Gisteren student, vandaag ondernemer

Sebastiaan Schillebeeckx en Wim Vanhorenbeeck maakten van hun afstudeerproject een start-up. Het basisidee van Campr is simpel en slim. Het systeem brengt eigenaars van kampeerplaatsen in contact met kampeerders, zodat ze makkelijker het plekje van hun dromen vinden.

Campr en On Air zijn de jongste bewoners van Telenet Idealabs. “In juni waren we nog studenten, sinds september zijn we ondernemers”, blikt Sebastiaan terug. “Onze start-up begon als afstudeerproject van de opleiding ‘Interactive Multimedia Design’ aan de Mechelse hogeschool Thomas More. De dag dat we het project aan onze professoren voorstelden, schreven we ons ook in voor Idealabs.” Voor de selectie moesten Sebastiaan en Wim hun idee niet voorstellen, maar pitchen. Het moest een perfecte pitch worden, want de benjamins namen het op tegen 450 andere starters. Met succes.

Te koop: slaapplaatsen en ervaringen

De sterkte van hun pitch? Een interactieve kampeerdatabank door een slimme combinatie van een online platform, een mobiele applicatie en sociale media. Sebastiaan: “Wat Airbnb voor reizigers is, wil Campr voor kampeerders zijn. En meer. We bieden niet alleen ‘outdoor’ slaapplaatsen aan, maar ook unieke ervaringen. Een eigenaar van een kampeerplaats kan zich onderscheiden van anderen door een barbecue of een trip te organiseren.” 
Een belangrijk onderdeel van het acceleratorprogramma van Telenet Idealabs zijn de straatinterviews: een moment om je businessidee af te toetsen en - indien nodig - bij te sturen. Elke deelnemer aan Idealabs moet er minstens vijftig doen. Wim: “Uit deze bevragingen blijkt dat de plaats en de prijs niet de enige redenen zijn om voor de ene of de andere kampeerplaats te kiezen. Kampeerders willen vooral een onvergetelijke - en onbetaalbare - beleving.”
 

 

Voor planners en avonturiers

Sebastiaan en Wim kiezen bewust voor de combinatie van een platform en een app, omdat ze alle kampeerders willen aanspreken: de planners én de avonturiers. Sebastiaan: “De planners leggen hun slaapplaats graag maanden op voorhand vast via het platform, de avonturiers beslissen onderweg waar ze heen trekken. Ze kunnen de app openen en kijken wat er in de buurt beschikbaar is.” Om ervoor te zorgen dat het platform vlekkeloos werkt, is Wim bezig met het herschrijven van de code van de eerste versie. “We hebben ons afstudeerproject tegen de klok afgewerkt, maar voor onze lancering willen we alles tot in de puntjes in orde hebben. Voor de ontwikkeling van onze app nemen we een ervaren freelancer onder de arm, want we kunnen niet alles zelf.” 

Viraal tegen de festivalzomer

Sebastiaan: “Tegen de festivalzomer moet de app en het platform operationeel zijn. We willen dan viraal gaan door promotie via sociale media. We mikken niet alleen op Belgen, maar gaan ineens wereldwijd. De marketing van Campr zal onze grootste uitdaging zijn, maar we hebben nog even tijd om een strategie te bedenken en met de hulp van onze mentoren in Idealabs komt dat zeker goed  (lacht).”

 

Thema's: 
Deel deze pagina: