Wijzigingen in merkenrecht

Sinds 1 maart zijn een aantal zaken gewijzigd in het merkenrecht. Hieronder de belangrijkste wijzigingen. Lees even mee.

1. Een merk kan vanaf nu anders dan grafisch weergegeven worden

Een merk moet niet meer grafisch weergegeven worden. Een merk kan nu ook als jpeg, mp3 of mp4 bestand bestaan. Volgende manieren om een merk voor te stellen zijn nu mogelijk:

  • woordmerk
  • beeldmerk, al dan niet driedimensionaal of met woordelementen
  • patroonmerk
  • kleurmerk, al dan niet enkelvoudig
  • klankmerk
  • bewegingsmerk
  • multimediamerk
  • hologrammerk

Enkele voorbeelden vindt u hier.

2. Merkrechten betalen per klasse

Ook de tarieven zijn gewijzigd. U betaalt nu per klasse. Via de klassen kiest u voor welke producten en diensten u uw merk aanvraagt. Een overzicht van alle tarieven voor merken, modellen en i-DEPOT vindt u hier.

3. Meer reden tot weigering van een merk

U kan niet alles als merk registreren. De belangrijkste redenen om merken te weigeren?

  • Merk is te beschrijvend (vb. ‘Automagazine’ voor een tijdschrift over auto’s)
  • Merk is niet onderscheidend genoeg (vb. iedereen interpreteert automatisch ‘flex’ als flexibel waardoor dit geen onderscheidend vermogen heeft)
  • Merk is misleidend

Vormmerken kunnen bovendien geweigerd worden als de vorm:

  • bepaald wordt door de aard van het product (vb. de vorm heeft van een eierdoos)
  • een wezenlijke waarde van het product geeft (vb. iets specifiek kopen voor de esthetische waarde zoals een lamp of een vaas)
  • bepaald wordt door de techniek van het product (vb. het Lego-blokje waar de vorm nodig is om de blokjes op elkaar te laten passen)

Deze weigeringsgronden voor vormmerken zijn nu uitgebreid naar andere kenmerken zoals de kleur of de geur van het product. Denk hierbij als voorbeeld aan een Stradivarius die specifiek voor de klank gekocht wordt. 

4. Collectief- of certificeringsmerk

Naast een collectief merk kan vanaf nu ook een certificeringsmerk aangevraagd worden.

  • Een collectief merk is een merk van een vereniging (een collectief) dat dient om aan te geven dat de producten of diensten afkomstig zijn van leden van die vereniging (bv. een groep creatieve ondernemers uit een bepaalde stad)
  • Een certificeringsmerk geeft aan dat producten of diensten aan bepaalde eisen voldoen (bv. duurzaamheids- of biolabels)

Wil u een certificeringsmerk aanvragen? Hou er rekening mee dat u zelf dergelijke producten of diensten niet mag leveren.

Lees hier meer over intellectuele beschermingsrechten of eigendomsrechten

5. Meer rechten voor merkhouders

Een merkhouder kan altijd optreden bij verwarring. Dit recht werd versterkt. Zo kan nu worden opgetreden

  • tegen gebruik van een merk als (deel van) een handels- of bedrijfsnaam
  • tegen gebruik van een merk in ongeoorloofde vergelijkende reclame
  • tegen namaakgoederen in transit

Ook optreden tegen voorbereidende handelingen, wordt versterkt. [bv. het in voorraad hebben van etiketten of verpakkingen met merkvermelding]

Tenslotte heeft de merkhouder nu ook voor nationale en Benelux merken het recht om aan uitgevers van woordenboeken te vragen om te vermelden dat een bepaald woord een ingeschreven merk is. Doel is te vermijden dat het merk een soortnaam wordt, zoals bv. Bic en Aspirine. 

6. Doorhalingsprocedure

Deze wijziging dateert al van 1 juni 2018, maar is zeker nog het vermelden waard. De doorhalingsprocedure is een administratieve procedure via het BOIP (Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom) om een geregistreerd merk aan te vallen. In het verleden kon dit voor Benelux merken enkel tijdens de zogenaamde oppositieperiode. Dit is twee maanden na de publicatie van een nieuw merk. Eens die periode voorbij, had u pech en kon u enkel nog via de rechtbank procederen. De doorhalingsprocedure via het BOIP wil een goedkoper en sneller alternatief bieden. Lees meer over de doorhalingsprocedure.

U kan een merk om allerlei redenen laten doorhalen, zoals:

  • het merk wordt al vijf jaar (of meer) niet gebruikt
  • het merk is volgens jou beschrijvend of misleidend of lijkt te veel op een ouder merk

 

Hier vindt u een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem contact op met het Informatiecentrum van het BOIP.

Thema's: 
Deel deze pagina: