Klanten met succes bereiken via social media? Start er vandaag mee

Caroline Comyn en Anneke Van Loon - copyright Degroote Bloemen

Heb je nood aan een stappenplan om de communicatie over jouw zaak op social media te versterken? Of weet je niet of je nu voor Facebook, LinkedIn of Instagram moet kiezen. De stad wil Antwerpse detailhandelaars en horecaondernemers daarbij ondersteunen en biedt gratis social media praktijksessies aan. Anneke van Loon van Paperweight zet je concreet op weg.

 

Caroline Comyn van Degroote Bloemen wilde weten hoe ze haar tijd efficiënt inzet om haar zaak op Instagram bekend te maken.

Social media gestructureerd uitbouwen

“Het afgelopen jaar trok alle registers open kwestie van heroriëntatie. Onze zaak had al een webshop maar ik wilde ons online bereik vergroten en duidelijk communiceren over onze bloemenwinkel. Ik zocht hulp om dat gestructureerd aan te pakken”, vertelt Caroline. Zij wilde de mogelijkheden van Instagram leren kennen; het medium dat zij het leukst vindt om mee te werken.

“De meeste ondernemers zien het belang van social media in maar weten niet zo goed hoe ze het strategisch kunnen inzetten of hoe ze social media kunnen combineren met hun fysieke zaak. Zelf hebben ze niet de tijd om dat uit te zoeken”, typeert Anneke Van Loon de ondernemers die zij coacht.

Feedback van een social media expert

“Ik heb Instagram al doende geleerd”, vertelt Caroline. “Ik was op zoek naar feedback van een expert met een blik van buitenaf. Ik was te vaak veel tijd kwijt met het schrijven van de juiste tekst of het bewerken van het juiste beeld. Anneke gaf me handvaten hoe ik tijd kon winnen en welke zaken ik kon skippen; voor mij dus zeer gericht advies.”

Tijdens een eerste sessie werd vooral gekeken naar dat waar zoekmachines als Google mee aan de slag gaan. Die informatie werd slim en strategisch ingevuld. Daarnaast werd een planningstool toegelicht, om focus en tijdwinst te vergroten.

“De tekst in je profielpagina, daar hield ik mij niet mee bezig. Maar net daar werkt de Google zoekmachine op. Ik leerde dat de informatie op de juiste plek zetten en zoektermen in je tekst verwerken, je online zichtbaarheid kan vergroten." Caroline Comyn

In een tweede sessie gaan Anneke en Caroline dieper in op het gebruik van hashtags (#) en hoe alle communicatiekanalen (zoals een nieuwsbrief, de website, een blog, Instagram of Pinterest) met elkaar kunnen samenwerken om de trafiek naar de website of de webshop te vergroten.

Social media als communicatie niet meer weg te denken uit “ondernemen”

Om deel te nemen aan de coaching maakt het niet uit of je van nul moet starten of al op social media aanwezig bent. Anneke stemt de timing en inhoud van de coaching volledig af op jouw noden. De coaching is individueel, op maat en erg intensief. Als je er nadien consequent mee aan de slag gaat, wordt het effect op lange termijn zichtbaar.

Anneke legt uit: “Wat je op social media doet is de beleving die jij je klanten in je fysieke zaak aanbiedt, digitaal verlengen. Je gaat één-op-één gesprekken aan. Je vertelt over je aanbod. Mensen hebben interesse in het verhaal achter de winkeldeur. Op lange termijn gaan ze erover praten, krijg je mond-tot-mond reclame en dàt heeft op lange termijn impact op je verkoop.”

Kiezen voor Facebook, LinkedIn, Instagram of TikTok

“Ik zeg niet welk kanaal je als ondernemer moet kiezen. Belangrijker is je doelgroep te kennen en te weten waar je dat doelpubliek kan bereiken”, benadrukt Anneke. “Bovendien heeft het geen zin om alle kanalen in te zetten als je het niet kan volhouden. Je stemt immers best telkens je boodschap af op het tijdstip en het kanaal.”

Je moet dus weten wie je potentiële klant is, wat zijn verwachtingen en noden zijn en je content daarop afstemmen. Berichten die jij plaatst moeten eenzelfde focus hebben zodat mensen weten waar jouw zaak voor staat. Zo krijg je gerichte volgers die oprecht interesse hebben in je zaak.

“Mijn coaching wordt daarom vaak samen geboekt met een coaching van Karl Magnus; hij werkt samen met jou je marketingcommunicatiestrategie uit en bakent duidelijk de doelgroep af”, voegt Anneke nog toe.

 

Of je nu een juwelenzaak, een slagerij met een traiteurafdeling of een startende schoenwinkel hebt, een high-end restaurant, een (boutique) hotel of een modemerk…. Heb je goesting om social media in te zetten of te verbeteren?

Schrijf je in voor een GRATIS coaching social media praktijksessies van Anneke Van Loon.

Stad Antwerpen biedt je twee gratis coachings aan. Je kan deze coaching dus combineren met een coaching verkooptechnieken of e-commerce. Informatie daarover vind je op diezelfde pagina.

 

3 misvattingen over Instagram

"Ik moet veel volgers hebben voor een succesvol account." 

Neen, enkel de oprecht geïnteresseerde volgers - jouw doelgroep dus - zijn van belang. De interactie die zij aangaan met jouw content is vitaal voor het bereik van je Instagram account.

“Instagram is voor de jeugd. Mijn doelgroep zit niet op Instagram.”

De grootste leeftijdscategorie is 25-35 jaar, dan volgt 35- 45 jaar. Ook de 45 - 55 jarigen ontdekken nu Instagram. Daar waar het vroeger voor lifestyle merken een interessant platform was, zijn er nu ook veel "service-based" bedrijven zoals immomakelaars, verzekeringsmakelaars, notarishuizen, zelfs dokterspraktijken actief op Instagram.

 “Heeft het zin om een account te hebben? Met mijn type bedrijf heb ik geen interessante content om te posten.”

Instagram is een zoekmachine. 80% gebruikt Instagram om nieuwe zaken of nieuwe producten te zoeken (*). Wanneer je de inhoud van je content afstemt op de zoekvraag en de verwachtingen van je doelgroep, dan vergroot je de kans dat deze jou vindt op Instagram.

(*) bron: FameMass2019

 

Deel deze pagina: