Horeca Digital Days: slimme innovatie voor de horeca

foto: Horeca Digital Days

Op 13 november was restaurant De Serre het prachtige decor van de eerste Horeca Digital Days, een innovatiebeurs voor horeca-ondernemers. Wie er niet bij kon zijn, had ongelijk. Maar niet getreurd: de Horeca Digital Days beginnen nu aan een roadshow. Wij keken alvast binnen op deze geslaagde eerste editie.

“Of digitalisering belangrijker wordt in de horeca? Dan sta je nog een paar stappen achter. Je kán geen horecazaak meer uitbaten zonder digitale technologie te gebruiken.” Voor Tim Kusters van Forganiser is het duidelijk. Terwijl oprichter Sebastian Rummens een talk geeft over flexibele arbeid, bemant stagiair Tim de beursstand van Forganiser in de restaurantzaal van De Serre. Hij legt er aan geïnteresseerde bezoekers uit wat de voordelen zijn van een digitale plannings- en loonsadministratie. “Forganiser is een tool om personeel in te plannen, aan te melden, te betalen voor hun gepresteerde uren én te evalueren. Alles gebeurt digitaal en op één plek. Zo spaar je ontzettend veel tijd uit.”

Vlotter werken op drukke momenten

Tijdswinst, daar gaat het om voor veel van de aanwezige horeca-ondernemers. Zoals Bert, de jonge ondernemer achter bagelsalon Sanseveria in Brugge. Nu hij Sanseveria uitgebreid heeft met een tweede zaak in Oostende, moet hij zijn aandacht verdelen over twee locaties. “Dan kan je alle hulp gebruiken”, lacht hij. “Alleen al de personeelsadministratie: dat is enorm veel werk en juist op drukke momenten, wanneer het alle hens aan dek is, moet je er méér tijd in stoppen. Dus kies ik al sinds het begin voor digitale oplossingen. Ook voor betalingen: dat kan bij ons via de Payconiq-app.”

Digitaliseren is vereenvoudigen

Niet toevallig is ook Payconiq van de partij, net zoals Trivec (slimme kassasystemen) Aapi (HR-administratie, people management en business data in één app) en Yuki (boekhouding in de cloud). Andere tools concentreren zich op automatisering achter de toog en in de keuken. Zo helpt Growzer met aankoopbeheer, voorraadcontrole en kostprijsmanagement. En APICbase vereenvoudigt keukenmanagement én staat je toe om snel professionele foto’s te maken van je borden voordat ze de keuken uitgaan.

Anneleen van APICbase staat uitleg te geven over hun innovatieve systeem. “Onze draagbare fotostudio springt het meest in het oog. Maar de software erachter is de echte troef”, vertelt ze. “Daarmee hou je per gerecht bij welke ingrediënten erin zitten, hoe je het bord opbouwt, wat de voedingswaarden en allergenen zijn enzovoort. Dat is niet alleen nuttig voor de vlotte werking van de keuken. De software helpt je ook te berekenen welke hoeveelheden je moet inkopen. Veel eenvoudiger dan alles manueel berekenen.”

Wat de belangrijkste winst is voor horeca-ondernemers die digitaliseren? “Tijd”, zegt ook Anneleen. “En bovendien is innovatie ook een bron van inspiratie. Je weet nooit welke boeiende kansen je ziet liggen als je tijd vrijmaakt door digitalisatie.”

“Investering betaalt zich terug”

Een man die van boeiende kansen kan meespreken, is Peter De Clerck. Hij is de eigenaar van drie horecazaken op de Keyserlei waar in totaal zo’n 60 mensen werken. De Clerck koos al in 2005 voor barautomatisering, vertelt hij tijdens zijn talk: “Via onze kassasystemen konden we vanaf dan nagaan hoe de productie zich verhield tot de verkoop. Elke pint die je tapt of koffie die je zet zou moeten verschijnen op de rekening van een klant. Dat was lang niet altijd het geval. Zodra we met automatische systemen begonnen te werken, halveerde onze drankfactuur. Dat gaat op jaarbasis over tienduizenden euro’s die voorheen gewoon ‘verdwenen’: niet ingegeven in de kassa of vergeten aan te rekenen aan de klant.”

Peter De Clercks advies aan startende horeca-ondernemers? “Ik weet het: beginnen met je eigen zaak is duur en je weet niet of je investeringen gaan opleveren. Maar geloof mij: een investering in automatisatie betaalt zichzelf terug.”

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: