Restyling van uw logo

Elke Treunen richtte samen met Claudio Pascariello de grafische designstudio MAFF op. MAFF is oa. gespecialiseerd in eigenzinnige branding en design van boeken, prints, logo’s, nieuwsbrieven en verpakkingen. MAFF’s handelsmerk is ijzersterke online en offline communicatie. Wij vroegen Elke wat dat is, restyling van een logo, en wat zij daarbij belangrijk vindt.

Een vernieuwde visuele identiteit ontwikkelen

Elke Treunen: “Bij de restyling van een bestaand logo gaat het - net als bij de creatie van een nieuw logo - over het ontwikkelen van een visuele identiteit. Deze visuele identiteit moet uitstralen waar een onderneming voor staat. Design is voor mij heel gevoelsmatig en intuïtief. Ik moet mij kunnen inleven in het verhaal van de opdrachtgever. Daarom begint het designproces altijd met gesprekken met de opdrachtgever; waar staan we nu? Waar willen we naartoe? Wat moet er daarvoor veranderen, en vooral welk gevoel willen we creëren.  Om tot een goed resultaat te komen is het heel belangrijk dat we van in het begin op dezelfde golflengte zitten.   

Uw nieuwe logo krijgt gelijk een designsysteem mee

“Een restyling stopt niet bij het ontwerpen van een nieuw of aangepast logo. Het logo vormt de basis van een visueel designsysteem. Dit systeem moet ervoor zorgen dat het vernieuwde concept op verschillende dragers kan worden toegepast, zonder dat het eentonig wordt. Bij de presentatie van een restyling tonen we ook die verschillende toepassingen. Het is voor een opdrachtgever anders moeilijk om zich hierover een beeld te vormen. Bovendien zie je pas aan de hand van toepassingen of een visuele identiteit zijn sterkte behoudt.

Hoever gaan we in het vastleggen van het designsysteem? Het is belangrijk om hierin het juiste evenwicht te vinden: er moet voldoende ruimte zijn voor creatieve toepassingen. Maar er moeten ook voldoende ‘regels' zijn om continuïteit te garanderen.

Bij  Interieur Kortrijk hebben we bv de iconische ‘handjes’ als basis gebruikt. De complete grafische identiteit is hier op verder gebouwd; door de ‘handjes’ op te knippen krijgen we een reeks dynamische vlakken. Dit creëert een speelse en altijd variërende look, die heel herkenbaar is en in alle opties refereert naar het basis logo.”

U maakt best goeie afspraken over de opdracht

"Wat veel klanten niet beseffen is dat het intellectueel recht bij de designer blijft. Dwz dat er geen bronbestanden worden afgegeven, tenzij dit anders wordt afgesproken bij het begin van de opdracht. Het is dan ook belangrijk dat er een duidelijke briefing is - over de inhoud van de opdracht, de uitwerking en wanneer de opdracht is volbracht - die opdrachtgever en designer samen overlopen, zodat er later geen misverstanden kunnen ontstaan."

Op zoek naar de juiste designer

“Als u een restyling van uw logo wil laten uitwerken, doe dan zeker research naar de ‘juiste’ designer of studio; iemand die werk maakt dat aansluit bij hetgeen waar u naartoe wil. Op die manier is de kans groot dat u op dezelfde golflengte zit, waardoor het makkelijker is om vertrouwen te geven.”

Restyling nodig en u weet niet hoe eraan te beginnen? Contacteer ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. en zij zetten u op weg.

 

 

Award Winning Designers

Elke week een nieuwe Award Winning Designer, gebracht door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Wilt u samenwerken met creatives uit Antwerpen? Lees meer op www.apbc.be.

 

 

Deel deze pagina: