Telenet Idealabs selecteert 10 start-ups van de toekomst

Idealabs steekt al 2 jaar het vuur aan de lont van de Antwerpse start-upscene. Eerder dit jaar schaarde Telenet zich achter het project. Samen gingen ze op zoek naar ontluikend potentieel.

450 geïnteresseerden meldden zich de voorbije maanden om te mogen deelnemen aan het acceleratorprogramma van Telenet Idealabs. Via 2 pitchrondes bleven daar 10 van over. Die worden 4 maanden intensief begeleid om hun ideeën klaar te stomen voor de markt. Ze krijgen een financiële injectie van 25.000 euro. Telenet Idealabs biedt ook werkruimte, een netwerk van 'mentors', en professionele ondersteuning - van boekhoudkundige tot juridische en psychologische hulp.

De tien voor de toekomst volgens Telenet Idealabs

Apprentus
Stel, je zoekt iemand om je kinderen bijles wiskunde te geven of je wil piano leren spelen. Hoe vind je de geknipte leerkracht? Gaetan Deremince bouwde een onlinemarktplaats uit waar studenten en leerkrachten elkaar vinden en in één adem een plaatsje kunnen boeken.
 
Campr
Een Airbnb voor kampeerders, dat is wat Campr ambieert te worden. De start-up brengt via website of mobiele app kampeerders in contact met mensen die hun eigendom willen openstellen. Zo kom je op plekken waar je anders nooit zou raken.
 
Dot
Er gebeuren online veel afzonderlijke dingen met als basis geolokalisatie. Dot wil het platform zijn dat alles bundelt. Zoals Twitter veel verschillende input krijgt en die ordent volgens 'tijd' - meest recente tweets bovenaan - neemt Dot 'plaats' als factor.
 
Geckomatics
Straatpanorama's zijn geen monopolie van Google Street View. Voor veel bedrijven is het waardevolle informatie - denk aan verzekeraars of vastgoedspelers. Voorlopig is het erg duur om zulke beelden te maken. Daarom worden ze maar om de paar jaar vernieuwd. Geckomatics bouwt een camera waarmee het mogelijk wordt die beelden sneller te vervangen, waardoor ze relevant blijven.
 
Hoplr
Uw lokaal sociaal netwerk. Hoplr wil een zicht geven op wat er leeft en stimuleert interactie tussen buren. Maar het laat bijvoorbeeld ook toe om lokale e-commerce te ondersteunen en gerichte marketing te ontplooien.
 
Intuo
Intuo maakt business-to-business-software waarmee bedrijven zowel klanten als eigen werknemers beter kunnen opleiden. In plaats van problemen op te lossen voor klanten van bedrijven wil de start-up ervoor zorgen dat zich geen problemen voordoen. Preventieve customer support, geen reactieve.
 
On Air
Iedereen met een smartphone haalt die dagelijks wel eens boven om vast te leggen wat er rond zich gebeurt. On Air wil dat potentieel benutten door videobeelden van gebruikers te combineren in een livestream. Stel, er barst ergens een vulkaan uit. Via On Air zal je live de beelden kunnen bekijken van iedereen die de uitbarsting vastlegt.
 
Pith.li
Pith.li is de 'markeerstift van het digitale tijdperk'. Via sociale media deelt iedereen graag links naar interessante webpagina's. Pith.li wil dat delen relevanter maken. Met de tool kan je artikels annoteren en markeren om de essentie naar boven te brengen. Gelijkaardige content wordt gebundeld in een kanaal, om mensen met gelijkaardige interesses bijeen te brengen en in discussie te laten treden.
 
Salesflare
Software voor salespeople. De mensen achter Salesflare stelden vast dat veel verkopen pas worden gesloten na een vijfde of zesde contact, maar dat heel wat 'leads' ook veel vroeger doodbloeden. Met de tool van het bedrijf wordt het eenvoudig om klantenrelaties te onderhouden, maar ook om actief te bekijken hoe potentiële klanten omgaan met informatie.
 
Scriptbook
78 procent van de films die worden gemaakt is verlieslatend. Scriptbook wil daar een mouw aan passen door een tool te ontwikkelen die op basis van sectorkennis, big data en machine learning kan analyseren of een film succes kan kennen. 'Wij willen de geeks zijn die Hollywood regisseren.'

Thema's: 
Deel deze pagina: