Online juwelier Baunat spreekt smart buyers aan

Online juwelen verkopen voor een gemiddeld budget van 4.000 tot 5.000 euro? Sterker nog: zoveel vertrouwen wekken dat klanten met een gerust hart tienduizenden euro’s betalen voor een juweel dat ze alleen online bekijken? Het Antwerpse bedrijf Baunat speelt het klaar. Samen met Twikit, verkozen tot Antwerpse kmo van het jaar, tilt Baunat de online koopervaring naar een hoger niveau. Resultaat: een juweel dat de klant zelf online kan personaliseren.

Baunat is het geesteskind van Stefaan Mouradian en Steven Boelens. Het bedrijf werd opgericht in 2008 en is gevestigd in de Antwerpse diamantwijk. Vanaf het prille begin hadden de oprichters een radicaal en innovatief businessmodel voor ogen: online juwelen verkopen, met een maximaal aanbod, een minimale voorraad en een niet te evenaren prijs-kwaliteitverhouding. Steven Boelens: “We focussen op een specifieke doelgroep: de smart buyers. Die groep bestaat in tal van industrieën en is dankzij het internet sterk aan het groeien.”

Smart buyers

Hoe gaat een smart buyer te werk als hij een juweel wil kopen? Steven Boelens: “Smart buyers informeren zich online en doen dat snel en grondig. Het is haast niet voor te stellen hoe ze zich op korte tijd inwerken in de materie als ze een juweel met een diamant willen kopen. Ze zijn op de hoogte van de meest uiteenlopende productkenmerken, stellen vragen over onze sourcing, hebben inzicht in ons businessmodel en maken specifieke vereisten kenbaar over kleur, zuiverheid, inclusies, noem maar op.”

Smart buyers laten zich niet imponeren door klassieke marketingtechnieken. Steven Boelens: “Ze zijn niet onder de indruk van celebrities die de verkoop van een prestigemerk moeten stimuleren. Integendeel, ze zien die werkwijze als een nodeloze extra kost die hen geen waarde biedt. In ons concept hebben we veel kosten geëlimineerd die we inefficiënt vonden, zoals een grote stock, winkels op dure locaties of een loodzware financiering van de bedrijfsactiviteit.”

Digitaal concept

“Niemand wordt gelukkig van grote stocks of dure kredieten”, zegt Steven Boelens. “We hebben alles omgedraaid en hebben een digitaal concept uitgedacht, waarbij we heel veel kunnen tonen op onze website. We zouden een fabelachtig bedrag nodig hebben om alles wat we tonen in alle maten in stock te houden. We hebben alle juwelen die we tonen één keer geproduceerd en hebben er goede foto’s en video’s van gemaakt. Als de klant het juweel bestelt, maken we het voor hem.”

Voor wie het juweel ook live wil bekijken en passen, heeft Baunat negen showrooms. Steven Boelens: “Klanten kunnen replica’s van een groot deel van onze juwelen bekijken in Antwerpen, Amsterdam, Parijs, Nice, Genève, Zürich, Düsseldorf, Mumbai en Hongkong. Als de klant overgaat tot een aankoop – online, telefonisch of in een showroom – kopen we onmiddellijk de gewenste diamenten aan en gaan we het juweel maken. Binnen acht dagen wordt het geleverd, perfect afgewerkt en in een mooie verpakking.”

Smart production

Die krachttoer is alleen mogelijk dankzij een zorgvuldig uitgekiend productieproces. Steven Boelens: “De processen die het langst duren, zijn al gebeurd voor het juweel kan worden besteld. Het juweel is ontworpen, de mal is gemaakt en de eerste ruwe versie is geproduceerd in alle maten. Drie tot vier dagen na de bestellling beschikken we over alle componenten. Er blijven dan nog drie tot vier dagen over om het juweel af te werken. Als het klaar is, wordt het per koerier verzonden, volledig verzekerd, met 30 dagen terugzendrecht.”

De werkwijze van Baunat heeft tal van voordelen voor de consument. Steven Boelens: “De keuze is heel groot en de kwaliteit is identiek aan wat de grote merken bieden, maar je betaalt slechts een derde van de prijs die zij aanrekenen. Je krijgt ook objectieve garanties, zoals de certificaten van HRD, die nauwkeurig de kenmerken van de diamant beschrijven. Bovendien worden onze juwelen in Antwerpen gemaakt. De cost of artisanship ligt hier misschien wel vijf keer hoger dan elders, maar is op zichzelf maar een klein deeltje van de totale kost. Die wordt immers vooral bepaald door de diamanten, het goud en de andere materialen. Daarom gaan we resoluut voor made in Antwerp.”

Online reviews

Erg belangrijk voor het vertrouwen van de consument zijn de online reviews. Steven Boelens: “We spenderen geen geld aan beurzen, printadvertenties of celebrities, maar hechten bijzonder veel waarde aan getuigenissen. Daarom gaan we heel ver om de hoogst mogelijke klantentevredenheid te bereiken, met producten van topkwaliteit, uitgebreide garanties en een vlekkeloze service. Daardoor hebben we ook een hele hoge score op het reviewplatform van TrustPilot, dat voor tal van smart buyers richtinggevend is. Tevreden klanten schrijven mooie reviews en worden online ambassadeurs voor ons bedrijf.”

Als innovator in de diamantindustrie loopt Baunat voorop. Hoe kijkt het bedrijf aan tegen innovatie? Kunnen andere spelers in de markt er wat van leren? Steven Boelens: “Je moet weten waar je troeven liggen. Overal ter wereld kunnen mensen websites bouwen en juwelen maken. De vraag is wat ons onderscheidt. In Antwerpen hebben we onze talenkennis, onze creativiteit en onze cultural heritage. Onze diamantbedrijven beschikken over een ongelooflijke rijkdom aan ervaring. Samen met de Antwerpse creativiteit en ons talent voor innovatie is dat een bijzonder sterke combinatie.”

Futureproof blijven?

Bestel het magazine met 30 voorbeeld-innovatietrajecten via ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. of vraag meer info via info@apbc.be of +32 (0)3 727 10 35.

Als juwelier toetreden tot het Antwerp’s Most Brilliant-label? Lees meer.

Deel deze pagina: