Wilrijkse ondernemers tonen dat ideeën uitwisselen heel wat oplevert

Antwerpse Reus Wilrijk bij 'Kind van Hout'

De Antwerpse Reus is een inspiratie- en netwerksessie voor Antwerpse ondernemers actief in detailhandel en horeca. Na sessies in onder meer Berchem, Ekeren en Hoboken waren in mei 2022 de Wilrijkse ondernemers aan de beurt. Het decor: Kind Van Hout, een winkel voor duurzaam en educatief speelgoed. De avond was ook heel leerrijk, lees maar mee.

Kind van Hout

De inspiratieavond bestaat uit twee delen: een ondernemer in de kijker en uitwisseling tussen de andere aanwezige ondernemers. Bijgestaan door hun achtjarige dochter Emma, verwelkomden Tom en Debbie Stoop tal van lokale ondernemers in hun winkel Kind van Hout.  Ze vertelden over hun start in de achtertuin als producent van gepersonaliseerde geschenken, tot een aanzienlijke uitbreiding van hun activiteiten met een aanbod van hoogwaardig en duurzaam speelgoed. Het resultaat kon iedereen bewonderen: hun zaak Kind van Hout, waar beide activiteiten hand in hand gaan.

Divers aanbod van ondernemingen in Wilrijk

De aanwezige ondernemers vormen samen een mooie staalkaart van het Wilrijkse aanbod van detailhandel, horeca, productie en creatief werk. Iedereen kreeg de kans om zijn verhaal te doen.

  • Moon Shop (Saskia) verkoopt handgemaakte en aangekochte juwelen in Shoppingcenter De Kern.
  • Ice Pearls (Kim en Youri) maakt en verkoopt ijspralines aan particulieren, restaurants en winkels. Sinds maart 2021 hebben ze een eigen zaak in Shoppingcenter De Kern.
  • Ortolana (Guido) is brasserie op de eerste verdieping van Shoppingcenter De Kern.
  • Fruiterie (Marianne en David) is een groenten- en fruitwinkel. Binnenkort verhuizen ze naar een groter pand in de Heistraat en breiden ze hun aanbod gevoelig uit.
  • Wenless (Wendy en Lesley) is een schoonheidssalon en bruisballenwinkel. Sinds kort verkopen ze ook een aanbod voor thuisverwennerij in Shoppingcenter De Kern.
  • Banana Kid (Kristel) is een kinderkledingzaak die al meer dan 25 jaar een gevestigde waarde is, ondertussen is ook de tweede generatie mee aan boord.
  • GEVE (Geert) is sinds 1969 een begrip in de wereld van productie, installatie en verkoop van verlichting en alle toebehoren.
  • Core34 by Ariane (Ariane) is de winkel van Ariane, een experte in het stijlvol kleden van dames, met een aanbod van verschillende merken.

Katja Craeghs, innovatie-expert bij Greenpoint.be, modereerde en hoste de avond.

Boeiende inzichten

Opvallend was dat elke aanwezige ondernemer aangaf dat onvoorziene omstandigheden hebben geleid tot de start of uitbreiding van hun zaak. Een te krappe ruimte door een groter succes dan verwacht, het moeten aanpassen van het aanbod door een opgelegde sluiting in coronatijden, het inzetten van andere kanalen om klanten te blijven bedienen, zoeken naar een evenwicht tussen werk en privé… Wat de ondernemers gemeenschappelijk hebben is dat ze zijn blijven geloven in hun product, kennis en kunde en dat ze allemaal het verschil willen maken met een persoonlijke benadering van hun klanten.

Wat hebben de ondernemers geleerd tijdens deze avond?

  • Maak meer en beter gebruik van social media, zo kan je extra dienstverlening aanbieden.

  • Innoveren is de boodschap en blijf geloven in wat je doet. De meeste ondernemingen zijn ooit gestart in een garage, kijk waar ze nu staan.

  • Focus op extra klantenbinding en denk na over hoe je je zaak nog sterker lokaal kan verankeren.

  • Complementaire partners zijn een meerwaarde, het resulteert in een frisse kijk op de zaak.

  • Verbinding tussen ondernemers is cruciaal, net als het delen van informatie en inzichten.

  • Zet in op je roots. Klanten komen van overal, maar zoeken vandaag toch vooral verbinding met lokale ondernemers.

Conclusies en actiepunten

De aanwezigen zijn het met elkaar eens: Wilrijk heeft een mooi aanbod. Er is een goed evenwicht tussen lokale detailhandel en ketens, alle winkels liggen dicht bij elkaar en er is voldoende parking. Wilrijk heeft ook een trouw publiek, van jong tot oud. Om het lokale shoppen nog meer te versterken willen de ondernemers meer verbinding zoeken met elkaar.

Dit uit zich in drie actiepunten:

  • Er is een Whatsappgroep gestart met daarin alle aanwezige ondernemers. De bedoeling is om deze groep organisch te laten groeien.
  • De ondernemers zullen elkaar taggen op social media zodat klanten ook een ander aanbod leren kennen.
  • De ondernemers willen elkaar vaker ontmoeten om tips & tricks uit te wisselen.

Stad Antwerpen biedt gratis individele coaching aan ondernemers

Bots jij ook op de limieten van je kennis over social media, innovatie, kostenbeheer, communicatie of zelfs winkelinrichting?

De oplossing? Tijdens een individuele coaching kan je als ondernemer in de detailhandel of horeca leren hoe je je communicatiestrategie bepaalt, leer je werken met de geschikte social media en krijg je inzichten in verkooptraining, vernieuwingen en algemeen ondernemerschap.

ONTDEK HIER DE 12 INDIVIDUELE COACHINGS. DE STAD BIEDT JE GRATIS TWEE OPLEIDINGEN AAN.

Deel deze pagina: