De Antwerpse Reus: HOST. Eén jaar lockdown en ànders ondernemen

Laura en Eva Broeckx en Sharon in HOST, voor de lockdown | copyright Dries Luyten

Het is inmiddels een jaar geleden dat ons land voor het eerst in lockdown ging. Tijd dus, om in deze editie van de Antwerpse Reus eens terug te blikken. Vanuit conceptstore HOST in Berchem wisselen ondernemers in detailhandel en horeca hun ervaringen met online ondernemen uit. Laura en Eva Broeckx zijn de gastvrouwen én Reuzen van de avond. Zij slaagden erin online erg zichtbaar te worden. Hoe koppelden zij lokale verkoop aan online aanwezigheid en e-commerce?

5 jaar geleden openden de twee zussen hun zaak in Berchem. Biologe en leerkracht, maar beiden op zoek om samen te werken rond duurzaamheid, vormgeving en mode. Ze verbouwden het pand met behulp van de renovatietoelage van stad Antwerpen tot een totaalconcept. Inmiddels zitten ze gebeiteld in de Statiestraat en hebben ze een trouw buren-klantenbestand.

Online verkoop in een stroomversnelling

Vorig jaar werd creativiteit in het ondernemerschap de grote uitdaging. E-commerce, take away én lokaal coronaproof winkelen… plots moest er gegoocheld worden met andere manieren om te ondernemen. De kunst was je zaak snel online meer bekend te maken. Of samen met andere ondernemers een digitale plek creëren waar bezoekers lokaal online kunnen shoppen. De handelsverenigingen in Berchem initieerden de website 2600redenen.be, een online platform dat door de ondernemers zelf wordt aangestuurd. Een gezamenlijke inzet zorgt hier voor een blijvende aanwezigheid.

3 TIPS om online te ondernemen

“In het begin vergeleek ik fel met andere ondernemers. Doe dat niet. Niet kopiëren. Blijf jezelf, blijf authentiek.”

Veel ondernemers bouwden een webshop uit en startten met social media. Maar hoe begin je er aan en wanneer doe je het goed? Forceer niks. Blijf op social media wie je bent, met je eigen stijl. Want een persoonlijke aanpak wordt sterk geapprecieerd door je klanten. Zo weten ze dat jij online met hen praat en dat maakt het medium echter, krachtiger.

Het is trial & error. Probeer het zonder te weten of het rendeert. Je leert immers al doende. Wat je ook leert is dat het niet klopt wanneer het meer energie kost dan het opbrengt. Daarom, blijf dicht bij jezelf, bij wie je bent. Ook daarin evolueer je. In het begin wil je misschien niet herkenbaar op de foto, maar dat verandert: later zal je wel een foto van jezelf posten om volgers te laten weten wie je bent.

“Hebben we iets nieuws in de winkel? We delen het via insta stories en merken de week nadien een stijging in de verkoop. Ons aanbod wordt pas bekend wanneer we het gepost hebben”, zegt Eva.

“Voor ons is heel duidelijk wie we zijn, waar we voor staan.”

Het is belangrijk te weten wat je wil en waar je voor staat. Dat kader moet heel duidelijk zijn. Als je je Unique Selling Proposition helder uitzet, wordt de communicatie peanuts. Eva en Laura hebben een sterk concept uitgewerkt – een meisjeskamer voor grote mensen - en kennen hun doelpubliek.

Zij kiezen voor Instagram en dat heeft met leeftijd te maken. Hun klanten zijn zoals de zussen zelf. Zij volgen hun buikgevoel, omdat ze zich herkennen in hun doelgroep, eenzelfde stijl hebben en in dezelfde levensfase zitten. Ze staan voor duurzaam en delen bvb 30 days wardrobe challenge van Bie Noé, ze maken originele insta stories en zetten eigen foto’s op Instagram. Hun klanten herkennen zich in de zelfgemaakte foto’s en in de verhalen. Lookbook fashion foto’s posten ze via Facebook, die ze ook inzetten omdat je er events mee kan inplannen.

“Stories zijn heel krachtig, al zijn ze 24u later weg. Daar ben ik mee beginnen spelen, en nu werken die stories heel goed, komt er conversatie op gang”, zegt Laura.

“Herkenbaarheid is belangrijk. Hou je zaak online en offline hetzelfde”

De verhalen en de foto’s die je op social media publiceert, moeten niet alleen herkenbaar zijn als jouw stories; je online communicatie moet ook vertalen wat jij aanbiedt in je zaak. Wat jij online uitstraalt moet overeenstemmen met wat je volgers terugvinden wanneer ze naar je zaak komen. Zo kan een dansschool zich online profileren door de lesgevers zelf verhalen te laten vertellen over de danslessen op Instagram. Zij brengen het gevarieerde lesaanbod in hun eigen, persoonlijke stijl.  Zo maken zij de school; online en offline.

“Volg trends en test ze uit, maar als je je er niet comfortabel bij voelt, stel dan gewoon de vraag aan je volgers op Instagram. Vinden zij die nieuwe trend niet nodig? Waarom zou ik mezelf dan moe maken?”, verduidelijkt Eva.

Wil jij ook weten hoe je online je zichtbaarheid verhoogt?

Stad Antwerpen biedt gratis 11 individuele coachingsessies aan die een antwoord bieden op issues waar ondernemers mee worstelen. Jij kan er 2 coachings uit kiezen. Lees de testimonials van ondernemers die al een coaching volgden en kies zelf voor een coaching social media praktijksessies, advies online applicatie of ontwikkeling online applicatie.

VERSTERK JEZELF ONLINE MET EEN GRATIS COACHING

 

Deel deze pagina: