Re-model je business in deze coronacrisis. De stad ondersteunt jouw innovatietraject

Innovatietraject met ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

De coronacrisis hakt er stevig in. De markt is verstoord en bedrijfsleiders moeten snel verschillende én belangrijke beslissingen nemen om hun business te beschermen tegen nog meer economische schade. Of het de juiste beslissingen zijn, is niet altijd even duidelijk.

 

De stad Antwerpen en  ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. willen ondernemers helpen een oplossing uit te werken om de crisis het hoofd te bieden. Daartoe werkt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. momenteel innovatietrajecten uit. Vanaf september kunnen ondernemers die geïnteresseerd zijn, gematcht worden met creatieve experten die hen zullen begeleiden tijdens het traject. De stad biedt financiële ondersteuning met vouchers ter waarde van 500 Euro.

Hulp bij innovatie

Alle bedrijven worden nu geconfronteerd met een disruptieve markt waar de digitale transformatie versnelt en bestaande businessmodellen en -processen in vraag worden gesteld. Daarenboven heeft elk bedrijf zijn eigen uitdagingen in deze veranderende economie. Met de hulp van een externe expert zullen ondernemers hun specifieke innovatienoden kunnen detecteren en een nieuwe strategie ontwikkelen of deze toepassen.

Samenwerken met creatieve experten en innovatiebureaus

De stad Antwerpen zet samen met ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. in op slimme matchmaking. Vanaf september kunnen geïnteresseerde Antwerpse ondernemers gematcht worden met een creatief bureau of een professional die dagelijks bezig is met innovatie. Deze experten zijn ijzersterk in systeemdenken en reiken innovatieve denkwijzen aan. Zij helpen obstakels wegnemen en initiëren nieuwe, geschikte businessmodellen. Zij hebben expertise in het vinden van creatieve maar ook strategische, duurzame en werkbare oplossingen voor complexe problemen.
 

Toegepaste en strategische innovatie

De ondernemer kan twee trajecten volgen, afhankelijk van het veranderingsproces waarin zijn bedrijf zich bevindt. De trajecten maken onderscheid tussen toegepaste en strategische innovatie, met elk een andere aanpak en expertise.

Voor welke verandering staat het bedrijf?

  • Is de concrete oplossing voor de innovatienood duidelijk afgebakend in een project? Is de nieuwe visie helder maar zoekt de ondernemer voor de realisatie nog een extern expert; dan spreken we van een toegepaste innovatie.
  • Is wat moet veranderen nog niet duidelijk? Is de ondernemer op zoek naar een nieuw plan van aanpak of een nieuw businessmodel? En vereist deze verandering nog externe begeleiding of expertise? Dan is een strategisch innovatietraject aan de orde.

 

Creatieve experten tackelen de uitdaging

De innovatienood wordt voorgelegd aan minstens drie Antwerpse creatieve of innovatieve experten tijdens een individueel gesprek. Is er een match met één van deze experten? Dan stapt de ondernemer met die professional in een innovatietraject. De stad Antwerpen ondersteunt het traject met een financiële tussenkomst van 500 euro.

Wil jij op de hoogte blijven van deze innovatietrajecten en weten hoe je een voucher aanvraagt? Vul deze vragenlijst in.

 

Maak jij deel uit van een creatief bureau uit de provincie Antwerpen en wil jouw bureau deelnemen als creatief expert? Neem dan contact op via info@apbc.be

 

Inspirerende trajecten

Gelijkaardige trajecten werden in het verleden reeds georganiseerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Lees hier enkele oplossingen die ondernemers realiseerden na deelname aan een innovatietraject.

‘Out of the box’ denken, hoe begin je daaraan? Zo vroeg verlichtingsproducent ETAP zich af hoe zij met licht een rol konden spelen in de circulaire economie. Een samenwerking met de Antwerpse productontwikkelaar en ontwerper Stefan Schöning bracht helderheid. Lees hier het volledige verhaal.

Hoe een ijssalon meegaat met zijn tijd? Jan Foubert van het gelijknamige Foubert zocht het uit met de hulp van David Claeys, managing director van het Antwerpse True Food Agency. Een dosis empathie bleek de sleutel tot een authentiek verhaal vol plezier. Lees hier het volledige verhaal.

Het bedrijfsmodel van maatwerkbedrijf Amival werd onder de loep genomen door Joost Thurman van The Argonauts om totaaloplossingen aan te  kunnen bieden op maat van hun klanten. Lees hier het volledige verhaal.
 

Deel deze pagina: