Innovatie door mode- en visual designer Flora Miranda

Image by Ronald Stoops

Flora Miranda is één van de wave afgestudeerden aan de Antwerpse Modeafdeling. Deze Oostenrijkse mode- en visual designer experimenteert in haar atelier te Antwerpen met high-tech en 3D-couturetechnieken. Na haar studies scherpte ze haar skills aan bij modefuturist Iris van Herpen en maakte ze verder naam via internationale museum-expo’s, brand partnerships en shows tijdens Haute Couture Fashion Week in Parijs.

 

Flora Miranda vertelde aan MoMu waarom ze naar de Antwerpse Modeafdeling kwam, waarom ze in Antwerpen bleef en meer over haar high-tech projecten in mode- en visual design. Het volledige artikel van MoMu kan je hier lezen.

Kiezen voor de Antwerpse Modeopleiding

Flora Miranda krijgt via haar moeder en tante - grote fans van Martin Margiela – mee dat Belgische mode een equivalent is voor ‘goede smaak’. Toen ze als jong meisje in Oostenrijk woonde, kwamen veel van die Belgische ontwerpers zoals Raf Simons en Véronique Branquinho ook naar Wenen om les te geven aan de Universiteit voor Toegepaste Kunsten. Maar Flora ontdekte de Antwerpse Modeacademie pas echt toen ze van haar tante het boek ‘Jonge Belgische mode’ van Veerle Windels kreeg. Zo leerde ze dat alle belangrijke ontwerpers op dezelfde plek begonnen waren. Daarom kwam ze als 18-jarige naar Antwerpen. Naar de oorsprong van alles waar ze van hield.

Kiezen voor Antwerpen als stad om in te ondernemen

Na haar studies bleef Flora in Antwerpen, want hier had ze een basisnetwerk en de huur was betaalbaar. Al haar energie ging naar de opstart van een bedrijf, wat in Antwerpen tamelijk eenvoudig bleek te zijn.

Afstuderen aan de Antwerpse Modeacademie is ook een toegangsticket richting werk. De modewereld weet wat dat betekent. Het wil zeggen dat je vooral creatief gevormd bent. Sommige bedrijven hebben dat graag – andere niet. Flora wilde vooral verder werken op wat ontwerpers als Alexander McQueen, Rei Kawakubo of Walter Van Beirendonck gedaan hadden; een artistieke ruimte creëren binnen de mode.

“Zij zetten mode als een kunstvorm neer, zodat je nu naar een tentoonstelling kan gaan zonder dat je hoeft te zeggen: ‘Oh, deze kledij is zo gek’. Het is nog steeds mode, maar het kan ook een kunstwerk zijn. Ik denk dat dit voor mijn werk in het bijzonder opgaat, op die manier past het binnen de geschiedenis van Antwerpen.” Flora Miranda

Avant-garde nu: High-tech en toekomstgerichte mode

Flora werkte eerst voor Iris van Herpen, wiens werk ze, ondanks de complexiteit ervan, heel goed begreep. Nu werkt ze – voor haar eigen label – een business uit: eerder een creatief softwarebedrijf dan een modelijn. Ze werkt aan volautomatische workflows die aanpasbare mode genereren. Daartoe wordt gebruik gemaakt van een modedatabank waar software op losgelaten wordt.

Dit vereist heel andere skills dan wat ze tijdens haar opleiding geleerd heeft. Het is haar uitdaging die ze wil vertalen naar een levensvatbaar, realistisch en vruchtbaar bedrijf. Momenteel gaat het voornamelijk om het vinden van de juiste investeerders en het juiste team.

Het is een gedurfd en baanbrekend project, dat heel groot kan worden als onderdeel van de actuele avant-garde. Voor Flora betekent het vooral dat het nog steeds de creativiteit is die haar drijft – nu met software.

In Antwerpen mode creëren op een hedendaagse manier

Antwerpen erkent de creativiteit in mode. Maar die wordt pas gevalideerd als je succes hebt, veel geld verdient en beroemde mensen je kleren dragen. Volgens Flora zou het interessant zijn om in de modesector wat minder op eilandjes te werken en wat meer samen te komen, thema’s gemeenschappelijk te bespreken en brainstormingsessies of open atelierdagen te organiseren. Tijdens de Antwerpse stocksales is er al een beetje inkijk, maar niet veel meer. Voor Flora mag het gerust wat verder gaan. Zoals bronnen delen maar ook om gewoon eens te kunnen zeggen: “Hier is een probleem waar ik mee worstel.”

“Het gaat niet enkel om te leren van iemand die meer ervaring heeft, maar ook omgekeerd. Ik heb veel waardering voor jonge mensen. Dat is ook één van de redenen waarom ik onmiddellijk een zaak heb opgestart, omdat ik denk dat het goed is dat jonge mensen naïef zijn, begrijp je? Ze gaan er gewoon voor, brengen een hoop energie met zich mee en begrijpen echt hoe de dingen gaan evolueren. Ik denk dat we elke generatie erbij moeten betrekken.” Flora Miranda

Stad Antwerpen biedt financiële steun aan innovatie in de modesector

Tot 15 september kan je je innovatief project indienen.

Lees er hier alles over en dien je project tijdig in

 

Het volledige interview met Flora Miranda werd geschreven door Dominique Nzeyimana voor MoMu Antwerpen.

 

 

Deel deze pagina: