Plezier scheppen: hoe cocreatie een ijssalon opfrist

Innoveren met een traditioneel product, hoe begin je daaraan? Jan Foubert van het gelijknamige ijssalon Foubert wilde méér doen met zijn merk. Hij waagde de sprong en ging een cocratietraject aan met David Claeys, managing director van True Food Agency. Het resultaat was tegelijk precies wat Jan wilde, en niet wat hij verwacht had.

Het bestuur van ijssalon Foubert wilde ‘iets creatiefs’ doen, maar had daar nog geen concrete invulling voor. Via ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. vond Jan Foubert de uitdaging die zijn bedrijf zocht: een cocreatietraject om nieuwe markten aan te breken en te komen tot toekomstgerichte innovatie.

‘Why?’

“Het was een intensief traject”, blikt Jan terug. “Na een paar kortere workshops hebben we in één sessie twaalf uur lang samengezeten met David van True Food Agency. Daarin ontdekten we dat we eerst de identiteit van Foubert verder moesten bepalen.”

“Jan is een bijzonder voorbeeld”, knikt David Claeys. “Hij was bereid om de moeilijke vragen te stellen. Het kan zijn dat je een goed product hebt en dat je organisatie en processen op punt staan, maar dat je toch geen duidelijke blik hebt op de business die verder gaat dan het pure ‘wat’ en ‘hoe’. We zijn de sessie begonnen met de ‘Why’ van Simon Sinek: waarom doe je het? Oké, als ijssalon schep je natuurlijk ijs. Maar wat je écht doet, is mensen een klein pleziertje bezorgen. Je schept plezier in plaats van ijs.”

“Vaak ben je zo druk bezig dat je vergeet om even afstand te nemen en te kijken naar wat je eigenlijk doet.”

IJsjes eten maakt je slimmer

Foubert koos voluit voor de insteek van het plezier en bouwde daarop voort. “Wat ons anders maakt dan anderen, is dat het plezant is, creatief en een beetje zot”, zegt Jan. “Tijdens de examenperiode gaan we bijvoorbeeld open om 6.30 uur ’s morgens. Je leest weleens dat ijsjes eten je slimmer maakt: wel, wij gaan met onze ijskarretjes naar scholen en wie ons een studentenkaart toont, krijgt een gratis ontbijtijsje. Onze ijskarren kan je oproepen via een mobiele app.”

Kiezel in de schoen

De grote meerwaarde van cocreëren? “Vaak ben je zo druk bezig dat je vergeet om even afstand te nemen en te kijken naar wat je eigenlijk doet”, zegt Jan. De rol van True Food Agency was niet om zomaar een nieuwe huisstijl uit te rollen, maar om dieper te graven. “Onze rol is om de kiezel in de schoen te zijn”, zo drukt David het uit. “Ik kan een project uittekenen voor Foubert en dat zo aan hen verkopen. Maar dan luis ik hen erin, en zij hun klanten. Dat zou nooit werken, terwijl we nu samen met Foubert gezocht hebben naar een verhaal met emotie. Daarom is dit een cocreatie.”

Benieuwd hoe andere ondernemers door cocreatie innoveren om future-proof te blijven? Bestel het magazine met 30 voorbeeld-innovatietrajecten via ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. of vraag meer info via info@apbc.be of +32 (0)3 727 10 35.

Deel deze pagina: