Monar versterkt klantenbediening met gratis verkooptraining van stad Antwerpen

Els De Maeijer en Victoria De Mulder

Nieuwe inzichten vergaren en deze concreet en bewust leren toepassen, dat is waar het Els De Maeijer van schoen- en kledingzaak Monar om te doen was. Ze schreef haar ervaren winkelteam in voor een verkooptraining om een nieuwe start te nemen na de lockdown. Zij koos deze training uit de 11 coachings die stad Antwerpen gratis aanbiedt aan handelaars en horecaondernemers. Victoria De Mulder van V-Retail-Training bereidde deze verkooptraining-op-maat voor en leerde het team de technieken aan in twee sessies.

Nood aan nieuwe verkoopinzichten tijdens coronacrisis

Els De Maeijer: “Ons team heeft veel verkoopervaring, maar door de coronacrisis moesten we onze klanten anders leren bedienen. Wij reorganiseerden onze winkels om de klanten een veilig gevoel te geven. Maar met alle maatregelen en een mondmasker op, is het moeilijker om te verkopen. Daarom wilden wij samen met het team leren hoe we onze klanten in deze nieuwe situatie optimaal kunnen bedienen.”

Verkooptraining detailhandel

Victoria De Mulder: “Ik geef verkooptechnieken en benadruk het belang van positief taalgebruik, hoe je lichaamstaal je helpt bij het luisteren of advies geven, hoe je klantgericht communiceert, hoe de klant zich veilig voelt en hoe je hem geruststelt, hoe je hem persoonlijk aanspreekt en hoe je een verkoopgesprek opbouwt.

En het is zo: de reacties die ik tijdens de training krijg, zijn vaak: Ah ja, natuurlijk! De meeste verkopers doen dit immers onbewust reeds 75% van de tijd. Wat ik nastreef is dat ze het bewust 100% van de tijd te doen. Bij makkelijke, vaste klanten vraagt dit weinig moeite. Het bewust toepassen om ook connectie te maken met moeilijkere klanten, vraagt om technieken.”

“Jij ziet een klant misschien niet als vaste klant. Maar als die klant zich wel vaste klant voelt, dan voelt hij zich bedrogen.”

Elke verkoper past technieken toe maar blijft zichzelf

Victoria De Mulder: “Mocht iedereen naar de letter opvolgen wat ik tijdens de coaching aanleer, dan zou dat een risico kunnen zijn. Maar elke verkoper blijft zichzelf en interpreteert. Dat maakt hem juist authentiek. Introverte verkopers hebben goede luistervaardigheden en stellen de  klant gerust. Extraverte verkopers geven spontaan klantgerichte argumenten en zijn sterker in het realiseren van  extra verkoop. Ik ga uit van de kwaliteiten van de verkoper en die maken we samen bewust sterker.

Els De Maeijer: Als je je team coacht op het positieve, dan krijg je een sterker team. Ik volg mijn mensen persoonlijk op; ik weet wanneer ze het moeilijk hebben. Dat vind ik erg belangrijk. Wij zijn eigenlijk een Monar-familie. Je hebt niet elke dag je beste dag: dan kunnen deze technieken echt wel ingezet worden en dat is wat we dan ook van onze mensen verwachten.

"Als handelaar doe je grote investeringen in tijd, ervaring en geld. Een verkoopteam dat fier, vriendelijk en klantgericht is, doet die tijd, ervaring en investering renderen."

Verloop van de training

Victoria De Mulder: “Ik zit eerst samen met de klant, om te bepalen waar de nood precies zit, zodat ik de training-op-maat kan voorbereiden. Dan volgen twee sessies met het team. Liefst met zijn allen samen, maar dat is afhankelijk van de grootte van het team. De coaching duurt telkens 1,5 uur. Tijdens de tweede sessie bespreken we de toegepaste technieken en geef ik feedback.”

Waarom deze verkooptraining volgen

Els De Maeijer: “Deze coaching leert dat je het eigenlijk wel weet, maar het niet altijd toepast. Het is een heel goede opfrissing die het belang benadrukt van attitudes als het knikken met je hoofd om aan te tonen dat je aandachtig luistert. Je mag niet vergeten dat een mondmasker je gezicht bedekt en de klant je gezicht, je emotie niet ziet. Je moet je lichaamstaal veel meer inzetten. Je staat ook even stil bij het automatisme van je gedrag. Deze coaching gaf een antwoord op onze nood en bood nieuwe verkooptechnieken aan in het kader van de coronacrisis. Het team startte na de lockdown sterker en paste bewust de aangeleerde verkooptechnieken toe tot en met de afronding aan de kassa.”

“ De stad biedt verschillende coachingsessies aan waar je uit kan kiezen. Ondernemers die hun verkoopteam graag zien, maken deze keuze.”

Victoria De Mulder: “Het kassamoment is belangrijk, dat benadruk ik ook. Het gaat niet alleen over afrekenen; daar kan je van je klant een trouwe klant maken. Met deze verkooptraining wil ik de kwaliteit van het team nog verhogen door de service aan de klant te verbeteren.”

 

Heb jij ook interesse in een coaching voor ondernemers in detailhandel en horeca? Ontdek hier alle sessies en vraag je gratis coaching aan.

 

Deel deze pagina: