Toogpraat: Horecaondernemers netwerken aan de toog

Wanneer krijgt een café-uitbater de kans om zelf aan de toog te zitten? En dan nog met andere ondernemers die voor dezelfde uitdagingen staan? Op 27 november kwamen Antwerpse horecaondernemers bijeen in stadsbrouwerij De Koninck voor interessante ontmoetingen, nuttige workshops en natuurlijk een fris getapt Bolleke.

In het café van de stadsbrouwerij is het een gezellige drukte. “Handig dat je hier ook met stadsdiensten kan praten”, vindt restaurantuitbaatster Monique. “Ik heb net een terrasvergunning aangevraagd en nog veel meer vragen kunnen stellen. Straks ga ik ook nog bij de workshops kijken. Ik baat intussen al vier jaar mijn eigen restaurant uit, maar het blijft uitdagend om mee te zijn met alle reglementering. Maar het is vooral fijn om te praten met andere ondernemers. Ik zit duidelijk niet alleen met mijn vragen.”

De aanwezigen konden deelnemen aan drie workshops met relevante thema’s voor ondernemers zoals Monique. Kon u er zelf niet bij zijn? Pik dan hier de belangrijkste onderwerpen mee.

Workshop 1: Energiecoaching

Energie is voor horecaondernemers een grote kostenpost. Voor velen is dat een reden om grote duurzame investeringen op de lange baan te schuiven. Maar zulke investeringen, klein én groot, maken wel degelijk een verschil op uw factuur. Daarom start Horeca Vlaanderen in de loop van 2018 met energiecoaching. U krijgt er begeleiding bij de keuze voor duurzame energie-ingrepen, van zuinige ledverlichting tot een compleet nieuwe verwarmingsinstallatie. De energiecoach zoekt voor u de interessantste tarieven. Willem Beeck is projectcoördinator en heeft ambitieuze plannen: “Op twee jaar tijd willen we duizend horeca-KMO’s helpen om concrete energiebesparingen te realiseren.”

Wil u nu al aan de slag met tips om uw energiefactuur te verlagen? Blader dan door de brochure ‘Bewust omspringen met energie in de horeca’.

Ook Gert Lismont van het Hasseltse Energy2Save maakt werk van energiebesparing. Horecaondernemers die hun volledige energiesituatie willen laten doorlichten en verbeteren, zijn bij hem aan het juiste adres. Gert: “Mensen denken nog te vaak na in deeloplossingen. Je kan je cv-ketel laten vervangen en dan ga je zeker een verbetering in rendement zien. Maar is dat wel de slimste oplossing? We raden aan om altijd naar het geheel te kijken. Vaak vind je zo nog verborgen kansen die een grote besparing opleveren.”

Workshop 2: Gedragscode brouwerijcontracten

Hebt u sinds maart 2016 een contract afgesloten met een brouwerij of drankenhandel in verband met de drank die u van hen afneemt? Dan kent u de gedragscode al. Vanaf 1 maart 2018 geldt de gedragscode niet alleen voor nieuwe contracten, maar voor álle contracten. Nuttig om er dus het fijne van te leren. Danny Van Assche, afscheidnemend voorzitter van Horeca Vlaanderen, zet de puntjes op de i: “Dit akkoord tussen de horecafederaties en de brouwerijen en drankenhandels is zeker nog niet perfect. Maar het is een belangrijke stap naar goede, eerlijke afspraken.”

De belangrijkste punten op een rijtje:

  • Voordat u een brouwerijcontract afsluit, krijgt u voortaan veertien dagen bedenktijd. Zo kan u rustig de kleine lettertjes doornemen.
  • De quota voor verplichte afname moeten realistisch zijn én rekening houden met specifieke omstandigheden.
  • Exclusiviteit geldt enkel voor koude dranken en koffie. U bent bovendien vrij om twee flessen Belgisch speciaalbier elders af te nemen.
  • Komt u er niet uit met de brouwerij? Vanaf 1 januari 2018 kan u geschillen voorleggen bij een verzoeningscommissie.

De complete checklist voor drankafnamecontracten kan u hier downloaden (pdf).

Workshop 3: Horeca gaat digitaal

Wie vandaag onderneemt, ontsnapt er niet meer aan: online aanwezigheid is een must. Digital consultant Stijn Martens werkt onder andere voor de Digitale Versnelling, een project van Telenet dat zaakvoerders helpt om hun onderneming te digitaliseren. Een gratis sessie van twee uur met een digitale expert is al genoeg om goed op weg te zijn.

Wat u intussen zelf kan doen? Heel wat:

  • Bouw uw website zelf. Met een tool zoals Wix en WordPress zet u vrij eenvoudig zelf een pagina op poten.
  • Registreer uw zaak op Google My Business. Zo zorgt u ervoor dat mensen u vinden via Google Maps.
  • Houd in de gaten welke reviews mensen over uw zaak schrijven. En reageer correct op negatieve commentaar.
  • Maak goed gebruik van sociale media. Facebook is net zo goed een zoekmachine voor mensen die op zoek zijn naar een kop koffie of een plek om te dineren.

Als uitsmijter geeft Stijn Martens nog een tip mee: “Wist u dat 90 procent van de mensen wifi verwacht op hotel, en 72 procent het leuk vindt om wifi te kunnen gebruiken op café of restaurant? Maak het hen dus gemakkelijk. En overweeg om Facebook WiFi te gebruiken. Om gebruik te maken van de wifi moeten mensen dan inchecken in uw zaak op Facebook. Mooi meegenomen!”

Bekijk de presentaties

Tekst: Volta

Sectoren: 
Thema's: 
Deel deze pagina: