen, dat werkt.

De online communicatie moet tussen aanhalingstekens blijven staan en moet je als aanvulling blijven zien. De echte community is de klant in de winkel, is het persoonlijke contact. Dat is waar elke ondernemer het voor doet.

Antwerpse ondernemer krijgt gratis individuele begeleiding

Enkele handelaars botsen op de limieten van hun kennis over social media. Ijs verkopen en dat in leuke video’s gieten is makkelijk, maar hoe doe ik dat voor mijn zaak? Welke focus ga ik nemen? Wat moet ik kiezen: Facebook of Instagram? Zijn betalende posts iets voor mij? Je moet ermee bezig zijn om het te laten lukken, maar dan vraagt het nog meer tijd…

Is dat zo? Tijdens een individuele coaching kan je als ondernemer detailhandel of horeca leren hoe je je communicatiestrategie bepaalt, leer je werken met de social media die het best bij je past en in de tijd die je eraan wil en kan spenderen.

Check alle 12 individuele coachings. De stad biedt je er gratis 2 aan.

 

Doe beroep op Antwerpse creatives, de stad biedt korting

Heb jij ook een opdracht voor een creatieve professional en is je beschikbaar budget gekend? ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. matcht je 24 en 25 juni met Antwerpse copywriters, fotografen, webdesigners, grafisch vormgevers, illustratoren / typografen, content creators, sociale media adviseurs, proces & brainstorm-facilitators, ruimtelijk vormgevers, mode / accessoire ontwerpers, audiovisuele creators, service designers, product designers of communicatie experten. Het is maar wat je nodig hebt.De stad Antwerpen biedt je daarbij een voucher van 500€ aan.

Bar Leon zette Hire a Creative in voor herkenning van de gevel 

 

Thema's: 
Deel deze pagina: