HNST zet met circulaire jeans de modesector in beweging

HNST wordt door de Ellen MacArthur Foundation(*) vermeld als één van de koplopers in circulaire economie in de modesector. Tom Duhoux is de man achter HNST, een innovatief, duurzaam denimlabel dat voornamelijk gerecycleerde jeansbroeken produceert. Actief in de modesector die enorm belastend is voor het milieu, wil hij een positieve, duurzame verandering op gang brengen en komaf maken met fast fashion.

Het is een feit: circulaire productie is duurder. Hoe bekijk jij dit als ondernemer?

Tom: “Op korte termijn is het product duurder, ja. En dat is onvermijdelijk. We moeten immers nog concurreren met een economie gebaseerd op het lineaire model, die zoveel mogelijk kosten afwendt om te verkopen aan een zo concurrentieel mogelijke prijs. Vaak gaat dit gepaard met producten die niet meer hersteld kunnen worden en bij het afval terecht komen. De kosten daarvan worden afgewend op de maatschappij en grondstoffen geraken uitgeput.

Maar stilaan komen er vernieuwende business modellen, die de verantwoordelijkheid over afval en grondstoffen wél opnemen. In het circulaire model bouw je een andere relatie op met je klant. Je verantwoordelijkheid stopt niet bij de verkoop. Jij wil de klant een product aanbieden met een herstel- en een take-back service. Je tracht een superieur product te ontwerpen dat minder onderhoud en herstelling nodig heeft en waarvan alles kan hergebruikt worden wanneer de klant nood heeft aan een nieuwe versie. Alleen zo kan je nu en in de toekomst grip krijgen op het gebruik van de grondstoffen. Dus, op langere termijn is die hogere prijs bijlange niet zo hoog.”

Moeten je klanten ook al niet bewust zijn van duurzaamheid?

“Het is inderdaad nog een gevecht tegen de menselijke psychologie. Klanten zijn verwend, ze kunnen kledij kopen voor een appel en een ei. Een T-shirt voor 3 Euro of een jeans voor 30 Euro, het kan. Maar het zijn onrealistische prijzen in een economisch model dat het milieu zwaar belast en op termijn niet meer vol te houden is. Dat het hoogtijd is om te veranderen is nu echt voelbaar in de modesector omdat daar de wegwerpcultuur sterk ingebakken zit. En net deze sector is één van de meest vervuilende.

HNST werkt met storytelling en brengt verhalen die potentiële klanten bewust maken van het vervuilende van fast fashion. We tonen dat onze jeans goed passen en langer meegaan. En dat de klant met een HNST-jeans ook zijn steentje bijdraagt aan het milieu. Maar het is en blijft: om gedrag te veranderen moet je bij de klant grote hindernissen wegnemen, zoals duurdere prijzen en stoppen met fast fashion”.

Je sprak over gedrevenheid om het anders te doen. Wat stuurt je?

“Mijn gedrevenheid ligt in de innovatieve aanpak. Dat innovatieve pas ik nu toe in de modesector, omdat veranderingen daar hoognodig moeten en omdat ik voel dat ik een groot verschil kan maken. In deze sector werd de productie steeds opgedreven en moest het altijd maar sneller en goedkoper. Nu is het hoog tijd om te veranderen. Inmiddels ben ik al door grote spelers in de modesector gevraagd om mee dit circulaire denken uit te tekenen voor hun productie. Door zelf een steen te verleggen kan ik nu de sector inspireren. Niet gek voor een kleine Antwerpse start-up.”

(*)een organisatie die de transitie naar circulaire economie wil versnellen

 

 

Award Winning Designers

Elke week een nieuwe Award Winning Designer, gebracht door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Wilt u samenwerken met creatives uit Antwerpen? Lees meer op www.apbc.be.

Deel deze pagina: