"Medewerkers zijn als bloemen: geef ze tijd en liefde en je ziet ze bloeien en groeien."

Van links naar rechts: Rasha, Midia, Mervat en Kotaiba.

Mervat Alkubbeh is de trotse zaakvoerder van Lovely Hair Salon in Deurne. Ze houdt ervan om haar medewerkers alle kansen te geven, ook al missen ze ervaring of zijn ze het Nederlands nog niet machtig. De inspirerende verhalen van Rasha, Midia en Kotaiba tonen wat het oplevert om bewust te kiezen voor inclusief ondernemerschap.

In 2010 kwam Mervat met haar man naar België. Het was haar droom om hier zelfstandig kapster te worden, net zoals ze dat in haar thuisland Syrië was. Ze behaalde de nodige diploma’s en ging met een IBO (individuele beroepsopleiding) van start in een kapsalon in Wilrijk. Na de opleiding kreeg ze een vast contract. “Ik had een duidelijke visie: ik wilde mijn ervaring vanuit Syrië combineren met de kennis die ik hier in België heb opgedaan, om op die manier iets uniek te creëren. Samen met mijn zakenpartner richtte ik Lovely Hair Salon op in Deurne.”

Rasha: “Ik wil hier nog veel leren zodat ik later mijn eigen richting kan uitgaan.”

Zoektocht naar medewerkers

Lovely Hair Salon is op enkele jaren uitgegroeid tot een bloeiende onderneming, met een divers cliënteel. Door het succes ging Mervat op zoek naar medewerkers. Ze lanceerde een oproep op Facebook en zo bereikte ze Rasha (37). Dankzij bemiddeling van het OCMW kon Rasha via de sociale tewerkstellingsmaatregel artikel 60 starten bij Mervat. “In het begin was het moeilijk’, vertelt ze. ‘Ik kom uit Irak en het Nederlands is heel moeilijk voor mij. Maar Mervat gaf me toch de kans om hier te werken. Ze begeleidt me, helpt me met de taal en zo probeer ik stap voor stap beter te worden. Nu werk ik bij haar via de tewerkstellingsmaatregel Individuele Beroepsopleiding (IBO). Ik wil nog veel leren zodat ik later mijn eigen richting kan uitgaan.”

Voorstander van tewerkstellingsmaatregelen

Na het aanwerven van Rasha opende Mervat een tweede kapsalon, in Schoten. Ze vertelt dat ze een enorme voorstander is van tewerkstellingsmaatregelen. “Zo kan ik mensen opleiden zonder een groot financieel risico te nemen. Maar het menselijke aspect primeert: ik beschouw medewerkers als bloemen. Ik geef ze liefde en tijd en ik zie ze bloeien en groeien.” Ook Kotaiba (29) kwam dankzij Facebook in contact met Mervat. “In Syrië was ik mannenkapper. Vandaag ben ik twee jaar in België. De taal blijft moeilijk, maar ik doe mijn best: ik volg Nederlandse les en hier bij Mervat krijg ik de kans om veel te leren. Zo mag ik nu ook vrouwen kappen. Die ervaring zal ik zeker kunnen gebruiken als ik later mijn eigen zaak start.”

Kotaiba: “Deze ervaring zal ik kunnen gebruiken als ik later mijn eigen zaak start.”

Ruimte voor eigen inbreng

Ook Midia (28) is heel positief. “Sinds 2017 ben ik in België. Door omstandigheden moest ik stoppen met mijn opleiding. Via het OCMW kon ik hier via de sociale tewerkstellingsmaatregel artikel 60 beginnen. En dat was een keerpunt in mijn leven. Ik heb hier al zo veel geleerd. Mervat begeleidt ons heel goed, maar ze laat ook ruimte voor eigen inbreng. Ik zie de toekomst heel positief tegemoet.”

Midia: “Mervat begeleidt ons heel goed en laat tegelijk ruimte voor eigen inbreng.”

Zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen

Het familiale aspect is voor Mervat heel belangrijk. Tegelijk kan ze streng zijn voor haar medewerkers. “Klantentevredenheid is uiteraard heel belangrijk. Als ik de klant en de medewerker naar elkaar zie lachen in de spiegel maakt mijn hart een sprongetje. Ik vind dat we zoveel mogelijk mensen aan het werk moeten krijgen, ook al is de taal nog niet goed of hebben ze nog maar weinig ervaring. Gelukkig zijn er tewerkstellingsmaatregelen om die drempels te helpen wegnemen.” 

Mervat: “Als ik de klant en de medewerker naar elkaar zie lachen in de spiegel maakt mijn hart een sprongetje.”

Ben je ook op zoek naar extra werkkrachten? Ontdek hoe stad Antwerpen je kan ondersteunen

Sectoren: 
Deel deze pagina: