Een gezellige en veilige horecazaak: Antwerpse ondernemers geven tips

Copyright Frederik Beyens

Antwerpse horeca ondernemers ontvangen hun gasten opnieuw met open armen. Figuurlijk dan, want er gelden heel wat regels om er een veilig én gezellig café- of restaurantbezoek van te maken. Deze Antwerpse ondernemers inspireren je met hun creatieve oplossingen.

Geen kaarten, peper en zout op de tafels, niet bestellen aan de toog, tafels 1,5 meter uit elkaar, mondmaskers voor het personeel… Wie deze lijst een paar maanden geleden had gelezen, zou nooit geloven dat het kan werken. Maar in tijden van crisis, worden ondernemers creatief. "Klanten appreciëren het echt als je extra moeite doet om alles veilig te laten verlopen”, vertelt Nil Doruk, verantwoordelijke van Caffè Barbossa.

Veilige zaak, blije klanten

Ondernemers realiseerden de waslijst veiligheidsvoorschriften in een mum van tijd. Met de nodige creativiteit zorgen ze dat hun zaak veilig en gezellig blijft.  

  • Bij Meat Factory wordt de kaart nu aangeboden via een QR code die op elke tafel plakt. En een lampje boven de toiletdeur geeft aan wanneer deze bezet is. “Zo moeten mensen niet onnodig de klinken aanraken, en ontstaat er geen rij” weet Julien Ullens, eigenaar van The Meat Factory. “Maar het belangrijkste blijft: ontsmetten, ontsmetten, ontsmetten! Dat is voor mij het woord van het jaar.”

  • Tussen alle tafels van Caffè Barbossa staat een plexiglas tussenschot; zo kan iedereen makkelijk in de eigen ‘bubbel’ blijven. Aan de deur en aan elke hoek van de toog staan contactloze dispensers voor alcoholgel. Er geldt éénrichtingsverkeer binnen, en ook in het toilet is desinfecterende spray voorzien voor de wc.

 

  • Ook in De Zure staan, naast de duidelijke richtlijnen overal, statieven met alcoholgel op het terras en aan de inkom. “De affiches met veiligheidsrichtlijnen van stad Antwerpen hebben we zichtbaar opgehangen. We plaatsten wachtborden voor onze klanten, waar ze blijven staan tot we ze een tafel aanbieden,” zegt Kevin Van Bockstal Ovono, mede-eigenaar van De Zure.

    De volledige kaart is te lezen op de ramen en op borden. “Maar wij werken ondertussen samen met AB Inbev aan een app waarmee klanten de kaart kunnen bekijken en ook meteen kunnen betalen.” Tussen alle tafels is minstens 1,5 meter vrije doorgang. “Dankzij de terrasuitbreiding van Stad Antwerpen moesten wij maar 1 tafel wegnemen van ons terras. We kunnen nu gebruik maken van 5 meter extra diepte.”

“We geven extra aandacht aan de veiligheidsmaatregelen. Natuurlijk doen we dat met een reden: onze gasten, daar willen we goed voor zorgen. Ondanks de speciale omstandigheden kunnen mensen toch ontspannend op café en restaurant. En daar draait het toch om,” zegt Nil. 

Tips voor collega's

Zeker in deze speciale tijden kunnen we veel van elkaar leren. Heb je de opening van uw zaak nog uitgesteld vanwege de maatregelen? Of vraag je je af of bepaalde dingen vlotter kunnen lopen? Misschien heb je dan wel iets aan de tips van uw collega-ondernemers.

“Wij richtten handige werkstations in op het terras om alles proper te houden” raadt Kevin aan. “Daar bewaren we alcoholspray, doekjes etc, en verzamelen we de vuile asbakken. Het is erg handig om zo alles snel te kunnen reinigen. Geef ook zeker op tijd ‘de laatste ronde’: wij beginnen vanaf middernacht af te sluiten.”

Nil: “Inderdaad, op tijd afsluiten is heel belangrijk,” bevestigt Nil. “De contactloze dispensers vinden wij ook echt een meerwaarde. Duidelijke richtlijnen ophangen helpt ook, het personeel is minder verstaanbaar met mondmaskers en moeten zo niet alles uitleggen. Verder verdelen wij ons terras onder 2 personeelsleden, zodat zij met zo weinig mogelijk mensen in contact komen.”

Julien: “Ik heb gemerkt dat mijn collega’s de website van ondernemen in Antwerpen nog niet goed kennen. Er staat nochtans veel info op, en ik geef die dan door via een Whatsapp groep met 30 ondernemers.”

De nieuwsbrief van ‘Ondernemen in Antwerpen’ verzamelt tweewekelijks de meest relevante info voor ondernemers. Inschrijven is eenvoudig.

Groeipijnen en begrip

Natuurlijk loopt niet alles vanaf het begin van een leien dakje. Voor klanten, uitbaters en personeel is het aanpassen.

 “Zeker op weekendavonden, wanneer er veel volk is, moeten we soms ingrijpen,” vertelt Kevin. Sommige mensen zijn ongeduldig, komen naar de toog of wachten niet tot we de tafel ontsmet hebben. Het is soms ook moeilijk uit te leggen waarom ze niet bij hun vrienden mogen gaan zitten.”

Julien: “Ons zaalpersoneel in het restaurant draagt een mondmasker. Als je het te lang draagt, krijg je er hoofdpijn van. Af en toe een luchtje scheppen, is dus belangrijk.”

Nil: “Het gebeurt wel dat mensen niet alles lezen wat we op onze ramen hebben geplakt. Ze komen al van een ander café, zijn wat tipsy en komen dan naar de toog. De meeste mensen kennen mij en Ridvan (Cap, de eigenaar) wel goed, wij zijn de vaste gezichten. Als wij hen hierop wijzen luisteren ze meteen. Er is veel begrip voor de maatregelen.”

Klaar voor de zomer

Waar eerst vrees was bij horecaondernemers, lijkt die na de eerste succesvolle week weggenomen.

Kevin: “Ik verwacht dat dit een zeer goede zomer gaat worden. Zeker als veel mensen in het land blijven en er  gevraagd wordt om de horeca te blijven steunen. Wij gaan nu nog even met zijn drieën (Steven Cools en Elke Anseeuw, de andere eigenaars) hard werken, vanaf juli kan ons personeel terug starten.”

Nil: “Vanaf de eerste dag was het heel druk, we hadden dat eigenlijk niet verwacht. De weekdagen tot nu toe waren zelfs beter dan voor de lockdown. Wij zien het eigenlijk zelfs meer zitten dan voordien! In het weekend is er minder nachtlawaai door het sluitingsuur en natuurlijk ook omdat er binnen geen mini-discotheek meer kan ontstaan. Er is meer begrip van klanten en wij kunnen eigenlijk een betere service bieden op deze manier. Mensen moeten minder lang wachten op hun bestelling, ze kunnen ook rustig aan tafel bij hun vrienden blijven zitten in plaats van aan de toog te wachten. Dat is aangenamer.”

Julien: “Op de Grote Markt rekenen we natuurlijk ook voor een deel op toeristen. Maar dat begint ook al terug op gang te komen. En dankzij een goede online presence vinden ook veel locals hun weg naar onze zaak. De terrasuitbreiding en btw-verlaging geven dat extra duwtje in de rug. Ik zie het zeker positief in.”

Wil je zelf een terrasuitbreiding aanvragen, of gebruik maken van andere steunmaatregelen van de stad? Blijf zeker onze website in het oog houden voor het laatste nieuws.

 

Copyright foto's: Frederik Beyens

Sectoren: 
Deel deze pagina: