Een correcte branding trekt de juiste doelgroep aan

Een merk moet de visie en de missie van uw onderneming uitstralen. Die uitstraling trekt immers de juiste doelgroep aan, de doelgroep die u wilt bereiken met uw product of uw dienst. Zit het design van de branding helemaal goed, dan gaan uw klanten zich zelfs identificeren met uw merk. Van klantenbinding gesproken.

Wij hadden het met Evi Peeters over het belang van branding. Zij is experte in branding bij MirrorMirror, het visuele communicatie- en grafisch ontwerpbureau. Dit bureau kan de prestigieuze D&AD Award Graphic Design op zijn conto schrijven, voor de campagne voor het internationale congres rond kunst en design Integrated.

Branding start altijd bij de essentie: de identiteit van het merk. De eerste stap is het helder zetten van de waarden, visie en missie van de onderneming. Eens de identiteit van het merk is blootgelegd, wordt die met een sterk idee vertaald naar een visueel concept. Het designproces wordt opgestart om een aantrekkelijke branding uit te werken. Die branding is gericht op de eindconsument, want die is eigenlijk de (eind)klant van het designbureau.

Waarom is die branding zo belangrijk?

Evi Peeters: “Het heeft zeker te maken met onze tijdsgeest. In vergelijking met vroeger zijn mensen nu veel gevoeliger aan design en voelen ze zich aangetrokken tot merken die hun identiteit weerspiegelen, waar ze zich mee kunnen associëren. Bij een juiste branding voelen de klanten zich beloond in het vertrouwen dat ze in het merk stellen omdat het merk voldoet aan de verwachtingen die zij als klant hebben.

Daarom is een eerlijke en correcte uitstraling van het merk zo belangrijk. Er mag een beetje gedroomd worden, maar de belofte moet herkenbaar zijn en ingelost worden. Zo krijg je tevreden klanten die zich herkennen in het merk, zich ermee willen associëren en er van gaan houden. En tevreden klanten worden sterke ambassadeurs van uw merk. Dat is de beste promotie die er bestaat.”

Hoe staat het met ondernemingen en hun branding in België?

Evi Peeters: “Er is een heuse shift bezig. De awareness groeit. Waar men vroeger vooral inzette op advertising, beseft men nu dat een correcte branding hieraan vooraf moet gaan. Grotere landen als Amerika, Engeland maar ook Nederland evolueren sneller. Een reden kan zijn dat daar meer headquarters of corporate bedrijven aanwezig zijn, die werk maken van hun branding en zo de trend zetten. We hopen dat België mee op die trend zal surfen, want hier in Antwerpen zitten heel wat goeie design- en grafische bureaus die met branding bezig zijn.

Award Winning Designers

Elke week een nieuwe Award Winning Designer, gebracht door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Wilt u samenwerken met creatives uit Antwerpen? Lees meer op www.apbc.be.

Deel deze pagina: