KBC geeft jonge werkwilligen inzicht in hun selectie van kandidaten

De deuren openzetten om jongeren te laten proeven van uw bedrijfsactiviteiten en de normen die daarbij worden gehanteerd. Dat is waar Engage+ voor staat. Ook KBC ontving een groep jongeren en liet hen kennis maken met het vacaturebeleid, de klantgerichtheid en klachtenbehandeling van de bank. De jongeren leren tijdens deze voormiddag rechtstreeks van de ondernemer; directer en concreter kan moeilijk en laat een sterke indruk na.

24 jongeren op zoek naar een job luisteren met aandacht naar de uiteenzetting van Peter De Cuyper, adviseur recrutering & potentieelinschatting. Hij toont hoe kandidaten een eerste indruk nalaten tijdens een sollicitatiegesprek. Hoe geef je een handdruk? Hoe stel je je voor? Met voorbeelden maakt hij concreet waar ze op moeten letten en waarom. Hoe de bank cv’s en brieven leest en hoe ze er maar beter werk van kunnen maken om te prikkelen en zich te laten uitnodigen. Solliciteren is werken; jezelf tussen 50 goeie kandidaten wringen, dat is een job op zich. 
Deze toelichting komt binnen bij de jongeren. Ze horen hoe ze bij potentiële werkgevers overkomen en krijgen tips om de indruk die ze maken te verbeteren.
 
KBC heeft ook een callcenter. Vaardigheidstrainer Danny Braem zet uiteen hoe de bank klantgericht werkt. Hoe ze actief luisteren om mogelijke klachten - verwachtingen die niet worden ingelost – te behandelen. Hij toont aan dat alles start bij het inzicht “wat is een klacht” en “hoe reageert de klant”.
 
Waarom zet KBC zijn deuren open voor deze jongeren?
Gertie Lindemans: “Zoals alle banken kreeg ook KBC een knauw met de bankencrisis. De directie besliste om des te meer zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen. KBC wil niet enkel ethisch bankieren en verzekeren maar wil zich ook maatschappelijk engageren. Dit door ruimte ter beschikking te stellen aan jonge startende ondernemingen in de Boerentoren. En voor Antwerpse jongeren die het moeilijker hebben in onze maatschappij, wil KBC materiële en financiële ondersteuning bieden via organisaties waar deze jongeren mits de nodige tijd en aandacht nieuwe kansen kunnen grijpen om weer bij onze competitieve maatschappij aan te sluiten. ENGAGE+ past uitstekend in dit plaatje. Daarom werkt KBC graag mee aan deze infodag voor werkloze jongeren.
 
We kozen voor deze dag het thema ‘klantgerichtheid’. Dit moet immers de basishouding van alle KBC-medewerkers zijn, maar dat geldt zeker ook in andere bedrijven. De workshop rond solliciteren is voor al deze werkzoekende kortgeschoolde jongeren nuttig. Niet in de eerste plaats om hen rechtstreeks aan een job te helpen binnen KBC want de bankverzekeraar vraagt specifieke competenties. Maar we kunnen de jongeren meer weerbaar maken door hen te informeren hoe de bank kandidaten selecteert en aanwerft. We kunnen hen vertellen wat onze vereisten zijn en hoe ze zich zichtbaar kunnen maken tussen alle andere sollicitanten. De rest moeten ze zelf doen.”
 
 
De jongeren werden geselecteerd door Antwerpse jeugdorganisaties die jongeren competentieversterkende trajecten aanbieden. Er gebeurde een selectie op basis van competenties en van interesse in de banksector.

Kennis maken

Wil u ook kennis maken met jongeren die de activiteiten in uw onderneming willen leren kennen?
Contacteer Terry Van Doosselaere op het nummer 0495 22 44 18 of via terry.vandoosselaere@stad.antwerpen.be.

Deel deze pagina: