Startup in de kijker: UXprobe

Wie een applicatie op de markt brengt, mag niet te veel denken als een IT’er. Want de gebruikers van de applicatie zijn dat ook niet. Vanuit die optiek kijkt UXprobe naar gebruikersinterfaces: zijn ze duidelijk, eenvoudig en slim genoeg? En hoe kunnen ze beter? Dat doet het bedrijfje niet via manuele tests of vanuit buikgevoel, maar door de bewegingen van honderden of duizenden gebruikers te checken en te interpreteren. En door hen met micro-surveys te bevragen over hun ervaring.

Apps rule the world

Mede-oprichter Jan Moons; “Wat we doen met UXprobe is eigenlijk heel eenvoudig: we helpen onze klanten om de user experience van hun applicaties te verbeteren. Dat kunnen gelijk welke applicaties zijn: voor smartphones, voor het web, voor tablets, ... Zelfs auto’s en koelkasten hebben vandaag applicaties voor gebruikers. Ook die moeten heel goed werken.”
“Je mag niet vergeten dat applicaties voor veel bedrijven echt bedrijfskritisch zijn. Meer nog: bedrijven worden hun applicaties. Waarom denk je dat mensen hun zichtrekening bij een bepaalde bank zetten? Niet meer voor de opbrengst. Wél voor het gemak waarmee ze op hun iPhone overschrijvingen kunnen doen. Het permanent verbeteren van applicaties is dus corebusiness voor steeds meer bedrijven. Daar spelen wij een rol in.”

User testing op een hoger niveau 

UXprobe is een onzichtbare, diepgaande en uitgebreide vorm van user testing.
Jan: “Onze klanten zijn app-bouwers. Zij voegen een stukje UXprobe code toe aan hun applicatie. Die code trackt alles wat gebruikers met de app doen, vertelt hen hoe tevreden ze zijn en geeft hen de mogelijkheid om feedback te geven en vertaalt die naar nuttige grafieken. Zo komen onze klanten te weten welke functies in de applicatie het vaakst gebruikt worden, hoe snel een proces verloopt, waar haperingen zijn, ... Dat leidt dan tot verbeteringen in de user interface.”
“Onze tool werkt het best naast klassieke user tests, waar een beperkt publiek wordt geobserveerd en naar hun feedback gevraagd wordt. Hun info is vaak erg gedetailleerd en nuttig, maar niet altijd objectief of statistisch relevant genoeg. En zeker niet voldoende representatief. Dat zijn wij wél omdat we de applicatie meteen door alle gebruikers laten testen. Zo krijgen klanten zicht op de sterktes en zwaktes van hun app. En weten ze waar ze moeten sleutelen. Soms is de uitkomst van ons onderzoek dat best een tweede app gemaakt wordt voor een specifieke doelgroep. Dat leer je niet uit klassieke tests.”

Thuisbasis Antwerpen

Oprichters Jan Moons en Paul Davies zijn geen Antwerpenaars. Waarom ze hun bedrijf dan toch hier gevestigd hebben? Jan: “Simpel. In Antwerpen leeft ondernemerschap echt vandaag. Hier in de Boerentoren bij Start It @KBC, maar ook op onze vorige stek: bij Idealabs. Overal kom je in contact met gedreven ondernemers die hun dromen najagen. Dat werkt inspirerend en creëert een ideale atmosfeer om er zelf keihard tegenaan te gaan.”
“Bovendien mikken we met UXprobe in eerste instantie op grotere klanten, die genoeg middelen én applicaties hebben om écht van onze meerwaarde te genieten. Zij zitten vaak hier in de stad. Of we kunnen er met trein, auto en vliegtuig zo naartoe. Dat kan niet vanuit Heist-op-den-Berg waar we aan mijn eetkamertafel de eerste maanden geprogrammeerd hebben.”

Thema's: 
Deel deze pagina: