Innovatie maakt het verschil. Start-up Imby Pet Food is klaar om de wereld te veroveren met klimaatvriendelijke dierenvoeding

Nicolas Bartholomeeusen van Imby Pet Food | copyright Jonathan Ramael

Het gaat hard voor Nicolas en zijn collega’s van Imby Pet Food. UNIZO verkoos de start-up onlangs tot nationale ‘Starter van het jaar.’ Imby Pet Food produceert vleesvervangende voeding voor honden. Dankzij een toelage van stad Antwerpen lanceren ze binnenkort ook klimaatvriendelijk voedsel voor katten. In België én daarbuiten. 

Waarom voelde je de nood om te innoveren? 

“Het inzicht kwam toen ik met een vriend op een terrasje zat. We hadden het over het uitdijende aanbod van vleesvervangende producten in supermarkten. Mensen willen almaar gezonder, duurzamer en gevarieerder eten. Het viel ons op dat die trend zich niet voordoet bij dierenvoeding. We vroegen ons af hoe dat kwam.”    

Hoe ben je eraan begonnen? 

“We zijn uiteraard niet over één nacht ijs gegaan, er kwam heel wat denkwerk bij te pas. We beseften echter redelijk snel dat heel veel mensen nog denken dat dieren vlees nodig hebben om te overleven. Dat klopt niet, dieren hebben enkel de eiwitten nodig die in vlees zitten. Onder leiding van onze bio-ingenieur zijn we beginnen experimenteren en we kwamen uit bij insect-based en plant-based hondenvoer, duurzaam en gezond voor je huisdier. In het najaar van vorig jaar lanceerden we ons merk: Imby Pet Food. Imby staat voor: in my backyard. Want we zijn ervan overtuigd dat we onze wereld alleen maar kunnen veranderen als iedereen individueel stappen zet.”

BIO
Nicolas Bartholomeeusen
34 jaar
Werkte 10 jaar voor AB Inbev, waarvan 2,5 jaar als managing director Nederland.
Richtte in 2021 Imby Pet Food op.
Motto: “Change starts In My BackYard.” Dat is zowel toepasbaar op onze business als op mijn leven.
Luistert graag naar podcasts over levensverhalen, want uit elke biografie valt lessen te trekken.

Waarom deden jullie mee met de call naar innovatie projecten van de stad? 

“Al snel na onze lancering kregen we vragen van mensen wanneer we met kattenvoeding zouden beginnen. Initieel wilden we dat pas in een latere fase gaan doen, maar die call was een kans voor ons om er al sneller mee te beginnen om zo een pionier te worden. Want kattenvoeding zonder vlees is écht een gat in de markt. Dankzij de toelage van de stad hadden we de middelen en de tijd om op zoek te gaan naar het juiste recept, want het cliché klopt: katten zijn veel moeilijker dan honden als het op eten aankomt. Vandaag zijn we bijna klaar, we hopen in juni te kunnen lanceren.” 

“Toen we de call van de stad zagen passeren, hebben we niet getwijfeld.” 

Hoe kijk je terug op het traject? 

“Fantastisch. Ten eerste ging het om een aanzienlijke toelage. Ik daag je uit om zo’n bedrag via een andere weg bijeen te sprokkelen. Daar kunnen we een heel eind mee verder. Maar er is meer. Zo halen we veel uit ons maandelijks overleg met de stad. Als we bijvoorbeeld opslagruimte zoeken, of een bepaald duurzaam ingrediënt, dan is de kans groot dat de stad weet waar we moeten aankloppen. Zo winnen we veel tijd. We zijn ook heel blij met de exposure die de stad ons biedt via verschillende media kanalen.” 

Wat moet je goed kunnen als ondernemer? 

“Als start-up weet je dat er dingen fout zullen lopen: omdat je niet alles kan voorspellen, omdat je soms feedback krijgt die je niet verwacht had… Daarom moet je elke dag kunnen opstaan met een frisse blik en verse moed. Polyvalentie lijkt me ook een belangrijke troef. Je moet veel balletjes in de lucht kunnen houden. Tot slot is ook een complementair team van goudwaarde.”

“De kwaliteit van een succesvolle ondernemer? Elke dag opstaan met een frisse blik en verse moed.”

Jullie zitten in The Beacon. Wat levert dat op? 

“Heel veel. De coaches van Start it @kbc begeleiden ons met veel expertise. Je vindt hier veel jonge bedrijven, ideaal om af en toe eens mee te sparren. En: (wijst naar een mooi uitzicht over de Schelde) het is hier heel fijn om relaties te ontvangen. Ook de locatie in het stadscentrum helpt ons. Als we drie toertjes rond het MAS lopen, komen we zeker tien hondeneigenaren tegen. Ideaal om mensen face-to-face vragen te stellen en te peilen naar hun interesse in klimaatvriendelijk dierenvoedsel. Zo leren we veel meer dan uit een of andere digital survey.”

“Als kleine start-up het netwerk van de grote stad kunnen gebruiken: dat is een geweldig voordeel.”

Wat brengt de toekomst? 

“We zijn best ambitieus. We mikken op het buitenland. In Nederland loopt het al goed, binnenkort trekken we naar het Verenigd Koninkrijk. Tegelijk willen we ervoor zorgen dat we een stabiele business hebben. Onze missie is om een significant deel van de markt te overtuigen dat er klimaatvriendelijke alternatieven bestaan voor dierenvoeding. In dat opzicht kan ik andere ondernemers alleen maar aanraden om mee te doen met de nieuwe call van de stad. Het gaat niet alleen om serieuze bedragen, je krijgt er ook coaching bij én je kan gebruik maken van het netwerk van de stad. Drie essentiële ingrediënten die ons helpen om als nichespeler deze markt te veroveren.”

Heb jij net als Nicolas een innovatief idee met je onderneming?

Ontdek hier voor welke innovaties je een subsidie van de stad krijgt

Deel deze pagina: