Dot: “Het netwerk van Telenet Idealabs is erg handig”

Christian Verschaeren, Clément Noterdaem en Eric Vanhove vormen het brein achter Dot, een sociaal medium om eigen plaatsen te delen. Na de ontwikkeling bij Telenet Idealabs hoopt Christian op een call van Google. "Zodat we slim en slapend rijk kunnen worden". Een interview met een knipoog.

Waarom zou Google jullie opbellen?
Met Google Maps kan je ook plekken delen, maar het wordt niet gebruikt als sociaal medium. Een voorbeeld? Je neefje komt op bezoek en je wil ‘m laten weten waar hij kan skaten. Je kan de skate-plekjes aanduiden op een kaart en die doorsturen via mail, maar daar stopt het. Dot brengt daar verandering in. In plaats van die kaart met één persoon te delen, kan je ze met de hele wereld delen. Net zoals je vroeger een sms met één persoon deelde en dat nu met de hele wereld doet via Twitter.”

“Met Google Maps kan je plekken delen, maar het wordt niet gebruikt als sociaal medium”

Hoe verdeel je de rollen bij een start-up?
“Clément heeft Asperger, ik heb ADHD”, zegt Christian met een knipoog. "Clément is dus de ontwikkelaar, ik ben de marketeer. “We hebben Eric Vanhove erbij gehaald, als businessman. Hij is de enige ‘normale’ van ons drie én mijn schoonbroer. Clément ken ik van een ander start-up-idee. Dat is op ’n sisser uitgedraaid omdat we ons lieten ringeloren door een rijke Amerikaan. Bon, we hebben eruit geleerd en het zal ons geen tweede keer overkomen. Toen hadden we een word-rijk-plan, nu hebben we een word-slapend-rijk-plan.”
 
Hoe kwamen jullie bij Idealabs?
“Een maat van mij werkt ook in dit gebouw en voor ik het goed en wel besefte, zat ik ons idee te pitchen. We hadden er hard aan gewerkt en we konden de jury overtuigen van ons idee. Het geld en het netwerk van Telenet Idealabs zijn erg handig. Ik ben zelf 'nogal koppig' maar de de workshops doen je wel dingen in vraag stellen. Interessant dus. Het is ook gewoon aangenaam om op deze locatie te werken. En voor een tas koffie, moeten we gewoon een verdieping lager. ”
 
Veel start-ups zijn met locatiegebaseerde apps bezig. Trend of toeval?
“De anderen benaderen het begrip locatie vanuit een ander oogpunt. Voor Campr is het een nichemarkt, voor Geckomatics een B2B-product en voor Hoplr iets lokaals. Waarschijnlijk was locatie een van de criteria om mee te doen aan Telenet Idealabs, gelinkt aan het concept ‘smart cities’. Idealabs is niet op zoek naar een innovatief frietkot, maar naar innovatieve ideeën gelinkt aan het digitale.”

“Idealabs is niet op zoek naar een innovatief frietkot, maar naar innovatieve ideeën gelinkt aan het digitale”

Hoe onderscheiden jullie zich van andere locatiegebaseerde apps?
“Terwijl je met de Velo-app enkel Velo-stations opzoekt of met Yelp voornamelijk cafés en restaurants deelt, kan je met Dot verschillende soorten plekken opzoeken en delen. Daarenboven kan je zelf plaatsen ‘dotten’ met behulp van hashtags en 140 tekens, net zoals bij Twitter. De content in onze feed zal niet geordend zijn op tijd maar op plaats. Kortom, onze app maakt je leven makkelijker, waar je ook bent. De paus kan Dot gebruiken om de volgende synode aan te kondigen en Nikki Minaj kan dat om haar achterwerk te laten zien.” 
 
Hoe ver staan jullie met Dot?
“We staan zes maanden achter (lacht). We zijn onze app opnieuw aan het bouwen, omdat je al doende meer te weten komt. We willen de app eerst voor iOs lanceren, dan pas voor Android. We onderzoeken de mogelijke combinaties met gps, sprekende horloges en Google Glasses. Tegen demo-day - op vijf februari - moeten we onze app sowieso opnieuw lanceren en pitchen, zodat we aan de tweede fase van het programma kunnen deelnemen. We gaan ervanuit dat ons dat lukt, zodat we onze app kunnen afwerken. En dan willen we over vijf jaar een begrip zijn: ‘Zoek het op Dot!’”

 

Thema's: 
Deel deze pagina: