Innovatie in de Antwerpse juwelensector: elke maand een nieuw juweel

Een fantastisch juweel voor een maand, elke maand. Dat is de bondige elevator pitch van de Antwerpse start-up Dazuld. Het is een nieuw en vernieuwend businessmodel dat het abonnementenmodel in de juwelensector introduceert. “Het idee is dat je elke maand opnieuw dazzled bent. Mensen willen ervaringen, niet per se bezittingen. Dat is de kant die de wereld opgaat” stelt Miten Shah, inspirerende kracht achter Dazuld.

Miten Shah is managing director van Diampex, het familiebedrijf dat sinds 1983 in Antwerpen is gevestigd. “We verhandelen ruwe diamanten. We kopen ze in Antwerpen en verkopen ze aan onze klanten, hoofdzakelijk in India.”

Miten Shah is ook de inspirerende kracht achter Dazuld. “Het is een start-up die nog in een vroeg stadium zit. Onze elevator pitch is ‘Get awesome jewellery for a month, every month’. Elke maand ontvangen onze klanten een nieuw juweel en sturen ze het vorige terug. Dazuld haalt zijn businessmodel bij bedrijven als Airbnb en Uber en past het toe op de juwelensector. Net als deze bedrijven houden we zelf weinig activa aan. We zijn niet de eigenaars van de juwelen die we uitsturen.”

Klanten willen ervaringen

Waar komt het idee voor Dazuld vandaan? Miten Shah: “De juwelensector kampt met drie uitdagingen. Eén: het koopgedrag van de klant verandert. Klanten willen ervaringen, veeleer dan bezittingen. En hun voorkeuren veranderen voortdurend. Twee: het middensegment van de juwelierszaken verlaat de sector. Hun kosten lopen te hoog op en ze verkopen te weinig volume. Hun stocks zijn een zware last geworden.”

Het derde probleem in de sector betreft de nieuwe, trendy juweliers. “Ze hebben niet veel mogelijkheden om in contact te komen met nieuwe klanten. Ze openen één winkel, maar vergeten de juiste online marketing te voeren en de sociale media aan te spreken. Gebrek aan tijd en know-how beperkt hun groeipotentieel.”

Businessmodel met weinig activa

Dazuld wil deze uitdagingen aanpakken met zijn abonnementenmodel. “Het middensegment verlaat de sector hoe dan ook. We willen zien of we dat deel van de markt kunnen overnemen. Maar in plaats van de juwelen aan te kopen, nemen we ze in consignatie van de nieuwe, trendy juweliers en sturen we ze uit naar de klanten. Kortom: we introduceren een businessmodel met weinig activa in een van de meest activa-intensieve sectoren ter wereld.”

Wat hebben de deelnemende juweliers eraan? “We betalen hen niets, maar ze genieten de voordelen van social mediamarketing, mond-aan-mondreclame en toegang tot nieuwe klanten die hun juwelen gebruiken en erover praten. Bovendien zullen sommige klanten een juweel van hen willen kopen. De juweliers hebben hoe dan ook hun voorraad. Via dit abonnementenmodel kunnen ze die voorraad bekend maken bij hun klanten.

Logisch businessmodel in de praktijk

Dit businessmodel haalt zijn inkomen uit de abonnementen. “De prijs per maand wordt 29 euro, btw inbegrepen. De logistiek vormt het grootste deel van de kosten. We willen de juwelen in één beweging omruilen, in plaats van ze afzonderlijk op te halen en af te leveren, zoals de meeste pakjesbezorgers doen. Een vernieuwende partner als Parcify, een andere start-up uit Antwerpen, zou die ruil voor ons kunnen uitvoeren.”

De meest voor de hand liggende doelgroep van Dazuld zijn werkende vrouwen van pakweg 28 tot 45. “Een gebruiksvriendelijke app maakt het maandelijkse keuzeproces zo eenvoudig mogelijk. Met een kort instapproces zorgt de app ervoor dat de klanten een keuze krijgen voorgeschoteld die beantwoordt aan hun voorkeuren. De juwelen die ze kiezen, worden in de eigen verpakking van de juwelier verstuurd, met zijn branding.”

Hoe breng je dit innovatief zakenmodel in de praktijk? Miten Shah: “Met een idee kom je niet ver. Het is de wil om de job te klaren en te volharden die het verschil maakt. Je moet veel luisteren, leren van de mislukkingen van anderen en motivatie putten uit hun successen. Vakorganisaties als AWDC en HRD kunnen helpen. Je moet ook het maximum halen uit wat je omringt. Studenten van KDG Hogeschool en de Universiteit Antwerpen werkten hier als stagiair. Ook zij hebben hun passie, motivatie en energie in Dazuld geïnvesteerd.”

Stel je concept scherp in alle eenvoud

“De elevator pitch is bijzonder belangrijk. Mijn dochter vroeg me wat Dazuld doet. Ik wou het zo beknopt en duidelijk mogelijk uitleggen, zodat zelfs een zesjarige het kon onthouden en herhalen. Samen kwamen we tot ‘Get awesome jewellery for a month, every month’. Dat werkte voor haar. Je kan dus best een zesjarige zoeken om je elevator pitch scherp te stellen.”

Een businessmodel als dit is voorbestemd om internationaal te gaan, maar de stad Antwerpen blijft voor Miten Shah een belangrijke factor. “Antwerpen is een deel van mijn erfgoed. Zeker in het beginstadium zal de stad een cruciale rol spelen in dit verhaal. Antwerpen is niet alleen de diamanthoofdstad van de wereld, maar ook een van de modehoofdsteden van Europa.”

Deel deze pagina: