Engage+: UNITED CAPS maakt laatstejaars warm voor een job

Bent u op zoek naar jong talent? Wat denkt u van een bedrijfsbezoek voor schoolverlaters en jonge werkzoekenden? Antwerpen telt bijna 7.000 jongeren tussen 18 en 25 zonder werk. Daarom brengt Engage+, een initiatief van VDAB, OCMW en Stad Antwerpen, hen in contact met bedrijven. UNITED CAPS uit Hoboken maakte onlangs laatstejaarsstudenten uit het Sint Agnesinstituut warm voor een carrièrestart in hun doppenfabriek.

UNITED CAPS produceert doppen voor de voedingssector, agrochemie en farmacie. Het bedrijf groeit snel en is voortdurend op zoek naar goede werkkrachten. ”Naast de gebruikelijke wegen nemen we ook deel aan drempelverlagende initiatieven”, zegt Steve Daems, plant director van het bedrijf. “Via Engage+ kunnen de jongeren de sfeer bij ons komen opsnuiven. Ze praten met verschillende medewerkers en ontdekken zo welke competenties nodig zijn voor een operator, verkoper of kwaliteitscontroleur. Dat helpt bij hun jobkeuze – of bij hun beslissing verder te studeren.”

Veelbelovend

In de vergaderzaal luisteren een vijftiental leerlingen aandachtig naar Steve. “Diploma’s? Niet nodig!”, beweert hij stellig. “Motivatie, engagement en goesting, daar kom je al heel ver mee.” Al nuanceert hij dat meteen: natuurlijk komt er ook wel kennis aan te pas. En een mondje Frans en Engels kan nooit kwaad. Younes wil weten wat Steve zelf gestudeerd heeft. “Ik hebt mijn studie niet afgemaakt”, bekent Steve. “Ik ben begonnen in het magazijn. Door hard te werken, sta ik nu hier.” De ogen van Younes blinken. Dat klinkt veelbelovend. 

“Onze leerlingen krijgen op één voormiddag een reality check. Zeer interessant zo’n bedrijfsbezoek!”

De leerlingen bezoeken de impressionante productiehal waar jaarlijks 660 miljoen doppen van de band rollen, en de gigantische stockageruimte. In kleine groepjes bekijken ze de diverse afdelingen. “Ons team moet duidelijk kunnen communiceren met onze klanten”, zegt Gerda van customer services. Bij Luc, verantwoordelijke transport, draait alles rond punctualiteit en organisatie. En Elke van de productieplanning moet vooral stevig in haar schoenen staan, en flexibel inspelen op onverwachte omstandigheden. “Niks voor mij”, reageert Hajar, “dat is te veel verantwoordelijkheid.” Zij heeft liever een afgebakend takenpakket.

De sfeer moet goed zijn

Waar kijken de jongelui nog meer naar bij de keuze van een job? “De sfeer moet goed zijn”, zegt Manal, “dat ondervond ik al tijdens mijn stage”. Zeinew wil ook kunnen doorgroeien. “Zoals Steve. En het loon is toch ook belangrijk”.

Het moment waar iedereen naar uitkijkt is aangebroken: een gesprek met HR-verantwoordelijke Katrien. “Waarom zou u voor mij en niet voor iemand anders kiezen?”, vraagt Ismael. Katrien geeft enkele tips: toon wie je echt bent, informeer je over het bedrijf, vertel over je vakantiewerk. De jongelui zijn een en al oor: vroeg of laat zijn zij aan zet.

Reality check

Hebben ze wat opgestoken van deze dag? “Zeker”, knikt Gamze, “ik wist niet dat je hier zoveel verschillende jobs kon doen.” Ook leerkracht Siska vindt het nuttig. “Onze leerlingen krijgen op één voormiddag een reality check: zo gaat het er echt aan toe in het bedrijfsleven. Wat mij betreft organiseren we dit een paar keer per jaar!”

En voor UNITED CAPS? “Eén van onze mensen is ex-leerling van Sint Agnes”, lacht Steve. “Ik heb hen allemaal alvast uitgenodigd voor een vakantiejob in de zomer. We zien wel.”

Zelf een bedrijfsbezoek organiseren met Engage+? 

Sectoren: 
Deel deze pagina: