Van student-ondernemer naar internationaal groeibedrijf

Frederik Delbart startte in 2011 als productontwerper toen hij nog met zijn studies bezig was. Hij assisteerde designers maar nam ook zelf al projecten aan waarvoor hij eigen designs uitwerkte. Sinds 2011 runt hij zijn eigen Frederik Delbart Design Studio en nu krijg je hem nog moeilijk te pakken voor een interview. Benieuwd hoe zijn bedrijf zo sterk gegroeid is?

Frederik Delbart:Bij de start heb je niks. Geen netwerk en geen naam. Ik bouwde op een natuurlijke wijze mijn netwerk uit, stap voor stap, door met mensen te spreken en zowel henzelf als hun ideeën te leren kennen. Ik wilde veel leren en kennis opdoen op het terrein.

Toen en ook nu nog altijd start ik vanuit die interesse die ik heb voor de mensen in een bedrijf of achter een merk. Ik wil hen leren kennen en begrijpen wat ze doen. Het zijn vaak deze gesprekken die uiteindelijk leiden tot samenwerking.

Het grootste deel van onze opdrachten komt uit België. De banden met onze klanten zijn inmiddels heel solide. Een 30% zijn internationale opdrachten. Eén van mijn belangrijkste klanten in België zit ook in het buitenland, maar dat beschouw ik niet als internationaal groeien.

Nu krijgen we veel vragen. Ik probeer niet op alles ja te zeggen. Er zijn designers die creëren voor oneindig veel merken, maar mijn voorkeur gaat uit naar een samenwerking op lange termijn. Want tijdens het uitwerken van een eerste ontwerp leer je zoveel, dat het tweede alleen maar beter kan zijn. Je groeit en je leert elkaar kennen. Daarom moet er zeker een gezonde verstandhouding zijn.”

Omdat het hier draait om creatie?

“Ja. En dat moet gebeuren in vertrouwen. De andere gaat aan de slag met jouw ideeën, en jij met hun geschiedenis. Elk heeft iets waardevols opgebouwd en daar ben je waakzaam voor. De persoon achter het bedrijf of het merk steekt er zijn eigen identiteit in. Dat is delicaat en daarom moet je de mensen eerst leren kennen. Wie ze zijn en welke visie ze hebben. Die visie is belangrijk omdat wij als productontwikkelaar onze meerwaarde daarop gaan enten.”

Wat zijn katalysators geweest voor de groei van uw studio?

“Ik denk toch wel het aanwezig zijn op designbeurzen als in Milaan en in Keulen. Die aanwezigheid doet vooral de aandacht groeien. De bedrijven waarmee ik in contact ben zijn ook op zoek naar consistentie. Je ontmoet elkaar enkele malen want het naar elkaar toegroeien duurt wel even. Je moet elkaars vertrouwen winnen. Wij hebben nu contact met een Italiaans bedrijf, maar we zijn al wel een jaar bezig om elkaar en de manier van werken te leren kennen. Nu hebben we besloten om een aantal projecten samen te doen.”

Doet Designer of the Year - de prijs die je won - ook klanten komen?

Internationaal is die prijs nog niet zo bekend. In België is dat een statement. Er zijn zeker dingen uitgekomen. Het is een boost, een aangename bevestiging geweest voor het parcours dat we al samen aflegden met de bedrijven waar we mee samenwerken. 

Is deze sector vragende partij naar langere samenwerkingen?

Omdat er zowel energie als financieel geïnvesteerd wordt, staan bedrijven vaker open voor samenwerkingen op lange termijn. Mijn ervaring leert me dat een goede samenwerking - net als een goed product - toch zijn tijd vraagt. Als we alles té snel willen doen, is het mogelijk om fouten te maken. En, het product bereikt vaak niet het gewenste resultaat of het potentieel dat het in zich heeft. Ik wil er alles uithalen. Doe je dat niet, dan ben jij noch de andere 100% gelukkig met het resultaat. Daarnaast wordt de samenwerking na een goede start steeds efficiënter, ga je elkaar beter kennen en kunnen we sneller werken."

Betrokkenheid is nodig om 100% te realiseren?

“Die betrokkenheid is zeker één van mijn mantra’s. Als ontwerper tekenen wij, maar het is meer dan dat. Hoe kan mijn tussenkomst een meerwaarde zijn waardoor mijn klant gaat groeien? Wij zijn ook met strategie bezig, door de gebruiker centraal te zetten en in te gaan op de veranderingen die de we vandaag en morgen meemaken. Via productdesign maar ook via consultancy. 90% van onze meerwaarde zit verstopt achter de schermen.

We denken niet enkel op vlak van design maar ook hoe het geproduceerd wordt, hoe het zal vermarkt worden en of het aansluit bij de identiteit van het bedrijf. Sommige bedrijven hebben in de loop der jaren sterk gereageerd op de concurrentie, en niet altijd vanuit een eigen identiteit. Als buitenstaander met vertrouwen kijk je zowel van binnenuit maar ook van bovenaf. Daar zetten wij onze meerwaarde in.”

Je hebt je gevestigd in Antwerpen. Waarom Antwerpen?

“Ik woon sinds 3 jaar in Antwerpen omdat ik de vibe van deze stad apprecieer. Daarvoor woonde ik verschillende jaren in Brussel, ook super, maar helemaal anders. De ondernemersspirit zit er in Antwerpen sterk in en de geografische ligging is ideaal.”

 

Award Winning Designers

Elke week een nieuwe Award Winning Designer, gebracht door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Wilt u samenwerken met creatives uit Antwerpen? Lees meer op www.apbc.be.

 

Deel deze pagina: