Nieuwkomers aan het werk als huishoudhulp: Vlaams dienstenchequebedrijf haalt inspiratie bij Antwerps opleidingstraject

Vluchtelingen die net aangekomen zijn in België, hebben heel wat uitdagingen voor de boeg. Ze moeten aarden in een nieuwe cultuur, een nieuwe taal leren en werk vinden. Met de nodige ondersteuning kan dat allemaal tegelijk, ontdekte dienstenchequebedrijf Het Poetsbureau. Met steun van de stad Antwerpen konden zij een uniek opleidingstraject voor vluchtelingen opzetten. “Dat was zo’n groot succes, dat we het principe nu ook op zoveel mogelijk andere plaatsen toepassen”, vertelt regiomanager Jens Leroy.

Sociaal engagement

Het pilootproject met vluchtelingen kwam voort uit het sociale engagement van Het Poetsbureau. Jens Leroy: “We zijn een gezond bedrijf en we vinden het belangrijk om iets te betekenen voor de maatschappij waarin we werken. We krijgen heel wat sollicitaties via onze website, maar nog niet alle doelgroepen vinden de weg daarnaartoe. Samen met VDAB Antwerpen hadden we voorheen een heel succesvol traject uitgewerkt met erkende vluchtelingen. Dus toen we vorige zomer konden instappen in een activeringsproject met meerdere dienstenchequebedrijven, hebben we niet getwijfeld.”

Tijd en aandacht

Het Poetsbureau werkte vorig jaar mee aan een opleidingstraject in samenwerking met het Antwerpse opleidingscentrum Atmetis, VDAB en Vorm DC. “Er komt veel bij kijken om vluchtelingen op te leiden tot huishoudhulp”, legt Jens uit. “Ze moeten Nederlands leren, hebben ondersteuning nodig bij de praktische kanten van werken in België, en natuurlijk moeten ze ook de technische kneepjes van het vak leren. Dankzij de samenwerking met de partners en de financiële ondersteuning van de stad konden wij ons als bedrijf concentreren op de begeleiding van de cursisten. Daarin investeren we met veel plezier. We willen mensen goed omringen, want we zien dat het werkt. De vluchtelingen die via dit project gestart zijn als huishoudhulp, zijn trouwens allemaal nog aan het werk voor Het Poetsbureau.”

Hoe gaat het nu verder met de nieuwe werknemers? “We hebben hen niet zomaar in het diepe gegooid”, zegt Jens. “Neem als nieuwkomer maar eens de bus naar je volgende klant: zo simpel is dat niet. Daarom kunnen de huishoudhulpen in eerste instantie altijd terecht bij hun plaatselijke kantoor. Ook die medewerkers ondersteunen we, want het is niet altijd evident om te werken met mensen die de taal en cultuur nog niet goed kennen. En wie dat wenst of nodig kan bij ons zelfs gratis psychologische begeleiding krijgen.”

Sneller integreren

Voor Het Poetsbureau was dit traject alvast een geslaagde ervaring. “Het beroep van huishoudhulp is echt iets heel bijzonders. Als huishoudhulp kom je bij mensen thuis, en dat is een unieke kans voor deze nieuwkomers om Nederlands te leren, een netwerk op te bouwen en kennis te maken met Vlaamse huishoudens of gezinnen. Zo integreren ze veel sneller. We merken ook dat deze mensen enorm trots zijn op hun werk en zich er gesterkt door voelen. Dat is van onschatbare waarde en we zijn blij dat we eraan kunnen meewerken.”

“Voor ons was het Antwerpse pilootproject een groot succes. We proberen hetzelfde idee nu in zoveel mogelijk gemeentes te lanceren. In Beringen, waar onze hoofdzetel gevestigd is, hebben we samen met het OCMW en de stad Beringen een vergelijkbaar systeem uitgewerkt.”

Lees ook
Dienstenchequebedrijven werven 15 vluchtelingen aan

Werken met anderstalige nieuwkomers

De stad stelt ook in 2019 een budget ter beschikking voor projecten die, zoals hier, anderstalige nieuwkomers versneld op weg helpen naar de arbeidsmarkt. Iets voor u? Hier leest u er alles over.

 

Deel deze pagina: