Doel

Tijdens de coronacrisis werd het meer dan duidelijk: digitalisering, technologische innovaties en data-analyse bieden een sterke meerwaarde om handelaars en hun klanten belangrijke informatie te verstrekken.

Met Smart Retail Area wil de stad onder meer de slagkracht en het concurrentievermogen van haar handelaars versterken, maar ook de stedelijke dienstverlening verbeteren. De stad wil dit realiseren door vanaf 2022 slimme technologieën en innovaties te testen in zowel de winkels als de winkelstraten.

Mogelijke innovaties voor het openbaar domein

Slimme sensoren en technologieën bieden tal van mogelijkheden.
Denk hierbij aan:

  • Gepersonaliseerde winkelroutes.
  • Crowd management: efficiënte verdeling van de winkelbezoekers.
  • Slimme mobiliteit, wat tot minder files en betere luchtkwaliteit leidt.
  • Delen van realtime informatie op slimme schermen.

Mogelijke innovaties voor de winkels

Slimme ‘instore’-toepassingen brengen de winkelbeleving naar een hoger niveau.
Enkele opties die we hierin overwegen zijn onder meer:

  • Touchscreens met gerichte, on-demand informatie.
  • Digitale, slimme spiegels in paskamers.
  • Heatmaps: realtime informatie over de drukste plaatsen in de winkel.
  • Gepersonaliseerde winkelervaringen: via augmented reality in smartphone-apps legt de klant een extra visuele laag over de realiteit, helemaal volgens de eigen voorkeuren.
  • Klantenhulp op maat via chatbots.

Jouw mening telt!

Als ondernemer is jouw mening doorslaggevend: zo komen we tot een stevig draagvlak voor de latere uitrol van het project. Via twee interactieve, virtuele workshops willen we weten welke technologieën voor jou het meeste meerwaarde bieden. Met de verzamelde input doen we daarna gerichtere aanbestedingen voor de Smart Retail Area. Elke handelaar in het toeristische centrum krijgt de kans om deel te nemen aan dit co-creatietraject.

Workshops

We bieden twee workshops aan: de keuze is vrij om slechts één of beide sessies te volgen.

Workshop 1: 12/05/2021 van 8u-10u
Workshop 2: 26/05/2021 van 8u-10u

Inschrijven voor deze gratis workshops doe je via deze link.

Woensdag 12 mei
van 8 tot 10u

Thema: noden en ideeën van de retailer

  • Tim Gielen, co-founder van Wave of Engagement, leidt deze workshop in. Hij geeft een inspirerende talk over een recente succesvolle case van JBC rond instore-innovaties.
  • Daarna lichten we de resultaten van onze desk research en survey rond digitale innovaties in de detailhandel kort toe.
  • Tot slot gaan we op zoek naar de noden van jou als handelaar op vlak van innovatie en verzamelen we jouw ideeën a.d.h.v. brainstorms en oefeningen.

Woensdag 26 mei
van 8 tot 10u

Thema: evaluatie en selectie piloten

  • We evalueren de noden en ideeën van de handelaars uit de eerste workshop, waarna we praktische oplossingen op tafel leggen.
  • We stellen bovendien enkele concrete toepassingen voor die zowel voor de consument, de handelaar en de stad een meerwaarde betekenen.
  • Tot slot selecteren we samen met jullie de meest interessante en relevante concepten om later als piloot te testen.

Praktisch

Het project start in 2021 en duurt twee jaar. Dankzij de input uit de workshops kennen we jouw noden en wensen. Daarna rollen we de nieuwe technologieën begin 2022 uit. Het hart van het project ligt in de ‘Via Sinjoor’: het kernwinkelgebied dat loopt van het Operaplein over de Meir tot aan de Groenplaats. Hier testen we de verschillende slimme toepassingen zoals digitale informatieschermen. Voor de mogelijke instore-toepassingen breidt het projectgebied zich verder over de binnenstad uit.

Online survey

Via een korte vragenlijst peilen we graag naar de werking van jouw handelszaak, om nadien beter in te schatten hoe technologie een rol kan spelen voor ondernemingen in de detailhandel. Dankzij jouw antwoorden stemmen we de uitvoering van de ‘Smart Retail Area’ nog beter af op jouw wensen. De survey invullen doe je via deze link.

Het Smart Retail Area-project kwam tot stand in samenwerking met Thomas More Hogeschool en krijgt steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Meer informatie: detailhandel.horeca@antwerpen.be

Deel deze pagina: