Hygiënevoorwaarden voor cafés en restaurants sterk vereenvoudigd
17 december 2019

Wanneer u een café of restaurant opent of runt, wil de stad Antwerpen dat u aan een aantal hygiënevoorwaarden voldoet. De stad controleert deze bij u ter plaatse. Vanaf 1 januari 2020 worden deze voorwaarden vereenvoudigd, sommige voorschriften worden zelfs geschrapt. Alle lopende aanvragen voor een drankvergunning die nog niet goedgekeurd zijn op 1 januari 2020, worden automatisch beoordeeld op basis van deze nieuwe voorwaarden. We verduidelijken hieronder welke aanpassingen zullen doorgevoerd worden.
Welke voorwaarden worden vereenvoudigd vanaf 1 januari 2020
- Het aantal te voorziene toiletten werd vroeger bepaald in functie van het maximum aantal toegelaten personen en er moest rekening gehouden worden met toiletten voor dames en heren. Vanaf 1 januari 2020 wordt het gender onderscheid niet meer gemaakt.
Concreet? Vanaf minimum 50 bezoekers hoeft u vanaf 1 januari 2020 slechts 3 ipv 4 toiletten te voorzien. Per 50 bezoekers meer voorziet u 1 toilet meer. - Het aantal te voorziene wastafels werd bepaald in functie van het aantal toiletten. Vanaf 1 januari 2020 is minimum 1 wastafel met stromend water voldoende.
- De voorwaarden beperken zich vanaf 1 januari 2020 tot voorschriften over het aantal toiletten en wastafels en algemene regels rond verluchting, scheiding met verbruikszaal, privacy, goed werkende toiletten en het onderhoud.
Welke voorwaarden worden geschrapt vanaf 1 januari 2020
- De voorwaarden bij de inrichting van het sanitair lokaal evenals de te voorziene pictogrammen.
- De voorschriften betreffende toiletpapier, afvalbak en het poetsen.
Meer lezen? U vindt hier de nieuwe reglementering onder de tussentitel “hygiënevoorwaarden”.
Sectoren: