Hygiënevoorwaarden voor cafés en restaurants sterk vereenvoudigd

Wanneer u een café of restaurant opent of runt, wil de stad Antwerpen dat u aan een aantal hygiënevoorwaarden voldoet. De stad controleert deze bij u ter plaatse. Vanaf 1 januari 2020 worden deze voorwaarden vereenvoudigd, sommige voorschriften worden zelfs geschrapt. Alle lopende aanvragen voor een drankvergunning die nog niet goedgekeurd zijn op 1 januari 2020, worden automatisch beoordeeld op basis van deze nieuwe voorwaarden. We verduidelijken hieronder welke aanpassingen zullen doorgevoerd worden.

Welke voorwaarden worden vereenvoudigd vanaf 1 januari 2020

  1. Het aantal te voorziene toiletten werd vroeger bepaald in functie van het maximum aantal toegelaten personen en er moest rekening gehouden worden met toiletten voor dames en heren. Vanaf 1 januari 2020 wordt het gender onderscheid niet meer gemaakt.
    Concreet? Vanaf minimum 50 bezoekers hoeft u vanaf 1 januari 2020 slechts 3 ipv 4 toiletten te voorzien. Per 50 bezoekers meer voorziet u 1 toilet meer.
  2. Het aantal te voorziene wastafels werd bepaald in functie van het aantal toiletten. Vanaf 1 januari 2020 is minimum 1 wastafel met stromend water voldoende.
  3. De voorwaarden beperken zich vanaf 1 januari 2020 tot voorschriften over het aantal toiletten en wastafels en algemene regels rond verluchting, scheiding met verbruikszaal, privacy, goed werkende toiletten en het onderhoud.

Welke voorwaarden worden geschrapt vanaf 1 januari 2020

  1. De voorwaarden bij de inrichting van het sanitair lokaal evenals de te voorziene pictogrammen.
  2. De voorschriften betreffende toiletpapier, afvalbak en het poetsen.

Meer lezen? U vindt hier de nieuwe reglementering onder de tussentitel “hygiënevoorwaarden”.

Sectoren: 
Deel deze pagina: