Uw zaak of marktkraam heropent? Volg deze richtlijnen

Na een lange sluitingsperiode door de coronacrisis mogen op 11 mei de deuren van de meeste winkels weer open. Vanaf 18 maart kunnen ook markten weer opstarten.

Op de website over corona kan u bekijken of ook uw handelszaak weer open mag. Onder het motto ‘samen tegen corona’ verwachten we dat elke handelaar de heropening van de winkels en heropstart van de markten mee in goede banen leidt. Als iedereen de regels respecteert, kunnen we uw klanten samen een fijne en veilige winkelervaring bieden.

Uw verantwoordelijkheid als handelaar

Elke handelaar draagt zelf de verantwoordelijkheid dat de regels van de Nationale Veiligheidsraad in zijn winkel worden gerespecteerd. Hieronder leest u alle maatregelen. U vindt er ook informatie over wachtrijmarkeringen, afdrukbare affiches met richtlijnen, affiches voor het maximaal aantal toegelaten personen aan te geven en handige tips voor de heropening van uw winkel.  

Wat verwachten we van de handelaar?

Als handelaar moet u rekening houden met de volgende maatregelen:

  • Stimuleer uw klanten om zo veel mogelijk elektronisch te betalen.
  • Laat webshopbestellingen niet afhalen in de winkel, maar werk met een afhaalpunt of thuisbezorging.
  • Plaats geen grote objecten die de voetgangersstroom kunnen belemmeren buiten uw winkel.
  • Geef voorrang aan 65+’ers, minder mobiele personen en zorgpersoneel. 

Daarnaast moet u erop toezien dat uw klanten:

  • 1,5 meter afstand houden van winkelmedewerkers en andere klanten
  • max. 30 minuten en niet langer dan noodzakelijk winkelen
  • alleen komen winkelen (enkel kinderen jonger dan 18 jaar en hulpbehoevenden mogen een begeleider meenemen)
  • rechts aanhouden op straat en wanneer ze uw winkel verlaten
  • rechts van de ingang aanschuiven bij voorkeur
  • doorlopen als de wachtrij te lang is

Wat verwachten we bijkomend van handelaars in het toeristisch centrum

Laat alleen producten leveren tussen 7u en 10u ‘s ochtends (dus niet meer tussen 7u en 11u) en na 19u ‘s avonds.

Plaats indien mogelijk een winkelverantwoordelijke aan de ingang van de winkel om de toestroom van klanten in goede banen te leiden. Wordt de wachtrij te lang en loopt ze over in de aangrenzende handelszaak? Vraag klanten dan om later terug te komen of online een bestelling te plaatsen.

Gebruik maximaal 2 kleine objecten, zoals sandwichborden, om buiten uw winkel een fysieke wachtrij af te bakenen. We vragen om grote objecten, zoals uitstallingen voor voeding, te verwijderen. Haal na sluitingstijd alle objecten weer binnen en voorzie steeds een vlotte doorgang voor de hulpdiensten.

Wat verwachten we van marktkramers?

Vanaf 18 mei kunnen in totaal 26 markten, verspreid over alle districten weer van start gaan. Dat is goed nieuws voor de 450 marktkramers die actief zijn op de Antwerpse markten. Alle openbare markten met minder dan 50 standplaatsen worden heropend met uitzondering van de Dokmarkt (vermoedelijke herstartdatum in de loop van juni) en de brocantemarkten (Lijnwaadmarkt en Sint-Jansvliet).

De volgende 5 markten zijn te groot en worden aangepast aan de richtlijn:

  • Antwerpen - zondag - Oudevaartplaats (Vogelenmarkt)
  • Antwerpen - zaterdag - Oudevaartplaats (‘Exotische markt’)
  • Antwerpen - woensdag - Sint-Jansplein
  • Merksem - dinsdag - Sint-Franciscusplein
  • Borgerhout - vrijdag - Laar

De stad besliste om beide markten op de Oudevaartplaats ten vroegste in het weekend van 30 en 31 mei te organiseren conform de geldende regels. 

Alle marktkramers met een abonnement, uitgezonderd (semi-)horeca en verkoop voor directe consumptie, krijgen de kans zich voor een standplaats op de ‘Exotische markt’ en de Vogelenmarkt via een digitaal platform in te schrijven. Een gerechtsdeurwaarder ziet erop toe dat alles correct en volgens procedure verloopt. Hou rekening met inschrijvingsdeadline voor de lotings.

De 3 andere markten (Sint-Jansplein woensdag, Sint-Franciscusplein en Laar) starten vanaf 18 mei tijdelijk enkel met voedingskramen om te voldoen aan de nationale richtlijnen van de hogere overheid. Consumptie ter plekke is niet toegelaten, take-away van voeding (zoals hamburgers, wafels enz.) is toegelaten als deze in een gesloten verpakking wordt verkocht. Vanaf 25 mei mag op deze 3 markten ook weer dierenvoeding worden verkocht en vanaf 1 juni ook bloemen, planten, plantgoed en toebehoren. Voorlopig is er nog geen loting/bolling mogelijk op alle markten, enkel markthandelaars met een marktabonnement mogen deelnemen aan de markten. 

Marktkramers die door de beperking op het aantal kramen per markt nog niet kunnen opstarten, kunnen een beroep doen op een hinderpremie van 160 euro per extra sluitingsdag. 

De markten die normaliter op donderdag plaatsvinden, starten omwille van de feestdag op 21 mei (Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart) pas op donderdag 28 mei.

Voor de handelaars gelden strenge regels:

  • Bescherm uzelf verplicht met een mondmasker.
  • De kramen moeten zodanig worden ingericht dat er voldoende afstand is tussen de medewerkers en de bezoekers en dat zelfbediening niet mogelijk is. 
  • Voorzie in het nodige hygiënische materiaal zoals handschoenen, handgel en papieren doekjes in uw kraam.
  • Elke medewerker wast of ontsmet de handen bij aankomst, vertrek én na elke transactie met een klant. 
  • Sensibiliseer medewerkers over handhygiëne en over het hoesten of niezen in een zakdoek of de elleboog. Zieke medewerkers blijven thuis. 
  • Reinig arbeidsmiddelen (handvaten, betaalterminals, scheppen, kassa, ...) na elk gebruik van een medewerker.
  • Consumptie ter plaatse is niet toegestaan. Bied ook geen proevertjes aan.
  • Gebruik markeringen of linten om de wachtrij aan je kraam te organiseren. Er is maximaal 1 bezoeker per 1.5 lopende meter kraam toegelaten.
  • Werk eventueel op bestelling en spreek een afhaaluur af.

Voor de bezoekers gelden strenge regels:

Net zoals de shoppers in de winkelstraten dienen de bezoekers van de markten zich te houden aan enkele belangrijke voorschriften:

  • Ook hier moet de afstandsregel van 1,5 meter gerespecteerd worden. Samen met de handelaars neemt de stad maatregelen om te vermijden dat mensen door elkaar heen gaan lopen.
  • Winkel alleen en beperk het bezoek tot maximum 30 minuten.
  • Loop door wanneer de wachtrij aan een kraam te lang is.
  • Het dragen van een mondmasker is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Uiteraard blijft een goede handhygiëne en het grondig wassen van de handen van groot belang. Hiervoor voorzien de marktkramers handgels voor de klanten.
  • Betaal zoveel mogelijk elektronisch of contactloos

 

Wat voorziet de stad?

De stad Antwerpen zorgt voor deze extra’s in het toeristisch centrum:

  • 2 zelf af te drukken affiches met maatregelen om op te hangen aan uw etalageraam (zie onderaan deze pagina)
  • Voor uw winkel op de Meir en in de Leysstraat: minimaal 2 wachtrijmarkeringen. Op andere locaties waar grote drukte en wachtrijen worden verwacht, kan de stad extra markeringen aanbrengen om het begin van wachtrij en de gewenste afstand aan te geven.
  • In bepaalde winkelstraten van het toeristisch centrum:
    - wegmarkeringen om de wandelrichting aan te geven
    ledschermen met maatregelen
    - tijdelijke sanitaire voorzieningen aan de Wapper en op de Groenplaats, publiek gebruik van toiletten in Grand Bazar Antwerpen, Shopping Stadsfeestzaal en Centraal Station. Stuur uw klanten naar deze locaties als ze naar het toilet moeten.

De stad Antwerpen zorgt voor deze extra’s in andere winkelstraten: 

  • In grote winkelstraten en -gebieden plant de stad op het openbare domein biprintborden (A2- en A3-formaten) waarbij de bezoekers worden gewezen op de corona-voorschriften. 
  • Waar grote drukte en wachtrijen worden verwacht, zal de stad de komende weken op het voetpad wachtrijmarkeringen met sjablonen aanbrengen om het begin van wachtrijen te vormen en de gewenste afstand aan te geven. Dit gebeurt enkel op plaatsen waar de ruimte beperkt is en de social distancing in het gedrang kan komen. 
  • 2 zelf af te drukken affiches met maatregelen om op te hangen aan uw etalageraam (zie onderaan deze pagina)
  • In de de districtshuizen is een beperkte oplage van gedrukte raamaffiches verkrijgbaar. 

De stad Antwerpen zorgt voor  affiches voor marktkramers.

Hou het winkelen op de markt fijn. Respecteer deze regels: 

Affiches met richtlijnen voor in uw etalage

Wilt u extra affiches met maatregelen, de affiche die aangeeft hoeveel personen maximaal zijn toegelaten, of een sjabloon om de wachtrij op het voetpad voor uw handelszaak aan te geven? Download de afdrukbare bestanden onderaan deze pagina.

Om de openbare veiligheid te garanderen zal de stad in samenwerking met de politie de situatie monitoren. Op basis daarvan kan de stad beslissen om bijkomende maatregelen te nemen.

Veiligheid

Om de openbare veiligheid te garanderen zal de stad in samenwerking met de politie de situatie monitoren. Op basis daarvan kan de stad beslissen om bijkomende maatregelen te nemen.

Problemen

Ondervindt u problemen op het openbaar domein? Meld ze aan de Blauwe Lijn via 0800 123 12.
Is het dringend? Bel dan 112. 

Betalend parkeren en LEZ

Let op: vanaf 11 mei is parkeren in Antwerpen weer betalend of via schijf en wordt de lage-emissiezone weer van kracht.

Contact

Beschikbaar materiaal voor handelaars

Richtlijnen om het sjabloon aan te brengen:
U kiest zelf welke markering u eventueel gebruikt op het openbaar domein om de wachtrij voor uw handelszaak aan te geven. De stad voorziet een sjabloon, maar een eenvoudige bol of korte streep kan ook.
Hoe gebruikt u dit sjabloon en brengt u de markeringen juist aan?
- gebruik de markeringen enkel indien nodig
- start pas op 1,5m van de inkom met de eerste markering
- plaats ze op 1,5 meter afstand van elkaar
- zet ze zo dicht mogelijk bij de gevel
- ga niet voorbij de gevel van de aanliggende woning/winkel, indien mogelijk
- maak de wachtrij rechts van de ingang van de winkel, indien mogelijk
- werk enkel met niet permanente verf (bv krijtverf)

Delen