Nieuw Antwerps merk DEW gelanceerd met crowdfunding

Het Antwerpse DEW ontwerpt streetwear voor de stadsnomade. Om hun eerste lijn met twee rugzakken te lanceren, deed DEW een beroep op crowdfunding. “We maakten daarbij handig gebruik van de naamsbekendheid en de reikwijdte van Kickstarter”, zeggen David Vercammen en Jonathan De Clercq van DEW. “Via dat platform konden we een community bereiken van mensen die bereid zijn om een goed idee te ondersteunen tijdens de opstartfase.”

Kickstarter maakt het eenvoudig om een idee of product te lanceren en daarvoor een financiële bijdrage te vragen aan de mensen die erin geloven. Haalt een campagne het vooropgestelde financieringsdoel, dan gaat het in productie en worden de ‘backers’ de eerste klanten van het gelanceerde product. David Vercammen: “Het omgekeerde geldt bij Kickstarter ook: haal je het financieringsdoel niet, dan krijgen de backers hun geld terug. Dat zou al meteen een serieuze deuk in ons imago geweest zijn. Maar onze campagne haalde het doel wél, en al op enkele dagen tijd. Daardoor konden we onze eerste lijn in productie sturen. Dat zijn twee rugzakken, speciaal ontworpen voor gebruik in de stad.”

Co-creatie

David: “Als starters konden we dankzij crowdfunding onze instapkost laag houden. Maar deze aanpak had voor ons niet alleen een financieel voordeel. Er zit ook een aspect van co-creatie aan: je bereikt al tijdens het ontwerpproces een grote groep potentiële klanten die feedback geven op je product. We hebben dan ook goed de vinger aan de pols gehouden en duidelijk gecommuniceerd over de manier waarop we feedback verwerkten. Op die manier bouw je sympathie op voor je merk. En je leert je klanten goed kennen.”

Jonathan: “Voor ons was Kickstarter een evidente keuze. Er bestaan ook andere crowdfundingplatformen, zoals Indiegogo, waar je geen minimumbedrag moet halen met je campagne. Daar staat tegenover dat je elke backer móét sturen waar ze voor betaald hebben, ook al heb je misschien nog niet genoeg geld opgehaald om de productiekost te dragen. Je moet er dus goed over nadenken hoe je de campagne opzet en je backers garanties geeft.”

Aantrekkelijk voorstellen

Jonathan: “Een succesvolle Kickstarter-campagne moet goed opgebouwd zijn. We hebben veel zorg besteed aan het uitzicht van onze pagina met foto’s, filmpjes en zelfs technische tekeningen van de rugzakken. Als backer wil je natuurlijk weten waarvoor je precies betaalt, en die info wilden we zo gedetailleerd mogelijk geven en aantrekkelijk voorstellen. Daar kruipt veel tijd in, ja. Maar anderzijds hebben we geen cent moeten uitgeven aan een marketingcampagne. De meeste backers vonden ons vanzelf op Kickstarter, en we krijgen nog steeds bestellingen via onze campagne.”

Of crowdfunding een optie is voor elke business? David: “Voor diensten werkt het moeilijker. Vooral tastbare producten lenen zich goed tot crowdfunding, en dat gaat heel breed: boeken, illustraties, technologie, film, eten, games of muziek vind je allemaal terug op Kickstarter. Mensen moeten zich iets kunnen voorstellen bij wat je verkoopt.”

Crowd By Night

Voor DEW was crowdfunding een positieve ervaring. Zó positief, dat ze voor volgende productlanceringen teruggrijpen naar hetzelfde concept. Vraagt u zich af of crowdfunding ook voor u een geschikte piste is? Schrijf u dan in voor VOKA’s congres over crowdfunding, Crowd By Night, op 4 april:

Inschrijven voor Crowd By Night

U hoort er succesverhalen van ondernemers uit binnen- en buitenland en kan er deelnemen aan breakoutsessies die aansluiten bij uw vragen.

Deel deze pagina: