Eerste inspiratiesessie “De Antwerpse Reus”: herbekijk de tips die je zaak doen groeien

Inspiratiesessie De Antwerpse Reus bij MOOY - copyright Jeroen Broeckx

Als ondernemer bijleren en nieuwe inzichten vergaren om je zaak verder te laten groeien: het kost niets. Met “De Antwerpse reus”- een reeks inspiratiesessies - geeft stad Antwerpen ondernemers in detailhandel en horeca de kans om elkaar persoonlijk te leren kennen en kruisbestuiving mogelijk te maken. Elke sessie zal een andere lokale ondernemer zijn opmerkelijk verhaal delen. Toeschouwers kunnen vragen stellen en nieuwe ideeën sprokkelen.

 

De eerste editie vond 16 november plaats in de mooie roze, aanstekelijke belevingshorecazaak MOOY in de Lombardenvest en werd, omwille van de coronacrisis, virtueel uitgezonden. De eigenaar, Yana Lamon en haar coach Karl Magnus vertelden hoe Yana haar concept ontwikkelde en nu nog verder verfijnt.

Karl Magnus van Proef is een onafhankelijke coach voor horeca bij stad Antwerpen. Zijn advies?

 

Tip 1. Durf te vragen. Maak gebruik van gratis coachings en expertise

Hoewel afkomstig uit Gent, wilde Yana een zaak opstarten in Antwerpen, omdat ze MOOY hier zag groeien. Ze kende niemand in Antwerpen. Maar gedreven als ze is, met veel goesting om nieuwe concepten uit te proberen, nam ze contact met Karl Magnus om het blurring concept van food en beautyproducten met hem af te toetsen.

Karl geloofde in Yana als ondernemer én in haar concept. Dat zijn voorwaarden om samen verder te denken over vragen als: Wat is het idee? Wie is je doelgroep? Hoever reiken de ambities? Hoe wil je er zelf aan beginnen? Waar ben je al tegenaan gelopen?

Als vrouwelijke ondernemer, jong en zonder ervaring een bank overtuigen, leek een mission impossible. Karl hielp Yana bij het opstellen van een business- en financieel plan en maakte het Yana daarbij erg moeilijk, zodat zij overtuigd was van haar keuzes om ze beter te kunnen verdedigen bij de bank. Dat werden pittige discussies, dat kan je je wel voorstellen.

“Het wordt niet in je schoot geworpen. Het was aan mij om over alles na te denken. Er zijn weken geweest dat ik het niet meer wist en helemaal vastzat.”  Yana Lamon

 

Tip 2. Definieer je doelgroep. Bereik je klanten met de juiste communicatiestrategie

Yana heeft een voordeel. Van bij de start weet ze perfect welke doelgroep ze wil aanspreken. Via Instagram vertelt ze stories en biedt ze gratis cadeaus aan, samen met andere Antwerpse zaken.

Yana: “Een aantal van mijn klanten zijn influencers en bekende Vlamingen. Als zij iets posten gaat dit vlot rond, zo heb ik een groot bereik. Ik ben reeds door verschillende media uit de buurlanden gecontacteerd. Een heel fijne was het bezoek van een redactrice van Vogue uit Japan. Zij was erg enthousiast over het concept en wilde er onmiddellijk een artikel over schrijven. Ben ik best wel trots op.”

Elke zaak vraagt om een authentieke communicatie. Je moet weten welke doelgroep je wil bereiken en wat die doelgroep wil en zoekt; zo kan je inspelen op de noden van je klanten. Daarbij kan een coach je zeker helpen.

“Communicatie is zeer belangrijk en is meer dan een Facebookpost of een Instagramfoto. Wat Yana gedaan heeft is 200% voor haar concept gaan. Niet voor een beetje roze gaan maar volledig voor roze. Mensen houden daarvan omdat het heel duidelijk is."  Karl Magnus

 

Tip 3. De Coronacrisis. Wat nu met mijn zaak?

Tijdens de eerste lockdown nam Yana de tijd om haar concept te herbekijken, omdat ze voelde dat er iets schortte. Sommige gerechten op het menu pasten niet in het veganfriendly concept. Ze hakte de knoop door en veranderde de beautystore naar een foodlounge. Daar legt ze nu eenduidig de focus op beleving en eten, en dat werkt ze inmiddels met veel liefde verder uit.

Yana koos bewust niet voor afhaal omdat MOOY voornamelijk beleving aanbiedt, maar ook omdat er duchtige concurrentie is van zaken die reeds jaren afhaal aanbieden. Ze werkte ook het digitaal bestellen in de zaak verder uit. Via een QR-code kunnen klanten het menu bekijken en bestellen via gsm. Dit werkt efficiënt, is coronaproof én toepasbaar na de coronacrisis.

“Tijdens coachings brainstormen we nu veel. We voelen dat de ondernemer daar veel nood aan heeft. Wat zijn de volgende stappen die ik moet ondernemen? In deze coronacrisis wordt er eigenlijk veel geëxperimenteerd, de klanten laten dat ook toe.” Karl Magnus

Benieuwd welke andere inzichten er werden besproken? Bekijk hier de inspirerende sessie.

 

“De Antwerpse reus” is een onderdeel van COACHING, NETWERKEN en INSPIRATIE voor de Antwerpse detailhandel en horeca.

 

De stad Antwerpen biedt hulp aan ondernemers in detailhandel en horeca

Voor ondernemers zijn het nu geen eenvoudige tijden. Daarom biedt de stad extra steun aan. Maak er gebruik van. Je vindt het aanbod terug op deze 3 webpagina’s:

  1. Coaching, Netwerken en Inspiratie en hier kan je inschrijven voor een van de 11 gratis coachings
  2. Renovatietoelage
  3. Corona steunmaatregelen van de stad, specifiek voor detailhandel en horeca

Inspirerende verhalen? Laat het ons weten.

Ben jij een ondernemer in detailhandel of horeca met een inspirerend verhaal of ken jij ondernemers met een inspirerend verhaal? Suggesties mag je altijd doorsturen naar detailhandel.horeca@antwerpen.be

Benieuwd naar de volgende “De Antwerpse Reus”? Hou deze pagina in het oog.

Deel deze pagina: