Henry van de Velde Gold Award Winners 2019: vier Antwerpse winnaars

29 januari werden er voor acht design categorieën de Henry van de Velde Gold Award Winner bekendgemaakt, samen met de Awards voor Lifetime Achievement, voor Company, Young Talent en voor Public. Vier van de twaalf winnaars komen uit Antwerpen.

Oscars voor het best design in Vlaanderen

De Henry van de Velde Awards worden in de media vaak de 'oscars' van design in Vlaanderen genoemd. Het zijn de bekendste designAwards in België. Bedrijven en ontwerpers die een Award winnen, krijgen meer aandacht, prestige en erkenning en uiteraard ook meer verkoop en nieuwe klanten.
De Awards hebben in de afgelopen 25 jaar vooral duidelijk gemaakt dat design gaat over het ontwerpen van producten én diensten die problemen van bedrijven en mensen oplossen.

Vier Antwerpse winnaars

Vier van de twaalf Henry van de Velde Gold Award Winners 19 komen uit Antwerpen. We stellen ze graag aan u voor.

In de categorie Lifetime Achievement

Een bekroning voor een ontwerper die minstens 30 jaar actief is en op economisch, maatschappelijk en/of cultureel vlak impact heeft met zijn designactiviteiten en een internationale speler is in de sector.

De winnaar is Vincent Van Duysen. De jury waardeert de brede visie van Vincent, die architectuur, interieur- en meubelvormgeving als één geheel ziet, en looft zijn uitgepuurde en tijdloze, lees duurzame, esthetiek. Zijn internationale erkenning als artistiek directeur ondermeer bij Molteni & C wordt expliciet door de jury beloond.

In de categorie Ecodesign by OVAM

Een designprijs voor producten of diensten ontwikkeld volgens de principes van ecodesign of met een positieve invloed op het milieu.

De innovatief duurzame HNST jeanscollectie is het resultaat van de samenwerking van een creatieve start-up met vele andere partners. In een eerste fase was er de uitzonderlijke samenwerking met textielbedrijf European Spinning Group (ESG) dat textielgarens produceert voor verschillende markten en toepassingen. Beide partners kozen elk al eerder voor open innovatie, co-creatie en circulair design als business model. Het ESG Green garen dat gebruikt wordt voor het weven van de HNST jeanscollectie symboliseert dit nieuwe “design denken” in klassieke sectoren.

De samenwerking tussen ESG en HNST vond de jury een Henry van de Velde Award waard als positief en inspirerend signaal dat de volledige waardenketen belangrijk is in het designproces en dat co-creatie en samenwerking tussen de creatieve sector, de sociale economie, de lokale textielindustrie en partners in onderwijs en onderzoek op alle vlak lonen.

HNST jeanscollection & ESG Green, samenwerking tussen een start-up en de traditionele industrie. Development & Design of the HNST jeans collection HNST. Development & Production of ESG Green European Spinning Group. Visual identity Pinkeye.

In de categorie Health & Wellbeing

Een designprijs voor producten en diensten die zorgen voor het fysieke of geestelijke welzijn van het individu.

De ring van Belun is een non-invasieve oplossing die de slaapkwaliteit van zijn gebruiker in kaart brengt. Hij maakt een analyse van de hoeveelheid zuurstof in je bloed, je stressniveau, en geeft een beeld van de verschillende fases in je slaap. Een belangrijke doelgroep zijn mensen die last hebben van het obstructieve slaapapneu (OSAS).

Belun Ring, Pulsoximeter om de slaapkwaliteit te meten. Design Studio Dott. Client Belun Technology Company.

In de categorie Public

In november 2018 werden de 23 winnaars bekend gemaakt. Daarna kon het brede publiek stemmen voor zijn favoriet. 5.318 personen brachten hun voorkeurstem uit. Uit de 23 Henry van de Velde Award Winners kozen ze overtuigend voor het design van de M7, de nieuwe dubbeldektrein van NMBS. Yellow Window ontwierp het design van de M7 van NMBS, gebouwd door Bombardier. Het gaat om een design van Axel Enthoven & Eric Govers. Het interieur van de M7 is open en eigentijds en focust op het comfort en de reiservaring van de klant.

Alle Henry van de Velde Gold Award Winners ontdekt u hier.

Deel deze pagina: