Registratieplicht voor horecazaken: digitale toepassingen maken het ondernemers makkelijk

De coronacijfers pieken weer. Om een verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, neemt de overheid extra maatregelen. Vanaf zaterdag 25 juli moeten horeca-ondernemers al hun klanten registreren, zodat contact tracers in geval van besmetting iedereen die op een bepaald moment in een zaak was kunnen bereiken. Verschillende ondernemers zochten en vonden een eenvoudige digitale oplossing.

Wendbare ondernemers

Ook in deze tijden van verstrengde maatregelen tonen horecaondernemers hun wendbaarheid en creativiteit om hun zaak veilig én klantvriendelijk open te houden. Om een snelle contact tracing mogelijk te maken na een horecabezoek, heeft iedereen er baat bij dat de gegevens van klanten op een juridisch correcte manier worden genoteerd en bijgehouden. Verschillende aanbieders hebben ondertussen een eenvoudige digitale oplossing ontwikkeld die ook snel in gebruik kan worden genomen.

QR code 

Het techbedrijf met Antwerpse roots Esoptra en het engineering bedrijf Lanark ontwikkelden op het dataplatform Zaza.rocks een applicatie waarbij klanten bij aankomst een QR-code op een sticker in de zaak scannen met hun smartphone. Op het scherm dat ze te zien krijgen, vullen ze hun naam, e-mailadres en telefoonnummer in. Ook het uur van aankomst en vertrek kan toegevoegd worden. Ze verklaren zich bovendien akkoord dat de horecazaak hun gegevens tijdelijk opslaat en voor contact tracing in het kader van de coronabestrijding aan bevoegde instanties kan doorgeven. ‘De ontwikkelde applicatie biedt ook extra mogelijkheden: het kan gebruikt worden om onder andere de menukaart op te laden,’ zegt data innovator Michiel Carpentier van Esoptra. 

Website

De Borgerhoutse horecaondernemer en uitbater van Bar Brul Bertrand Lekeux contacteerde zelf een digitale drukkerij met de vraag een website te ontwikkelen om de registratie eenvoudig te laten verlopen. Digitale Drukkerij Geprint ontwikkelde www.ikzithier.be. Hierop kan iemand zichzelf registreren, alsook in welke horecazaak hij of zij zich bevindt. Op basis van een groen scherm zorgt de horecazaak vervolgens voor bediening.

Nog meer digitale oplossingen 

Ook elders in het land werden digitale oplossingen voor de registratieplicht bedacht. Zo ontwikkelde The Staff House bvba Gatehouse®, een webapplicatie die werkt met een computerscherm aan de ingang van de zaak en die klanten bovendien de taal voor de registratie laat kiezen. De reeds langer ontwikkelde website www.tablemanager.be van Lightspeed kan eveneens gebruikt worden om op een makkelijke manier aan de registratieplicht te voldoen. Via Ur Graphics kunnen ondernemers een QR laten aanmaken voor hun zaak met bijhorende webpagina, waar klanten zich kunnen registreren. De gegevens worden gemaild naar een zelf te kiezen e-mail adres. Ook Plaatsjevrij.be biedt een platform aan horeca aan om op een snelle manier digitaal te registreren.

Disclaimer bij de apps:

Opgelet, volgens de registratieplicht moet u volgende gegevens noteren: “Er moet dagelijks een dagoverzicht opgemaakt te worden waarbij elke klant onmiddellijk moet geregistreerd worden met naam en voornaam, adres, telefoonnummer of e-mailadres, het tafelnummer of de plaats evenals het uur van aankomst en het uur van vertrek. De naam van de horecazaak moet duidelijk op dit dagoverzicht vermeld worden."

U bent als ondernemer zelf verantwoordelijk dat de registratie correct verloopt. Kijk dit dus zeker na als u een van bovenstaande apps gebruikt.

Printversie

Vindt u geen geschikte digitale toepassing, dan kan u gebruik maken van deze printversie. Deze bevat alle nodige wettelijke / verplichte info.

 

 

Sectoren: 
Deel deze pagina: