Slimme ondernemers gaan digitaal. Ontdek hoe inspirerend het live-event was.

Digitale toepassingen om data te genereren

Een hybride event in de Thomas More-hogeschool op dinsdag 26 oktober 2021 focuste op het thema ‘Slimme ondernemers gaan digitaal’. Antwerpse horeca-uitbaters en retailers lieten zich inspireren door verhalen van collega-ondernemers, door de plannen van de stad en door tal van boeiende sprekers. Zo ontdekten ze de meerwaarde van digitalisering. Proef hier de sfeer van het event.

Eindelijk kon het terug: een live-event met collega-ondernemers. Een honderdtal aanwezigen genoten zichtbaar van een boeiende en goedgevulde avond in Campus National van de Thomas More-hogeschool. Dankzij een livestream konden ook een zestigtal kijkers in binnen- en buitenland de avond volgen. 

Update over de projecten Smart Retail Area en Datagestuurde Winkelgebieden

Dirk Ketele en Siemon Vanderhulst van Stad Antwerpen kaderden wat er al gebeurd is met de EFRO-projecten Smart Retail Area en Datagestuurde Winkelgebieden en wat er in de toekomst nog volgt. Zo bleek uit inspiratiesessies met ondernemers dat er een duidelijke prioriteit is om een goed zicht te hebben op data als passantentelingen, crowdmanagement, het profiel van bezoekers in je zaak en het bestedingspatroon van je klanten… Een volgende stap is het uitwerken van een dashboard zodat je als ondernemer een heel goed overzicht hebt op deze data. Andere slimme toepassingen worden in de loop van 2022 getest in een realistische setting met handelaars en consumenten. Siemon en Dirk dromen van een Smart Retail Festival in 2022, waarbij slimme toepassingen getoond worden aan een breed publiek.

Is er een toekomst voor de fysieke winkelstraat?

Professor Els Breugelmans (KU Leuven – Campus Antwerpen) gaf daarna een genuanceerd antwoord op de vraag of er een toekomst is voor de fysieke winkelstraat. Die toekomst is er, maar de retailer zal de klant wel centraal moeten stellen en moeten inspelen op wat de klant wil, want de concurrentie zit in de vorm van een smartphone gewoon in de broekzak van de klant. Ze besloot met een quote van Darwin:

‘It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change’.

Een pleidooi voor de fysieke winkel

Wouter Cajot van Stad Leest bracht een inspirerend verhaal over zijn visie op wat een boekhandel moet zijn. Hij had het over het belang van de presentatie van boeken, over de eigenzinnige selectie in zijn winkel, over vinylplaten, over het belang van een ruim en licht pand, over waarom hij nu ook een koffie- en lunchbar heeft… Het werd een warm en enthousiasmerend pleidooi voor de fysieke winkel.

‘We steken veel tijd en energie in events zoals De Langste Signeersessie. Veel verdienen we daar niet aan, integendeel. Maar mensen onthouden dat soort zaken en dat is heel veel waard op lange termijn.’ Wouter Cajot - Stad Leest

Slimme ondernemers hebben meer kans op succes

Gert Laurijssen van Food Service Alliance had verhelderende cijfers meegenomen over de gevolgen van de coronacrisis op de Belgische horeca. Daarnaast viel op hoe uit cijfers blijkt dat een slimme ondernemer meer kans op succes heeft dan een traditionele kok om een succesvol restaurant uit te baten. Want die slimme ondernemer heeft meer oog voor data, cijfers en marketing. Het belang van digitalisering in de horeca kan niet onderschat worden, zo toonde hij met enkele voorbeelden van slimme toepassingen van onder meer Domino’s.

‘De smartphone wordt een gamechanger in foodservice.’ Gert Laurijssen - Food Service Alliance

Antwerpse ondernemers aan het woord

Tussen de sprekers door getuigden heel wat Antwerpse ondernemers in korte video’s over het belang van data en digitalisering. En schepen Koen Kennis sloot af met de boodschap dat stad Antwerpen klaarstaat voor de ondernemers om mee te denken en mee te helpen. Tijdens de netwerkreceptie achteraf ontdekten deelnemers als toetje nog een rijdende robot en andere slimme toepassingen.

Wil je op de hoogte blijven van het project ‘Slimme ondernemers gaan digitaal’ en ontdekken wat digitalisering kan betekenen in jouw onderneming? Of stel je je kandidaat voor een piloot? Vul dan het formulier in of mail naar detailhandel.horeca@antwerpen.be

Kon je er niet bijzijn of wil je de avond nog eens herbeleven? Herbekijk hier het event.

 

 

 

 

Deel deze pagina: